Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og takk for svar!

Jeg skjønner at det er hakket mer alvorlig enn jeg trodde. Derfor er jeg glad for at jeg tok det opp, på denne måten har jeg jo lært mye om temaet.

Men fremdeles syns jeg det er skremmende og bli fortalt at så mange av norges befolkning da tror at hiv og hepatitt er det samme. Det er vel en oppgave for helsenorge og rette opp i.

Har du noen linker om temaet? Skulle gjerne lært enda mer jeg:o)

Jeg har ikke linker på stående fot, men søker du på hepatites B og adoption f.eks., eller går inn på folkehelsa så finner du en del.

Mesteparten kan faktisk være ganske skremmende fordi det handler om barn som faktisk er syke i tillegg til å være smittebærere.

Mange som har Hepatitt B kan få behandling. Det er en tøff behandling som de ikke gir barn med mindre leververdiene ikke er sånn som de skal være.

I mitt tilfelle og i HepatittBs tilfelle så har vi jo friske barn, de kan bare smitte andre.

Dette er ett virus som blir ansett som såpass farlig at det er meldeplikt til folehelsa om alle tilfeller.

trk1365380645
Skrevet

Kjempefint innlegg, synes jeg. Denne tråden har i det hele tatt lært meg mye om hepB, som jeg ikke hadde noe kunnskap om på forhånd.

Har ingen problemer med å forstå at det må være svært skremmende å få en diagnose på barnet rett etter hjemkomst. Da har man sannelig nok av andre ting å tenke på.

Helt enig med ahg. Jeg er også av dem som har lært mye om hepatitt B i denne diskusjonen, som trodde det var en "bagatell", selv om jeg burde skjønt at det ikke var det siden vi ble anbefalt å vaksinere oss mot det... Men det er godt å vite at man kan leve med smitten uten at det blir en stor del av livet! Takk til dere som har delt erfaringer og kunnskaper med oss!

Gjest en adoptivmamma
Skrevet

Hei og takk for svar!

Jeg skjønner at det er hakket mer alvorlig enn jeg trodde. Derfor er jeg glad for at jeg tok det opp, på denne måten har jeg jo lært mye om temaet.

Men fremdeles syns jeg det er skremmende og bli fortalt at så mange av norges befolkning da tror at hiv og hepatitt er det samme. Det er vel en oppgave for helsenorge og rette opp i.

Har du noen linker om temaet? Skulle gjerne lært enda mer jeg:o)

Nå er egentlig ikke dette det jeg jobber med til daglig, så jeg har ikke så mye litteratur.

Det stod en artikkel i Tidsskrift for den norske legeforening i 2002, denne omhandler ikke spesielt adoptivbarn, og er nok tung for den som ikke er kjent med medisinsk terminologi (er dog på norsk):

Karl-Olaf Wathne, Astrid Rojahn. Hepatitt B hos barn - diagnostikk, oppfølging og behandling. Tidsskr Nor Lægeforen 2002;122:1981-4.

Hvis jeg har skrevet riktig, får du artikkelen direkte ved denne linken:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lts.vis_seksjon?vp_seks_id=584433

Ellers tror jeg man kan finne litteratur hos adoptivforeningene, hos helsesøster eller man kan forsøke å søke litt på nettet.

I "Adoption og Samfund" nr.2 1999 finner du artikkelen "Hepatitis B og adoption" av Lars Schriver.

Og i et senere nr. (vet desverre ikke hvilket) av samme tidsskrift finner du "Hepatitis B og information" av Bente Heltberg og Flemming Andersen.

Jeg tror at man kan finne mer dersom man søker også utenfor Norge, f.eks. i Danmark eller Sverige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...