Gjest står fast jeg Skrevet 26. mai 2004 Skrevet 26. mai 2004 estetikk, estetisk utvikling osv???? Jeg bare lurer og setter stor pris på alle som kan hjelpe meg. 0 Siter
favn Skrevet 26. mai 2004 Skrevet 26. mai 2004 Estetikk og estetisk brukes som regel i forbindelse med kunst, og er da læren om sansing og det skjønne. Estetikk er et allment fagemne om kunst og kunstrefleksjon innenfor filosofi - til forskjell fra de ulike og spesifikke teoridisipliner om kunst (feks kunsthistorie, litteraturvitenskap, musikkvitenskap) Imidlertid har estetikk / estetisk også en viss folkelig betydning, feks 'h*n er estetiker, har estetisk bevissthet', altså i betydningen at h*n verdsetter det som er skjønt, verdsetter nyelse (knyttes til sansing), har god smak. 0 Siter
KaVa Skrevet 26. mai 2004 Skrevet 26. mai 2004 I følge www.caplex.no: "estetikk (av gr. aisthesis), eg. sansekunnskap. Ordet ble dannet ca. 1750 av den ty. filosof Baumgarten som bet. for læren om det skjønne i kunsten. — estetisk, i samsvar med skjønnhetslovene; smakfullt. " 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.