Gå til innhold

DETTE irriterer meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, irriterer meg ikke i det hele tatt. Hender jeg har slurvefeil selv, men ser det alltid etterpå.

Da er det verre med dem som ikke har avsnitt. Forferdelig slitsomt å lese igjennom. Hopper som regel over.

Eneste som jeg syntes er unødvendig er SMS-språk på nettet. Dette kan de bruke mobilen til.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

8

• morsan

6

• BMS!

3

• damedame

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, kan være man har "lov" å skrive dialekt. Men jeg synes det ser dumt ut når det tilsynelatende er bokmål og det sniker seg inn en "komt" i steden for kommet. For eksempel.

Men oxo, koz osv, er IKKE dialekt!

Enig!

Hvis 98% av teksten er bokmmål, og så er det en "komt", så er det litt for tynt å komme med unnskyldningen om at man bare har skrevet dialekten sin! ;-)

Skrevet

Ja, kan være man har "lov" å skrive dialekt. Men jeg synes det ser dumt ut når det tilsynelatende er bokmål og det sniker seg inn en "komt" i steden for kommet. For eksempel.

Enig!

Hvis 98% av teksten er bokmmål, og så er det en "komt", så er det litt for tynt å komme med unnskyldningen om at man bare har skrevet dialekten sin! ;-)

Skrevet

He, he. Ja, du har sikkert rett. Men det er ikke skrivefeil ;o)

Der jeg er fra er jeg vant til å si hytt og pine. Kanskje det er en sammenslåing av begge de to uttrykkene?

Det er nok ikke bare der du kommer fra at uttrykket "i hytt og pine" har sneket seg inn. Det sies og skrives over hele landet. Jeg har også sett det mye brukt i aviser.

Så egentlig så kan det kanskje klassifiseres som et nytt, snart fullstendig innarbeidet uttrykk.

(Men det er altså "hytt og vær" som er riktig - og jeg sier selvfølgelig det, så from som jeg er ... Hepp!)

Gjest mor i juni
Skrevet

De og dem.

Greit at mange konsekvent sier 'de' pga dialekt, men det betyr ikke at det er greit skriftlig.

"Jeg sa det til de".. Hallo! Dem. DEM! :-)

Gjest mor i juni
Skrevet

De og dem.

Greit at mange konsekvent sier 'de' pga dialekt, men det betyr ikke at det er greit skriftlig.

Noen skriver konsekvent 'ett' selv om det ikke er snakk om tallord. "Kan noen gi meg ett tips?" Joda, kunne til og med gitt deg to tips jeg, men du vil visst ikke ha fler enn ett.

Konsekvent bruk av 'ett' er svensk ;-)

Gjest Daisy
Skrevet

Noen skriver konsekvent 'ett' selv om det ikke er snakk om tallord. "Kan noen gi meg ett tips?" Joda, kunne til og med gitt deg to tips jeg, men du vil visst ikke ha fler enn ett.

Konsekvent bruk av 'ett' er svensk ;-)

Du har så rett.

Nå begynner jeg nesten å bli litt nervøs, her. Kommer sikkert til å bli kjeft å få dersom jeg skriver feil nå.

Så bare så det er sagt, jeg er ikke alltid perfekt selv.

Gjest Daisy
Skrevet

Nei, irriterer meg ikke i det hele tatt. Hender jeg har slurvefeil selv, men ser det alltid etterpå.

Da er det verre med dem som ikke har avsnitt. Forferdelig slitsomt å lese igjennom. Hopper som regel over.

Eneste som jeg syntes er unødvendig er SMS-språk på nettet. Dette kan de bruke mobilen til.

Ikke noe galt i slurvefeil.

Enig med deg om det med avsnitt. Blir utrolig tungt å lese!

Må poengtere at jeg ikke bare snakker om her inne, men generelt.

Gjest Daisy
Skrevet

Det er nok ikke bare der du kommer fra at uttrykket "i hytt og pine" har sneket seg inn. Det sies og skrives over hele landet. Jeg har også sett det mye brukt i aviser.

Så egentlig så kan det kanskje klassifiseres som et nytt, snart fullstendig innarbeidet uttrykk.

(Men det er altså "hytt og vær" som er riktig - og jeg sier selvfølgelig det, så from som jeg er ... Hepp!)

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Ikke dårlig.

Gjest mor i juni
Skrevet

Du har så rett.

Nå begynner jeg nesten å bli litt nervøs, her. Kommer sikkert til å bli kjeft å få dersom jeg skriver feil nå.

Så bare så det er sagt, jeg er ikke alltid perfekt selv.

Jo, for det meste er vi nok perfekte begge vi to ;-)

Min store svakhet er plassering av komma. Kan regelen, men ikke praksisen.. lissom! :-)

Skrevet

Ja, det er en del feil ute og går. Mange har f. eks. problemer med og/å, for/får, et/ett og de/di.

Og jeg har merket meg at flere av fagfolkene her på DOL skriver "værre".

Gjest Daisy
Skrevet

Ja, det er en del feil ute og går. Mange har f. eks. problemer med og/å, for/får, et/ett og de/di.

Og jeg har merket meg at flere av fagfolkene her på DOL skriver "værre".

Jeg grøsser av værre.

Skrevet

DET er jeg enig i :-)

"...................."

Skrevet

Jeg grøsser av værre.

Jeg også. Men her tror jeg vi har å gjøre med en "smittsom" feil, dvs. man ser det såpass ofte at man tror det skal være slik.

Skrevet

Folk leser lite og er rett og slett giddalause. "Det spiller vel ingen rolle så lenge folk forstår hva jeg mener."

Skrevet

Jo, for det meste er vi nok perfekte begge vi to ;-)

Min store svakhet er plassering av komma. Kan regelen, men ikke praksisen.. lissom! :-)

Åh!

Så mange kloke ord på en gang. Jeg kunne nesten ikke sagt det bedre selv. Og jeg har rett og slett ingenting å tilføye.

Gjest mor i juni
Skrevet

Åh!

Så mange kloke ord på en gang. Jeg kunne nesten ikke sagt det bedre selv. Og jeg har rett og slett ingenting å tilføye.

*ler* da er du nok med i den perfekte gjengen du og. Velkommen! :-)

Skrevet

*ler* da er du nok med i den perfekte gjengen du og. Velkommen! :-)

Takk!

Skrevet

De og dem.

Dette med de og dem reagerer jeg også på -

jeg er sannelig redd for at denne bruken brer seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...