Gjest snuppesnupps Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg har for ca 4 mnd siden mistet min ektefelle, veldig brått og ganske traumatisk. I begynnelsen merket jeg ikke så mye til fysiske plager såvell som psykiske. Etter nå en 4 mnd periode etter dødsfallet har jeg begynt å legge merke til forandringer fysisk og psykisk sett ettersom sjokket går over. Daglig en følelse av kvalme eller magesmerter og diare, vekselsvis ekstrem sult eller ekstrem matlei. Menstruasjonen har ikke vist seg på 2 mnd(jeg har regelmessig menstruasjon vanligvis) samt at jeg har fått en stor kul ved skjedeåpningen på strl med en drue. Hyppig og sterk hodepine. Svimmelhet. Samt at det oftes føles ut som jeg har feber. Utenom dette har jeg begynt å få kraftig hoste, sikkert p.g.a jeg er storrøyker, men er dette sannsynlig bare vanlig røykhoste? Har ofte mye slim i halsen. Noen grunn til å oppsøke lege eller er disse symptomer rettogslett p.g.a sorgen og kommer av mine psykiske reaksjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147910-fysiske-sorg-reaksjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
piaz Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 gå til lege! selvfølgelig! kanskje også psykolog da psykiske problemer ofte kan slå ut i fysiske problemer. vær så snill å gå til lege, kulen hørtes heller ikke bra ut. du må tenke på helsa..så gå dit! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147910-fysiske-sorg-reaksjoner/#findComment-941601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Mye av dette høres ut som "vanlige" fysiske reaksjoner på sorg/stress/depresjon. særlig fordøyelses-plagene, svetteoktene og svimmelheten. Kulen nedenunder tror jeg ikke har noen sammenheng. Høres ut som en cyste; som kommer av at kjertelen som normalt skal gi smøring ved sexuell aktivitet ikke tømmes. Denne bør bare gjøres noe med dersom den blir smertefull eller betent. du kan prøve å massere/klemme litt forsiktig når du dusjer. Hosten er ikke typisk for sorg-reaksjon, men det kan indirekte skyldes nedsatt immunforsvar. prøv å ta rikelig mengde C-vitamin; gjerne opptil 1 gram per døgn. Ujevn fordøyelse kan avhjelpes med Biola-melk iblandet Vi-siblin fiberpulver morgen og kveld. Sistnevnte fåes på apotek. menstruasjon-forstyrrelser skyldes nok også stress. Ved fravær mer enn 6 mnd bør det undersøkes. Synes du skal ta en samtale med fastlegen din. Det hjelper å prate; kanskje skal du gå i en sorg-fruppe. kanskje bør du sykmeldes helt eller delvis en periode. Det er viktig at du sover om natten; kanskje sovepiller innimellom kan være nyttig. Noen får en kreftigere sorgreaksjon enn normalt; slik at det utvikler seg en depresjon. Da kan antidepressiva en periode hjelpe mange til å komme tilbake il normal sosial aktivitet. men samtale terapi vil være det viktigste i starten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147910-fysiske-sorg-reaksjoner/#findComment-942381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.