morsan Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Både en jeg kjenner + bryllupsdama fra TV3 omtaler foreldrene sine som "mamma og de". Er dette helt vanlig på Sørlandet, eller er det rent tilfeldig at de eneste to jeg vet om som sier dette er derfra? Litt snålt i grunn. Er jo kun en fattig stavelse mer å si "mamma og pappa" enn å si "mamma og de". For ikke å snakke om at det er reneste utraderingen av faren sin, da! *smil* 0 Siter
Gjest mor i juni Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 I Nord-Norge. Slektningene mine sier det, bortsett fra at de kutter ut 'og' ; "Mamma de". Eller hvis de snakker om en familie - "Mona de". 0 Siter
Gjest mor i juni Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 de slenger på et Ho eller Han først da. "Ho mamma de kommer på besøk". :-) 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Æ e` fra sørlandet, og kan bekrefte at det æ sånn det ska` sies på vår dialekt. "mamma og de" He-he! Æ har vært veldi fornøyd med at Bente har vært på TV og snakka kav kræstiansansk. De fleste kristiansandere på tv er så avslebne og snakker et alt for "pent" sørlandsk: Mette Marit, John Bernander - skam dær`! 0 Siter
morsan Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 Æ e` fra sørlandet, og kan bekrefte at det æ sånn det ska` sies på vår dialekt. "mamma og de" He-he! Æ har vært veldi fornøyd med at Bente har vært på TV og snakka kav kræstiansansk. De fleste kristiansandere på tv er så avslebne og snakker et alt for "pent" sørlandsk: Mette Marit, John Bernander - skam dær`! *S* Men hva sier fedrene til dette, da? Og Mette-Marit - mulig det er "bare" er dialekten, men jeg måtte flire da hun en gang sa at det var viktig å fremme "nosk design"! *LOL* Man forventer at en norsk kronprinsesse klarer å si "norsk", da! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 de slenger på et Ho eller Han først da. "Ho mamma de kommer på besøk". :-) *flirer* 0 Siter
sjakktrekk Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Er fra Øslandet, jeg - og har alltid sagt "mamma og dem" så jeg har slengt på en ekstra "m" på "de" jeg... hehe... 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 *S* Men hva sier fedrene til dette, da? Og Mette-Marit - mulig det er "bare" er dialekten, men jeg måtte flire da hun en gang sa at det var viktig å fremme "nosk design"! *LOL* Man forventer at en norsk kronprinsesse klarer å si "norsk", da! :-) ..en liden tilleggsopplysning: En kan si "min far og de" også. Men da betyr det somregel at faren er gift på nytt.... 0 Siter
Lucretia Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 de slenger på et Ho eller Han først da. "Ho mamma de kommer på besøk". :-) ser ut som "hun mammaen din kommer på besøk" 0 Siter
Gjest Rolv H. Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 I Nord-Norge. Slektningene mine sier det, bortsett fra at de kutter ut 'og' ; "Mamma de". Eller hvis de snakker om en familie - "Mona de". og er med, men raskt og litt utydelig, det er bare de sløve østlendingsørene deres som ikke får det med seg 0 Siter
Lucretia Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Er fra Stavanger og her er det mange som sier "mamma og de".. Selv sa jeg vel "mor og de", men ettersom foreldrene mine er skilte blir det sjeldent jeg nevner dem sammen på den måten. Men det blir fremdeles "pappa og de" når jeg snakker om han og hans nye kone/familie. 0 Siter
Lucretia Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 og er med, men raskt og litt utydelig, det er bare de sløve østlendingsørene deres som ikke får det med seg det er vel mer sånn "mammaådi", er det ikke? 0 Siter
Gjest mor i juni Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 ser ut som "hun mammaen din kommer på besøk" ja, det høres ut sånn også :-) 0 Siter
Gjest mor i juni Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 og er med, men raskt og litt utydelig, det er bare de sløve østlendingsørene deres som ikke får det med seg 'Og' er ikke med nei. Ikke blant dem jeg kjenner. Til opplysning - jeg har bodd der oppe selv. Så det såh! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 det er vel mer sånn "mammaådi", er det ikke? Ja, ihvertfall de sørlendingene jeg nevnte! Men jeg skrev det litt "bokmålsk"! ;-)) 0 Siter
morsan Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 og er med, men raskt og litt utydelig, det er bare de sløve østlendingsørene deres som ikke får det med seg Er ikke Østledning jeg, da! Jeg er bare moren til en! *S* 0 Siter
morsan Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 ..en liden tilleggsopplysning: En kan si "min far og de" også. Men da betyr det somregel at faren er gift på nytt.... Men "mammaådi" brukes om både mor+far OG om mor+stefar? Eller kaller man det noe annet hvis også moren er gift på nytt? 0 Siter
amber sun Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Hm, har aldri tenkt over det, men jeg har også alltid sagt "mor og de". Er fra Stavanger. 0 Siter
morsan Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 Hm, har aldri tenkt over det, men jeg har også alltid sagt "mor og de". Er fra Stavanger. Ja det er tydeligvis mer vanlig enn jeg hadde trodd! :-) Både Sørlandet, Stavanger og visse støk nordpå er nå "med"! *S* ...men fortsatt litt rart i mine ører, da! :-) 0 Siter
Gjest utflytta Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 det sier vi da på østlandet og (vestfold)..jeg iallefall..selv om jeg bor på sørlandet for tida 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.