Gå til innhold

DETTE irriterer meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skriver på maskin går det som regel så fort at man ikke ser feilene før det er for sent - og noen ganger ser man andre steder enn på skjermen når man skriver. Sammen med manglende korrekturlesning kan det medføre en del feil.

Og som noen andre sier: skrivefeil har alltid eksistert og kommer alltid til å gjøre det. Etter internettets inntreden har vi fått større tilgang på uformell skriflig materiale, altså det som ikke har vært gjennom korrekturen før det trykkes.

I tillegg tar aviser seg i dag langt mindre tid til korrekturlesning enn tidligere. Tid er penger.

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

8

• morsan

6

• BMS!

3

• damedame

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Uff, ja. Orddeling! Sitter og leser en bok skrevet av min danske foreleser. Han deler opp ordene i hytt og pine. Han prøver å skrive på norsk, men skulle tro noen leste korrektur!

Han er jo litt mer tilgitt, da! :-)

Skrevet

Du snakker jo om feilskriving i forhold til bokmål eller nynorsk. Men når man skriver dialekt er det helt lovlig å bryte disse rettskrivingsreglene - og er det noe sted man har "lov" til å skrive dialekt så må det være her.

"..........................."

Skrevet

Uff, ja. Orddeling! Sitter og leser en bok skrevet av min danske foreleser. Han deler opp ordene i hytt og pine. Han prøver å skrive på norsk, men skulle tro noen leste korrektur!

*Kremt*. Ikke akkurat skrivefeil, men vet du at det egentlig ikke heter "hytt og pine"?

Dette uttrykket er en miks av "hytt og vær" og "død og pine".

Altså: Det heter "i hytt og vær".

:o))

Vennlig hilsen nok et petimeter

Skrevet

Når man skriver på maskin går det som regel så fort at man ikke ser feilene før det er for sent - og noen ganger ser man andre steder enn på skjermen når man skriver. Sammen med manglende korrekturlesning kan det medføre en del feil.

Og som noen andre sier: skrivefeil har alltid eksistert og kommer alltid til å gjøre det. Etter internettets inntreden har vi fått større tilgang på uformell skriflig materiale, altså det som ikke har vært gjennom korrekturen før det trykkes.

I tillegg tar aviser seg i dag langt mindre tid til korrekturlesning enn tidligere. Tid er penger.

Skriveleifer er ikke det samme som grove grammatikkfeil og orddelingsfeil.

Skrevet

Skriveleifer er ikke det samme som grove grammatikkfeil og orddelingsfeil.

ja, veit du... æ e litt distré, sjø :) Svarte etter å ha lest lenger nede i tråden, og uten å igjen ha lest hovedinnlegg.

Annonse

Skrevet

ja, veit du... æ e litt distré, sjø :) Svarte etter å ha lest lenger nede i tråden, og uten å igjen ha lest hovedinnlegg.

Pytt,pytt.

c",)

Skrevet

Jeg melder meg også inn i klubben din. Jeg irriterer meg veldig over slike feil du nevner (ikke hurtigskrivefeil).

Og av og til har jeg såå lyst til å gjøre folk obs på at de skriver et ord feil (f.eks. fyllt), men feiger litt for ikke å virke belærende og pirkete.

Jeg, for min del, ville satt pris på slike korrigeringer.

Jeg har for eksempel lært for ikke så lenge siden at det heter trilogi og ikke triologi (hehe), et potensial og ikke et potensiale, et alternativ og ikke et annet alternativ (dersom det er bare ett alternativ til utgangspunktet, da).

Ingen er da perfekte, men du verden så godt vi har av å prøve å bli litt bedre.

Skrevet

Helt enig med deg! Og hvorfor skrive f.eks. "klemz"???

Skrevet

Pytt,pytt.

c",)

Kunne ikke sagt det bedre selv :)

laguna1365380434
Skrevet

Tja.. Klarer liksom ikke å ase meg noe særlig over sånt, med mindre det er grådig påfallende..

Sikkert fordi jeg er en notorisk slurver selv..;)

Synes det er verre når folk overser poenger og innhold for å påpeke at det heter ikke "slik" men "sånn"..;) Minner meg om kjæresten når han kommer på tynn is i diskusjoner....Grrr!

Men en bør sikkert ta seg sammen . Jeg tror ikke jeg har snev av dysleksi, men skriver flust med småfeil, som jeg dessuten stort sett ser om jeg gidder en gjennomlesning.. ord delings feil er min spesial itet..;) Også er jeg god til å lage vanvittig lange setninger og aldri bruke punktum. Læreren min fant en setning som varte ett trekvart ark engang og mente dette var rekord. Og jeg skriver smått!

Skrevet

Jeg melder meg også inn i klubben din. Jeg irriterer meg veldig over slike feil du nevner (ikke hurtigskrivefeil).

Og av og til har jeg såå lyst til å gjøre folk obs på at de skriver et ord feil (f.eks. fyllt), men feiger litt for ikke å virke belærende og pirkete.

Jeg har for eksempel lært for ikke så lenge siden at det heter trilogi og ikke triologi (hehe), et potensial og ikke et potensiale, et alternativ og ikke et annet alternativ (dersom det er bare ett alternativ til utgangspunktet, da).

Hm.

Ikke dumme de der.

Gjest Daisy
Skrevet

Bare for og ha sagt det, føler jeg meg ikke tråkket på noen tær.

Men jeg syns du og andre skal slutte og henge dere så opp i småting som skrivefeil etc. Det er i alle fall irriterende og alltid bli påpekt feilene sine. Og det hjelper oss lite om du gjør det hele tiden. Vi blir ikke noe bedre til og skrive av den grunn.

At jeg ikke leser, kan man i alle fall ikke skylde på. For jeg er den fødte lesehest.

Jeg pleier ikke å rette på folk her inne. Skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg mener jeg ikke sier noe høyt. *s*

Annonse

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg setter også pris på å bli rettet på. Og jeg vet at jeg sikkert har feil noen ganger, så det er bare å si i fra.

Gjest Daisy
Skrevet

Du snakker jo om feilskriving i forhold til bokmål eller nynorsk. Men når man skriver dialekt er det helt lovlig å bryte disse rettskrivingsreglene - og er det noe sted man har "lov" til å skrive dialekt så må det være her.

"..........................."

Ja, kan være man har "lov" å skrive dialekt. Men jeg synes det ser dumt ut når det tilsynelatende er bokmål og det sniker seg inn en "komt" i steden for kommet. For eksempel.

Men oxo, koz osv, er IKKE dialekt!

Gjest åogå
Skrevet

Du? Du lurer ikke på om du har litt for lite å gjøre da? Litt snever verden? Hva med å engasjere seg i litt "viktigere" problemer? Det er mye å ta tak i :)

Gjest Daisy
Skrevet

Ja, det er helt i orden med slurvefeil som kommer av at man skriver fort og i en sånn type setting som dette.

Det er de andre notoriske feilene som irriterer meg.

Gjest Daisy
Skrevet

Du? Du lurer ikke på om du har litt for lite å gjøre da? Litt snever verden? Hva med å engasjere seg i litt "viktigere" problemer? Det er mye å ta tak i :)

Joda, det er mye annet som engasjerer meg der ute også. Men det er morsomt å diskutere trivielle ting også.

Gjest Daisy
Skrevet

Trønder, eller?

Gjest Daisy
Skrevet

*Kremt*. Ikke akkurat skrivefeil, men vet du at det egentlig ikke heter "hytt og pine"?

Dette uttrykket er en miks av "hytt og vær" og "død og pine".

Altså: Det heter "i hytt og vær".

:o))

Vennlig hilsen nok et petimeter

He, he. Ja, du har sikkert rett. Men det er ikke skrivefeil ;o)

Der jeg er fra er jeg vant til å si hytt og pine. Kanskje det er en sammenslåing av begge de to uttrykkene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...