Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både en jeg kjenner + bryllupsdama fra TV3 omtaler foreldrene sine som "mamma og de".

Er dette helt vanlig på Sørlandet, eller er det rent tilfeldig at de eneste to jeg vet om som sier dette er derfra?

Litt snålt i grunn. Er jo kun en fattig stavelse mer å si "mamma og pappa" enn å si "mamma og de". For ikke å snakke om at det er reneste utraderingen av faren sin, da! *smil*

Gjest mor i juni
Skrevet

I Nord-Norge. Slektningene mine sier det, bortsett fra at de kutter ut 'og' ;

"Mamma de". Eller hvis de snakker om en familie - "Mona de".

Gjest mor i juni
Skrevet

de slenger på et Ho eller Han først da. "Ho mamma de kommer på besøk". :-)

fuji1365380447
Skrevet

Æ e` fra sørlandet, og kan bekrefte at det æ sånn det ska` sies på vår dialekt.

"mamma og de"

He-he!

Æ har vært veldi fornøyd med at Bente har vært på TV og snakka kav kræstiansansk.

De fleste kristiansandere på tv er så avslebne og snakker et alt for "pent" sørlandsk:

Mette Marit, John Bernander - skam dær`!

Skrevet

Æ e` fra sørlandet, og kan bekrefte at det æ sånn det ska` sies på vår dialekt.

"mamma og de"

He-he!

Æ har vært veldi fornøyd med at Bente har vært på TV og snakka kav kræstiansansk.

De fleste kristiansandere på tv er så avslebne og snakker et alt for "pent" sørlandsk:

Mette Marit, John Bernander - skam dær`!

*S* Men hva sier fedrene til dette, da?

Og Mette-Marit - mulig det er "bare" er dialekten, men jeg måtte flire da hun en gang sa at det var viktig å fremme "nosk design"! *LOL*

Man forventer at en norsk kronprinsesse klarer å si "norsk", da! :-)

Skrevet

*flirer*

Skrevet

Er fra Øslandet, jeg - og har alltid sagt "mamma og dem" så jeg har slengt på en ekstra "m" på "de" jeg... hehe...

fuji1365380447
Skrevet

*S* Men hva sier fedrene til dette, da?

Og Mette-Marit - mulig det er "bare" er dialekten, men jeg måtte flire da hun en gang sa at det var viktig å fremme "nosk design"! *LOL*

Man forventer at en norsk kronprinsesse klarer å si "norsk", da! :-)

..en liden tilleggsopplysning:

En kan si "min far og de" også. Men da betyr det somregel at faren er gift på nytt....

Skrevet

ser ut som "hun mammaen din kommer på besøk"

Gjest Rolv H.
Skrevet

I Nord-Norge. Slektningene mine sier det, bortsett fra at de kutter ut 'og' ;

"Mamma de". Eller hvis de snakker om en familie - "Mona de".

og er med, men raskt og litt utydelig, det er bare de sløve østlendingsørene deres som ikke får det med seg ;)

Skrevet

Er fra Stavanger og her er det mange som sier "mamma og de".. Selv sa jeg vel "mor og de", men ettersom foreldrene mine er skilte blir det sjeldent jeg nevner dem sammen på den måten. Men det blir fremdeles "pappa og de" når jeg snakker om han og hans nye kone/familie.

Skrevet

og er med, men raskt og litt utydelig, det er bare de sløve østlendingsørene deres som ikke får det med seg ;)

det er vel mer sånn "mammaådi", er det ikke?

Gjest mor i juni
Skrevet

ser ut som "hun mammaen din kommer på besøk"

ja, det høres ut sånn også :-)

Gjest mor i juni
Skrevet

'Og' er ikke med nei. Ikke blant dem jeg kjenner.

Til opplysning - jeg har bodd der oppe selv. Så det såh! :-)

Skrevet

det er vel mer sånn "mammaådi", er det ikke?

Ja, ihvertfall de sørlendingene jeg nevnte! Men jeg skrev det litt "bokmålsk"! ;-))

Skrevet

Er ikke Østledning jeg, da!

Jeg er bare moren til en! *S*

Skrevet

..en liden tilleggsopplysning:

En kan si "min far og de" også. Men da betyr det somregel at faren er gift på nytt....

Men "mammaådi" brukes om både mor+far OG om mor+stefar?

Eller kaller man det noe annet hvis også moren er gift på nytt?

Skrevet

Hm, har aldri tenkt over det, men jeg har også alltid sagt "mor og de".

Er fra Stavanger.

Skrevet

Hm, har aldri tenkt over det, men jeg har også alltid sagt "mor og de".

Er fra Stavanger.

Ja det er tydeligvis mer vanlig enn jeg hadde trodd! :-) Både Sørlandet, Stavanger og visse støk nordpå er nå "med"! *S*

...men fortsatt litt rart i mine ører, da! :-)

Gjest utflytta
Skrevet

det sier vi da på østlandet og (vestfold)..jeg iallefall..selv om jeg bor på sørlandet for tida ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...