Gå til innhold

Opera 7.5 - igjen .. :-)

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Etter diverse innlegg om hvor fantastisk Opera er har jeg også lastet ned og tatt i bruk etter å ha forkastet versjon 5 for mer enn lenge siden.

Hvor mye mer fantastisk Opera er i forhold til andre programmer er jeg slett ikke sikker på, greier liksom ikke bestemme meg. Syns det er greit at ikke alt er integrert i ett program, men bruker egen e-postklient, egen klient for IRC, egen klient for news og trives med det... Dette ble visst en en digresjon.

Så et par spørsmål til dere erfarne Opera-brukere. Jeg savner autofullføringa og lagring av passord fra MIE (f.eks på DOL-sidene)! Dette fungerer i alle fall ikke i min Opera, er det noe jeg har gjort feil eller finnes dette rett og slett ikke?

Enkelte sider fungerer også dårlig, f.eks www.expert.no. Produktmenyene vil rett og slett ikke fungere slik de skal hele tida. Noen idéer utenom det opplagte at sidene kun er laga for IE? (Er sistnevnte et faktum _finnes_ det jo ikke etter min mening et fullgodt alternativ til IE! *sukk*)

Fortsetter under...

Gjest Grumpy
Skrevet

Litt lei alt hysteriet rundt Opera. Hvis du syns IE fungerer bra for deg og trives med den så drit i Opera og fortsett med det du har. Makan til saueflokk har jeg ikke sett, alle skal ha Opera fordi IE er noe dritt og så trenger alle hjelp til ting som ikke fungerer i Opera!?

Er samme mønsteret i alle IT-grupper jeg har besøkt på nettet siden 7.5 kom.

Puh. Måtte bare ut ;-D

Gjest ChiengMai
Skrevet

Litt lei alt hysteriet rundt Opera. Hvis du syns IE fungerer bra for deg og trives med den så drit i Opera og fortsett med det du har. Makan til saueflokk har jeg ikke sett, alle skal ha Opera fordi IE er noe dritt og så trenger alle hjelp til ting som ikke fungerer i Opera!?

Puh. Måtte bare ut ;-D

Skjønner deg egentlig godt, men alle alternativer til IE er verdt et forsøk. IE er som en tidsinnstilt bombe for mange uerfarne nettbrukere, dessverre. Opera _er_ raskere enn IE, men hvis den ikke fungerer til å gjøre surfunga på faste sider man bruker mer lettvint er det for dårlig for mitt bruk.

Det beste med Opera er etter min mening en helt annen kontroll på vinduene og muligheten til å fortsette der du slapp neste gang du starter programmet. Men helsike heller, det er ikke nok, så jeg er ikke sikker på om den passer mitt surfemønster.

Mozilla Firefox er i alle fall den største skjit jeg har prøvd, samt tidligere versjoner av Opera altså.

Skrevet

Passordlagring fungerer ut av boksen for meg i alle fall. Jeg får opp en dialog når jeg skriver passord som spør meg om jeg vil lagre. Og neste gang er det bare å klikke på tryllestav-ikonet for å logge inn. Autofullfør har du til en viss grad, du kan legge inn personlige data etc. i innstillingene.

Expert funker hos meg.. det kan ha noe å gjøre med noldus browser-sniffing - prøv å trykke F12 og skifte til å identifisere som Opera.

Skrevet

Puh. Måtte bare ut ;-D

Hver og en må selvsagt velge det som passer best for sitt bruk. Men det er mange som ikke engang aner at det finnes alternativer til IE, og som vil ha nytte av den funksjonaliteten som andre nettlesere kan tilby. For ikke å snakke om den økte sikkerheten.. det folk spør aller mest om her på forumet er jo hvordan de kan kvitte seg med spyware, som hovedsakelig er et problem pga ActiveX-teknologien i IE (fordi den er så tett integrert med operativsystemet at den åpner for slike hull).

Synes ikke det er noe galt i å anbefale alternativer, så får folk selv prøve og se om den økte fleksibiliteten og sikkerheten er noe de ønsker.

Nå snakker jeg ikke spesielt om Opera, men om alternativer til IE generelt. Personlig foretrekker jeg Opera fordi brukergrensesnittet passer mine arbeidsvaner - det finnes mange fiffige funksjoner "under lokket" som gjør arbeidsdagen min mer effektiv. Men det er jo individuelt, mange bruker kanskje aldri nettleseren til noe mer enn å klikke på linker og trykke på tilbake-knappen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Passordlagring fungerer ut av boksen for meg i alle fall. Jeg får opp en dialog når jeg skriver passord som spør meg om jeg vil lagre. Og neste gang er det bare å klikke på tryllestav-ikonet for å logge inn. Autofullfør har du til en viss grad, du kan legge inn personlige data etc. i innstillingene.

Expert funker hos meg.. det kan ha noe å gjøre med noldus browser-sniffing - prøv å trykke F12 og skifte til å identifisere som Opera.

Tryllestaven, ja! Se så, det gjorde sannelig susen. Tusen takk!

Får forsøke det andre tipset ditt neste gang jeg besøker sidene til Expert. *skrive bak øret*

Annonse

Gjest Grumpy
Skrevet

Hver og en må selvsagt velge det som passer best for sitt bruk. Men det er mange som ikke engang aner at det finnes alternativer til IE, og som vil ha nytte av den funksjonaliteten som andre nettlesere kan tilby. For ikke å snakke om den økte sikkerheten.. det folk spør aller mest om her på forumet er jo hvordan de kan kvitte seg med spyware, som hovedsakelig er et problem pga ActiveX-teknologien i IE (fordi den er så tett integrert med operativsystemet at den åpner for slike hull).

Synes ikke det er noe galt i å anbefale alternativer, så får folk selv prøve og se om den økte fleksibiliteten og sikkerheten er noe de ønsker.

Nå snakker jeg ikke spesielt om Opera, men om alternativer til IE generelt. Personlig foretrekker jeg Opera fordi brukergrensesnittet passer mine arbeidsvaner - det finnes mange fiffige funksjoner "under lokket" som gjør arbeidsdagen min mer effektiv. Men det er jo individuelt, mange bruker kanskje aldri nettleseren til noe mer enn å klikke på linker og trykke på tilbake-knappen.

Hmmm. Etter alt styret kunne jeg selvsagt ikke dy meg, men måtte prøve selv. Og, hmmm, må komme med en liten innrømmelse her...det ser jo j.... bra ut da! Kommer jeg inn i nettbanken er jeg nok solgt, ja....(men kunne tenke meg en norsk versjon da). Dagens lille kuvending...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hmmm. Etter alt styret kunne jeg selvsagt ikke dy meg, men måtte prøve selv. Og, hmmm, må komme med en liten innrømmelse her...det ser jo j.... bra ut da! Kommer jeg inn i nettbanken er jeg nok solgt, ja....(men kunne tenke meg en norsk versjon da). Dagens lille kuvending...

Og så slipper du spørre om det alle vi andre har spurt etter allerede... ;-D

Skrevet

De fleste (alle?) norske nettbanker funker fint i Opera.. jeg sitter med Opera i Linux og DnB, og det funker i alle fall prikkfritt :)

Norsk versjon kommer sikkert om ikke så lenge.

Skrevet

Opera passer tydeligvis ikke for meg. Jeg har prøvd flere utgaver, men havner ganske fort tilbake til MSIE. Jeg har også prøvd andre browsere og Netscape var lenge en klar favoritt (faktisk den første browseren jeg prøvde). Konqueror er sånn passe, omtrent i samme klasse som Opera. Mozilla derimot ser ut til å kunne passe meg veldig bra. Jeg har bare prøvd det et par dager, men liker det bare bedre og bedre.Last ned versjon 1.6 fra http://www.mozilla.org/ og prøv selv!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Opera passer tydeligvis ikke for meg. Jeg har prøvd flere utgaver, men havner ganske fort tilbake til MSIE. Jeg har også prøvd andre browsere og Netscape var lenge en klar favoritt (faktisk den første browseren jeg prøvde). Konqueror er sånn passe, omtrent i samme klasse som Opera. Mozilla derimot ser ut til å kunne passe meg veldig bra. Jeg har bare prøvd det et par dager, men liker det bare bedre og bedre.Last ned versjon 1.6 fra http://www.mozilla.org/ og prøv selv!

Prøvde Mozilla Firefox en ukes tid, det er den største skjit jeg har vært borti.

Skrevet

Prøvde Mozilla Firefox en ukes tid, det er den største skjit jeg har vært borti.

Firefox har en veldig nifty ting: Dom Inspector. Men den er egentlig bare nyttig for webdesignere og folk som jobber med å analysere feil på websider av andre grunner, så for vanlige brukere er ikke akkurat det et salgsargument :)

Jeg er ikke så glad i brukergrensesnittet til Firefox, og synes det er noe herk å måtte laste ned plugins for all mulig slags funksjonalitet. Halve tiden virker ikke pluginsene som de skal heller. Men den er god på å rendre sider, og har som nevnt Dom Inspector, så jeg har den alltid installert i bakhånd.

Gjest Grumpy
Skrevet

Netscape ja... tenker nostalgisk tilbake til min første erfaring med internett over 14.4 modem på en 486 med 33Mhz prosessor...det var tider det! Da var jo Netscape enerådende på nettlesersiden så vidt jeg vet...

Annonse

Skrevet

Netscape ja... tenker nostalgisk tilbake til min første erfaring med internett over 14.4 modem på en 486 med 33Mhz prosessor...det var tider det! Da var jo Netscape enerådende på nettlesersiden så vidt jeg vet...

Hehe, jeg startet min web-karriere med Mosaic. Det er antikt, det :) *mimre*

http://www.seanm.ca/mosaic/

Skrevet

Så var det da heller ikke Firefox som var omtalt. Mozilla v1.6 inneholder nettopp de funksjonene du etterlyste + popupstopper og noen til som er kjekt å ha.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Så var det da heller ikke Firefox som var omtalt. Mozilla v1.6 inneholder nettopp de funksjonene du etterlyste + popupstopper og noen til som er kjekt å ha.

Ser sannelig ut til at Opera har disse funksjonene også, jeg fant dem bare ikke på egen hånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...