Gå til innhold

DETTE irriterer meg.

Anbefalte innlegg

Gjest Daisy
Skrevet

Nå er ikke jeg feilfri når det gjelder rettskriving selv, men det irriterer meg så fryktelig at nesten ingen greier å skrive rett! Liten forbokstav, "å" når det skal være "og", ord deling (!!!) og apostrof på norsk.

For ikke å snakke om de som skriver d, dg, mg, jg, oxo, koz, viss, komt og andre "muntlige dialektord" osv.

Ja, nå er det jo typisk om noen finner noen skrivefeil her. Men jeg mener likevel at jeg er bedre enn mange ;o)

Hva kommer dette av? Jeg skylder på SMS. Tror dessuten folk leser for lite.

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

8

• morsan

6

• BMS!

3

• damedame

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest uten signatur
Skrevet

Slutt å irriter deg! Det er ditt problem, vet du, siden folk til alle tider har begått skrivefeil. Pga nettet blir det bare mer synlig. Ingen korrektur, som ved leserbrev i avisene.

Gjest Daisy
Skrevet

Slutt å irriter deg! Det er ditt problem, vet du, siden folk til alle tider har begått skrivefeil. Pga nettet blir det bare mer synlig. Ingen korrektur, som ved leserbrev i avisene.

Fullstendig klar over at det er mitt problem, men jeg liker ikke utviklingen. Og siden det er mer synlig, som du sier, smitter deg også over på andre.

Skrevet

Fullstendig klar over at det er mitt problem, men jeg liker ikke utviklingen. Og siden det er mer synlig, som du sier, smitter deg også over på andre.

Jeg er i grunnen enig med deg!

Rene "tastefeil" er en ting - det er fort gjort at det blir feil rekkefølge på bokstavene, en bokstav for mye eller for lite, eller at man i farten glemmer et ord. Dette er en del av den muntlige stilen man alltid vil ha i et slik forum som dette.

Men mange av de feilene du påpeker er jo nettopp IKKE slike typiske slurvefeil, men feil fordi man ikke KAN bedre.

Men jeg leste nylig at X % nordmenn (var det 30% tro?) hadde problemer med å greie seg i joben og/eller det daglige liv forøvrig pga lesevansker!

Det var ganske sjokkerende lesning!

Så kanskje man heller burde berømme dem som tross alt leser og skriver inne på DOL, for da får de ihvertfall LITT trening! :-)

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg er i grunnen enig med deg!

Rene "tastefeil" er en ting - det er fort gjort at det blir feil rekkefølge på bokstavene, en bokstav for mye eller for lite, eller at man i farten glemmer et ord. Dette er en del av den muntlige stilen man alltid vil ha i et slik forum som dette.

Men mange av de feilene du påpeker er jo nettopp IKKE slike typiske slurvefeil, men feil fordi man ikke KAN bedre.

Men jeg leste nylig at X % nordmenn (var det 30% tro?) hadde problemer med å greie seg i joben og/eller det daglige liv forøvrig pga lesevansker!

Det var ganske sjokkerende lesning!

Så kanskje man heller burde berømme dem som tross alt leser og skriver inne på DOL, for da får de ihvertfall LITT trening! :-)

Godt at det er noen som deler mitt syn :o)

Klart det skal være en munlig form i forum, men man trenger jo ikke skrive oxo, koz og examen. Eller de andre eksemplene jeg nevnte som jeg tror kommer av at man faktisk ikke VET hva som er rett!

Hvis en gutt skriver koz til meg i melding, blir det fullstendig turn-off!

Skrevet

Godt at det er noen som deler mitt syn :o)

Klart det skal være en munlig form i forum, men man trenger jo ikke skrive oxo, koz og examen. Eller de andre eksemplene jeg nevnte som jeg tror kommer av at man faktisk ikke VET hva som er rett!

Hvis en gutt skriver koz til meg i melding, blir det fullstendig turn-off!

*he he* Enig med deg!

Men jeg må faktsik innrømme at en ting av dem du nevnte jeg faktsik synder på av og til - men absolutt ikke med overlegg - er dette med stor forbokstav, særlig etter punktum. Jeg har et litt småekkelt tastatur, og hvis man taster litt for fort, så hender det seg at jeg har sluppet opp caps-tasten et nanosekund før jeg taster bokstaven! :-((

Jeg har også klart å sende avgårde sentinger som har blitt helt snåle, fordi jeg først har skrevet noe, så redigert det, men glemt å slette noe etc.

Tidligere så leste jeg alltid gjennom svarene mine i forhåndsvisning og korrigere alle feil etc. Men ettersom det ser ut som om majoriteten her inne ikke bryr seg om å sjekke gjennom at det henger på greip, så har jeg også begynte å ta short cuts, for å si det på "godt norsk"! *S*

Annonse

Gjest Daisy
Skrevet

*he he* Enig med deg!

Men jeg må faktsik innrømme at en ting av dem du nevnte jeg faktsik synder på av og til - men absolutt ikke med overlegg - er dette med stor forbokstav, særlig etter punktum. Jeg har et litt småekkelt tastatur, og hvis man taster litt for fort, så hender det seg at jeg har sluppet opp caps-tasten et nanosekund før jeg taster bokstaven! :-((

Jeg har også klart å sende avgårde sentinger som har blitt helt snåle, fordi jeg først har skrevet noe, så redigert det, men glemt å slette noe etc.

Tidligere så leste jeg alltid gjennom svarene mine i forhåndsvisning og korrigere alle feil etc. Men ettersom det ser ut som om majoriteten her inne ikke bryr seg om å sjekke gjennom at det henger på greip, så har jeg også begynte å ta short cuts, for å si det på "godt norsk"! *S*

Men det er jo lov å feile. Å ikke gidde eller ikke vite er det som irriterer meg ;o)

Men nå som vi er i gang med innrømmelsene. Dersom jeg har liten plass på SMS, skriver jeg d for å slippe å måtte sende to meldinger. *s*

Skrevet

Det som var skrivefeil for 100 år siden, er riktig i dag. Det vi skriver i dag, er feil om 100 år.

Lær deg at språket er i kontinuerlig utvikling/endring, enten vi liker det eller ikke.

Gjest Daisy
Skrevet

Det som var skrivefeil for 100 år siden, er riktig i dag. Det vi skriver i dag, er feil om 100 år.

Lær deg at språket er i kontinuerlig utvikling/endring, enten vi liker det eller ikke.

Det er nettopp det jeg frykter. Jeg kommer til å bli en bitter, gammel dame som nekter å lese nyere bøker fordi det da har blitt lov å skrive også med x og kos med z.

Arg!

Skrevet

Språket er i kontinuerlig utvikling, og det ser vi jo at Språkrådet tar konsekvensene av når de tillater nye skrivemåter sidestilt med de andre.

Jeg irriterer meg absolutt ikke over at det er lov å skrive beiken istedenfor bacon, men det er fortsatt ikke tillatt å skrive oxo!

Det er fullstendig legitimt - og på sinm plass - å kommentere og diskutere språket vårt! :-)

Skrevet

*Applaus*

Jeg kan bare si at jeg endelig har funnet noen som forstår mine frustrasjoner.

Jeg skulle som tidligere nevnt vært norsklærer, da hadde det blitt andre boller da. Det skal jeg love deg.

Det eneste jeg har syndet mot er disse famøse stor forbokstavene. Men etter en del pepper i en enda mer famøs tråd her for litt siden, så har jeg vunnet over latskapen. Forskjellen er at jeg vet bedre.

Min kjepphest er å/og samt ordeling. Puh!

Skrevet

Jeg skriver MYE feil, leser mye og har dysleksi.

Typisk for meg er blanding mellom Å/OG, deling av ord, dobbelt og enkelt konsonanter, og bytting av bokstaver.

Jeg skriver ikke sleng, stort sett, men må si meg lei av hele denne rettskrivnings hysteriet her på DOL.

NOen av oss, kan faktisk ikke noe for det.

Og DETTE irriterer meg.

Skrevet

Typisk for meg er blanding mellom Å/OG, deling av ord, dobbelt og enkelt konsonanter, og bytting av bokstaver.

Jeg skriver ikke sleng, stort sett, men må si meg lei av hele denne rettskrivnings hysteriet her på DOL.

Og DETTE irriterer meg.

De som har dysleksi har selvsagt en god grunn for å skrive feil. Problemet er at det finnes så mange andre som ikke har dysleksi som også skriver grove feil.

Annonse

Gjest Daisy
Skrevet

*Applaus*

Jeg kan bare si at jeg endelig har funnet noen som forstår mine frustrasjoner.

Jeg skulle som tidligere nevnt vært norsklærer, da hadde det blitt andre boller da. Det skal jeg love deg.

Det eneste jeg har syndet mot er disse famøse stor forbokstavene. Men etter en del pepper i en enda mer famøs tråd her for litt siden, så har jeg vunnet over latskapen. Forskjellen er at jeg vet bedre.

Min kjepphest er å/og samt ordeling. Puh!

Uff, ja. Orddeling! Sitter og leser en bok skrevet av min danske foreleser. Han deler opp ordene i hytt og pine. Han prøver å skrive på norsk, men skulle tro noen leste korrektur!

Gjest Daisy
Skrevet

Og DETTE irriterer meg.

Det er ikke de som har dysleksi som irriterer meg. Greit, jeg kan ikke vite hvem som har det, men jeg nekter å tro at det er så mange!

Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne.

Gjest malun
Skrevet

Orddelingen må nok retteprogrammet til Word ta mye av skylden for.

Skrevet

Det er ikke de som har dysleksi som irriterer meg. Greit, jeg kan ikke vite hvem som har det, men jeg nekter å tro at det er så mange!

Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne.

Bare for og ha sagt det, føler jeg meg ikke tråkket på noen tær.

Men jeg syns du og andre skal slutte og henge dere så opp i småting som skrivefeil etc. Det er i alle fall irriterende og alltid bli påpekt feilene sine. Og det hjelper oss lite om du gjør det hele tiden. Vi blir ikke noe bedre til og skrive av den grunn.

At jeg ikke leser, kan man i alle fall ikke skylde på. For jeg er den fødte lesehest.

Skrevet

De som har dysleksi har selvsagt en god grunn for å skrive feil. Problemet er at det finnes så mange andre som ikke har dysleksi som også skriver grove feil.

Og det er sikker mange fler med dysleksi enn det du tror.

Skrevet

Og det er sikker mange fler med dysleksi enn det du tror.

Meget mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...