Gå til innhold

hvor fort lært deres barn å snakke norsk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Erfaringer viser at barn fort glemmer sitt opprinnelige språk og tilegner seg det norske.

Faren kan være at barnet tilegner seg et overfladisk papegøyespråk som fungerer i daglig tale, men som ikke fungerer når det etterhvert blir stilt krav til barnet i skoleverket. En del barn mister også det abstrakte språket.

Det viktigste man derfor kan gjøre er å snakke med barnet - snakk og konkretiser tingene. Vis fram en kopp og si; "Kopp". Eller pek bak deg år du sier: "Du kan gå bak meg".

Var på fagseminar med VB i begynnelsen av mai - og da var dette ett av temaene. Hvor mange % som evt. rammes av språkvansker vet jeg ikke.

fra

Erfaringer viser at barn fort glemmer sitt opprinnelige språk og tilegner seg det norske.

Faren kan være at barnet tilegner seg et overfladisk papegøyespråk som fungerer i daglig tale, men som ikke fungerer når det etterhvert blir stilt krav til barnet i skoleverket. En del barn mister også det abstrakte språket.

Det viktigste man derfor kan gjøre er å snakke med barnet - snakk og konkretiser tingene. Vis fram en kopp og si; "Kopp". Eller pek bak deg år du sier: "Du kan gå bak meg".

Var på fagseminar med VB i begynnelsen av mai - og da var dette ett av temaene. Hvor mange % som evt. rammes av språkvansker vet jeg ikke.

fra

Vi hentet en indiaprinsesse som var 2 og 1/2 og forsto indisk! Men det gikk ikke lang tid før språket kom, vi pekte og fortalte mye, hadde pekebøker vi så i og hun var veldig nysgjerrig på å lære!!

Mye gikk også på kroppspråk den første tiden.

I dag er det gått litt over 1 1/2 år, hun skjønner alt vi sier, og prater som en foss!! En del lyder øver vi fortsatt på, bla annet R og S og plasseringen av dem, den bergenske skarre R er ikke lett!

Hun viser nå at hun skjønner språket også de abstrakte betydninger og har et veldig rikt ordforråd!

Stikkord: Mye lek med andre barn, de lærer mye der!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...