thuva1365380402 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Tror du er inne på noe der. Dette gjelder tolking av hva som er offentliggjøring. Har sett dette ofte, at folk ikke skjønner hva e-post er, at det faktisk er noe helt privat og at samme "regler" gjelder for dem som for et vanlig brev sendt med posten. VB ønsker jo heller ikke tilsendt rapportene etter hjemkomst på e-mail til dem. Som de skriver i det de har sendt med vedr. rapportene vi må sende inn står det: I den siste tiden har vi begynt å få noen rapporter sendt oss på mail. Vi må derfor presisere at vi ønsker rapportene sendt gjennom den vanlige postgangen og trykket ut på papir. Rapporten er sensitiv informasjon og handler om barnets og familiens intefritet, og bør derfor beskyttes spesielt. Men nå legger jeg ihvertfall denne diskusjonen død. Dette gidder jeg ikke diskutere mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sporhunden Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Dette som jeg har skrevet står i de papirene vi fikk sammen med bildet av vår sønn dagen etter tildeling i fjor. Jeg har også snakket med VB om dette, og de sa da at dette gjelder e-mail til venner også. Dette er ikke noe jeg har funnet på eller har misforstått. Men dere andre får tolke dette på deres måte, så tolker jeg dette på min måte. "Jeg har også snakket med VB om dette, og de sa da at dette gjelder e-mail til venner også" Andre har tydeligvis fått annen beskjed hos VB enn du. Neppe noe de bare finner på heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Tror du er inne på noe der. Dette gjelder tolking av hva som er offentliggjøring. Har sett dette ofte, at folk ikke skjønner hva e-post er, at det faktisk er noe helt privat og at samme "regler" gjelder for dem som for et vanlig brev sendt med posten. Interessant diskusjon. For meg handler dette om å forstå hvordan Internett og email fungerer, dvs hva som blir tilgjengelig offentlig, og hva som forblir privat. Jeg kan ikke nok om det tekniske selv, og det er jo ikke sikkert at folkene på VB har så god forståelse av det heller! Det ser i hvert fall ut for meg som det trengs en klargjøring av hvor privat eller offentlig en email egentlig er - spesielt i lys av den beskjeden thuva har fått fra VB angående å sende rapporter på mail. Det man har lagt ut på Internett-sider er offentlig tilgjengelig, det har jeg forstått. Men er det mulig for uvedkommende å spore opp og få tak i mail som folk sender til hverandre? Det trodde jeg ikke, men som sagt er jeg ingen teknisk ekspert. Jeg trodde altså at email er akkurat like privat som brev. Brev kan stjeles og åpnes av uvedkommende. Kan email det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergitte Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Interessant diskusjon. For meg handler dette om å forstå hvordan Internett og email fungerer, dvs hva som blir tilgjengelig offentlig, og hva som forblir privat. Jeg kan ikke nok om det tekniske selv, og det er jo ikke sikkert at folkene på VB har så god forståelse av det heller! Det ser i hvert fall ut for meg som det trengs en klargjøring av hvor privat eller offentlig en email egentlig er - spesielt i lys av den beskjeden thuva har fått fra VB angående å sende rapporter på mail. Det man har lagt ut på Internett-sider er offentlig tilgjengelig, det har jeg forstått. Men er det mulig for uvedkommende å spore opp og få tak i mail som folk sender til hverandre? Det trodde jeg ikke, men som sagt er jeg ingen teknisk ekspert. Jeg trodde altså at email er akkurat like privat som brev. Brev kan stjeles og åpnes av uvedkommende. Kan email det? En e-mail kan også stjeles og leses av uvedkommende. Når man høre om noen som klarer å tappe andres bankkontoer på nettet, hvorfor skulle det ikke være mulig for datasnokere å lese andres e-post? Jeg synes man skal tenke seg godt om hvem man sender e-mail til med info og bilde av barnet, iallfall før man har fått barnet hjem. Jeg mener at jeg har langt mindre kontroll med de bildene jeg sender pr.e-mail enn de bildene som jeg gir bort i papirutgave. E-mailen og bildene kan med enkle tastetrykk distribueres videre, og det er ikke sikkert våre venner er like kritiske til dette som det vi er. I disse virus-tider kan dessuten datamaskinen begynne å leve sitt eget liv. Jeg har opplevd å få e-mail med festinvitasjon som helt sikkert ikke var myntet på meg, men det var virus som gikk inn i maskinen og spydde ut dokumenter uten at eieren hadde kontroll over det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 En e-mail kan også stjeles og leses av uvedkommende. Når man høre om noen som klarer å tappe andres bankkontoer på nettet, hvorfor skulle det ikke være mulig for datasnokere å lese andres e-post? Jeg synes man skal tenke seg godt om hvem man sender e-mail til med info og bilde av barnet, iallfall før man har fått barnet hjem. Jeg mener at jeg har langt mindre kontroll med de bildene jeg sender pr.e-mail enn de bildene som jeg gir bort i papirutgave. E-mailen og bildene kan med enkle tastetrykk distribueres videre, og det er ikke sikkert våre venner er like kritiske til dette som det vi er. I disse virus-tider kan dessuten datamaskinen begynne å leve sitt eget liv. Jeg har opplevd å få e-mail med festinvitasjon som helt sikkert ikke var myntet på meg, men det var virus som gikk inn i maskinen og spydde ut dokumenter uten at eieren hadde kontroll over det! Ja, email kan sikkert tappes og leses av datasnokere. Selvfølgelig har du vel rett i det. Nå vil jeg likevel tro at en server med feks bankkonti eller militære data eller industrihemmeligheter burde være atskillig mer interessante for en datasnoker enn en privat email-konto :-) Virus av skumle slag kan man selvsagt også være uheldig å få hvis man ikke er beskyttet. Og folk kan med et enkelt tastetrykk sende ting videre, ingen tvil om det. Likevel er jeg tilhenger av å vise litt skjønn også. Hvis jeg sender en email med bilde til noen i min nærmeste familie, inkludert en beskjed om at det ikke skal mailes videre til andre, ville jeg ikke ha noen problemer med å stole på at de overholdt det. Å maile bilde i hytt og pine til alle bekjente, blir imidlertid en helt annen sak - der er jeg enig med deg. Jeg synes det er flott at man tenker på barna, giverlandet og juridiske hensyn. Det er jo selvfølgelig også enklere å helgardere seg enn å gjøre visse unntak. Personlig kan jeg likvel ikke se annet enn en minimal risk ved å maile bilde til noen utvalgte i nærmeste krets - selvfølgelig med beskjed om ikke å maile bildet videre. Så det synes jeg burde være greit. VBs forsiktighetshensyn kommer jo også i en interresant kontrast til enkelte amerikanske nettsider, der foreldre legger ut bilde og alle mulige slags data om barn fra Kina straks de har mottatt tildeling. Side opp og side ned med bilder av små barn - helt åpent tilgjengelig på nettet. Dette har pågått i årevis, og det adopteres tusenvis av barn til USA hvert år. Hvorfor har ikke Kina stoppet adopsjon til USA for lenge siden? Jeg forsvarer _ikke_ at amerikanere gjør slikt - tvert imot. VBs skikkelighet kommer bare i veldig sterk kontrast til dette. Så hvor går grensen? Jeg synes altså at man skal vise litt skjønn og ikke være hysterisk engstelig for alt som kan gå galt. Når det er sagt - hadde jeg fått klar beskjed av VB om ikke å sende bilde på mail, så hadde jeg antakelig overholdt det - pliktoppfyllende som jeg er :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergitte Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Ja, email kan sikkert tappes og leses av datasnokere. Selvfølgelig har du vel rett i det. Nå vil jeg likevel tro at en server med feks bankkonti eller militære data eller industrihemmeligheter burde være atskillig mer interessante for en datasnoker enn en privat email-konto :-) Virus av skumle slag kan man selvsagt også være uheldig å få hvis man ikke er beskyttet. Og folk kan med et enkelt tastetrykk sende ting videre, ingen tvil om det. Likevel er jeg tilhenger av å vise litt skjønn også. Hvis jeg sender en email med bilde til noen i min nærmeste familie, inkludert en beskjed om at det ikke skal mailes videre til andre, ville jeg ikke ha noen problemer med å stole på at de overholdt det. Å maile bilde i hytt og pine til alle bekjente, blir imidlertid en helt annen sak - der er jeg enig med deg. Jeg synes det er flott at man tenker på barna, giverlandet og juridiske hensyn. Det er jo selvfølgelig også enklere å helgardere seg enn å gjøre visse unntak. Personlig kan jeg likvel ikke se annet enn en minimal risk ved å maile bilde til noen utvalgte i nærmeste krets - selvfølgelig med beskjed om ikke å maile bildet videre. Så det synes jeg burde være greit. VBs forsiktighetshensyn kommer jo også i en interresant kontrast til enkelte amerikanske nettsider, der foreldre legger ut bilde og alle mulige slags data om barn fra Kina straks de har mottatt tildeling. Side opp og side ned med bilder av små barn - helt åpent tilgjengelig på nettet. Dette har pågått i årevis, og det adopteres tusenvis av barn til USA hvert år. Hvorfor har ikke Kina stoppet adopsjon til USA for lenge siden? Jeg forsvarer _ikke_ at amerikanere gjør slikt - tvert imot. VBs skikkelighet kommer bare i veldig sterk kontrast til dette. Så hvor går grensen? Jeg synes altså at man skal vise litt skjønn og ikke være hysterisk engstelig for alt som kan gå galt. Når det er sagt - hadde jeg fått klar beskjed av VB om ikke å sende bilde på mail, så hadde jeg antakelig overholdt det - pliktoppfyllende som jeg er :-) Jeg tror vi faktisk er ganske enige! Jeg sender også bilder pr. e-mail til familie og venner, men tenker meg om, og før hentereisen turde jeg knapt å sende til noen (mener faktisk at det stod i skriv fra VB den gang om at vi ikke skulle gjøre det). Det som amerikanerne legger ut på nettet om adoptivbarna kan i første omgang virke både søtt, uskyldig og rørende. Og for oss andre informasjonshungrige lett å kaste seg over. Men jeg synes egentlig det er ganske privat. Å legge ut info om sine barn på nettet bør man etter min mening være forsiktig med - men det er nå min mening, og jeg vet at mange er uenige. Å legge ut personlig info på nettet er som å slå opp plakater på lyktestolper i hjembyen eller lignende, så kan alle lese det. Jeg vet ikke om mitt barn vil like å være så offentlig, når det engang blir stort nok til å vurdere det selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Interessant diskusjon. For meg handler dette om å forstå hvordan Internett og email fungerer, dvs hva som blir tilgjengelig offentlig, og hva som forblir privat. Jeg kan ikke nok om det tekniske selv, og det er jo ikke sikkert at folkene på VB har så god forståelse av det heller! Det ser i hvert fall ut for meg som det trengs en klargjøring av hvor privat eller offentlig en email egentlig er - spesielt i lys av den beskjeden thuva har fått fra VB angående å sende rapporter på mail. Det man har lagt ut på Internett-sider er offentlig tilgjengelig, det har jeg forstått. Men er det mulig for uvedkommende å spore opp og få tak i mail som folk sender til hverandre? Det trodde jeg ikke, men som sagt er jeg ingen teknisk ekspert. Jeg trodde altså at email er akkurat like privat som brev. Brev kan stjeles og åpnes av uvedkommende. Kan email det? Min mann sier at e-mail "kan" stjeles av andre. Han jobber innen IT/Data. Jeg tror neppe det bare er jeg som har fått dette brevet fra VB med denne beskjeden vedr. rapporten vi skal sende til VB etter 4 mnd og 1 år etter hjemkomst vedr. Korea. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg tror vi faktisk er ganske enige! Jeg sender også bilder pr. e-mail til familie og venner, men tenker meg om, og før hentereisen turde jeg knapt å sende til noen (mener faktisk at det stod i skriv fra VB den gang om at vi ikke skulle gjøre det). Det som amerikanerne legger ut på nettet om adoptivbarna kan i første omgang virke både søtt, uskyldig og rørende. Og for oss andre informasjonshungrige lett å kaste seg over. Men jeg synes egentlig det er ganske privat. Å legge ut info om sine barn på nettet bør man etter min mening være forsiktig med - men det er nå min mening, og jeg vet at mange er uenige. Å legge ut personlig info på nettet er som å slå opp plakater på lyktestolper i hjembyen eller lignende, så kan alle lese det. Jeg vet ikke om mitt barn vil like å være så offentlig, når det engang blir stort nok til å vurdere det selv. Jeg har aldri ment at man ikke kan sende e-mail til venner og kjente med bilde etter at adopsjonen er i orden. Det gjør jo jeg også, men dette var etter tildeling og fram til adopsjonen er i orden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en adoptant Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Min mann sier at e-mail "kan" stjeles av andre. Han jobber innen IT/Data. Jeg tror neppe det bare er jeg som har fått dette brevet fra VB med denne beskjeden vedr. rapporten vi skal sende til VB etter 4 mnd og 1 år etter hjemkomst vedr. Korea. Papirbrev kan også stjeles da...! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Min mann sier at e-mail "kan" stjeles av andre. Han jobber innen IT/Data. Jeg tror neppe det bare er jeg som har fått dette brevet fra VB med denne beskjeden vedr. rapporten vi skal sende til VB etter 4 mnd og 1 år etter hjemkomst vedr. Korea. Du blander sammen to ting, bilder/informasjon om barnet man får ved tildeling og rapporter som skal skrives etter at barnet er kommet hjem. Nå kjenner jeg best til Thailand og deres rapportsystem. De thailandske myndighetene er svært nøye på at rapportene skrives på barnevernsetatens brevark, med stempel og det hele. Sier seg selv at det ikke lar seg sende på mail. Ikke er det ønskelig heller nettopp fordi dette kan inneholde sensitiv informasjon om barnet. Men det _er_ en vesentlig forskjell på dette og en mail du sender til venner og familie. For å illustrere dette med stjeling av e-post: Det tar få sekunder å sende en e-post fra en maskin til serveren til mottakeren. For at noen skal kunne stjele denne e-posten må de hacke seg inn på serveren der e-posten ligger, eller eventuelt ha tilgang på brukernavn og passord. Sansynligheten for at noen skal gjøre dette akkurat mens en mail med bilde ligger der er tilnærmet null. Dette vet mannen din om han jobber med IT. Hva som er mulig og hva som er statistisk sansylig her er det meget stor forskjell på. VB ønsker ikke at informasjon om barn som ikke er kommet hjem skal havne i all offentlighet på nettet fordi man som foreldre etter en tildeling ikke har noen juridiske rettigheter i forhold til dette barnet, det kan fremdeles skje at adopsjonen blir stoppet selv om det vel aldri skjer i praksis. Det er uansett ulovlig i Norge å legge bilder på nettet av andres barn uten foresattes tillatelse, hvorfor skulle dette være annerledes i forhold til de barna som fremdeles har en verge/form for foresatt i et annet land? Rent juridisk er en mail lik et "vanlig" brev selv om ikke alle er klar over dette. Sansynligheten for at et vanlig brev skal bli stjålet er like stor, om ikke større enn at en mail skal bli det. Jeg vil tro fler har kjennskap til hvordan man stjeler en konvolutt enn hvordan man hacker seg inn på andres e-post. Er lite sleivspark til slutt: For en uke siden traff jeg en som jobber med IT. Vedkommende hadde ikke snøring på at det finnes printere med kantløs utskrift, så selv såkalte IT-folk vet heller ikke alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GIN Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 http://verdensbarn.no/show-question.do?id=704 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-942772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Du blander sammen to ting, bilder/informasjon om barnet man får ved tildeling og rapporter som skal skrives etter at barnet er kommet hjem. Nå kjenner jeg best til Thailand og deres rapportsystem. De thailandske myndighetene er svært nøye på at rapportene skrives på barnevernsetatens brevark, med stempel og det hele. Sier seg selv at det ikke lar seg sende på mail. Ikke er det ønskelig heller nettopp fordi dette kan inneholde sensitiv informasjon om barnet. Men det _er_ en vesentlig forskjell på dette og en mail du sender til venner og familie. For å illustrere dette med stjeling av e-post: Det tar få sekunder å sende en e-post fra en maskin til serveren til mottakeren. For at noen skal kunne stjele denne e-posten må de hacke seg inn på serveren der e-posten ligger, eller eventuelt ha tilgang på brukernavn og passord. Sansynligheten for at noen skal gjøre dette akkurat mens en mail med bilde ligger der er tilnærmet null. Dette vet mannen din om han jobber med IT. Hva som er mulig og hva som er statistisk sansylig her er det meget stor forskjell på. VB ønsker ikke at informasjon om barn som ikke er kommet hjem skal havne i all offentlighet på nettet fordi man som foreldre etter en tildeling ikke har noen juridiske rettigheter i forhold til dette barnet, det kan fremdeles skje at adopsjonen blir stoppet selv om det vel aldri skjer i praksis. Det er uansett ulovlig i Norge å legge bilder på nettet av andres barn uten foresattes tillatelse, hvorfor skulle dette være annerledes i forhold til de barna som fremdeles har en verge/form for foresatt i et annet land? Rent juridisk er en mail lik et "vanlig" brev selv om ikke alle er klar over dette. Sansynligheten for at et vanlig brev skal bli stjålet er like stor, om ikke større enn at en mail skal bli det. Jeg vil tro fler har kjennskap til hvordan man stjeler en konvolutt enn hvordan man hacker seg inn på andres e-post. Er lite sleivspark til slutt: For en uke siden traff jeg en som jobber med IT. Vedkommende hadde ikke snøring på at det finnes printere med kantløs utskrift, så selv såkalte IT-folk vet heller ikke alt. Våre rapporter til Korea skal skrives av oss selv og skal være på hvite blanke ark. Og jeg blander ikke sammen dette og bilder ved tildeling. Jeg er ikke helt dum eller. Å kritisere min mann trenger du ikke gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Papirbrev kan også stjeles da...! Ja selvfølgelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sporhunden Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Våre rapporter til Korea skal skrives av oss selv og skal være på hvite blanke ark. Og jeg blander ikke sammen dette og bilder ved tildeling. Jeg er ikke helt dum eller. Å kritisere min mann trenger du ikke gjøre. "Våre rapporter til Korea skal skrives av oss selv og skal være på hvite blanke ark. Og jeg blander ikke sammen dette og bilder ved tildeling. Jeg er ikke helt dum eller." Vel, vet du ikke hva du selv har skrevet, så kan man jo begynne å lure. :-) "Å kritisere min mann trenger du ikke gjøre." Atter en gang vel .. Det var vel du som bragte mannen din inn i dette, og ChiengMay har rett i at det er merkelig å bruke ham som et slags sannhetsvitne for dine påstander fordi han arbeider innen IT. Hvis man ser på linken fra VBs hjemmeside der det som i utgangspunktet er tatt opp i tråden her er besvart, så viser det ganske tydelig at du har misforstått et eller annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 "Våre rapporter til Korea skal skrives av oss selv og skal være på hvite blanke ark. Og jeg blander ikke sammen dette og bilder ved tildeling. Jeg er ikke helt dum eller." Vel, vet du ikke hva du selv har skrevet, så kan man jo begynne å lure. :-) "Å kritisere min mann trenger du ikke gjøre." Atter en gang vel .. Det var vel du som bragte mannen din inn i dette, og ChiengMay har rett i at det er merkelig å bruke ham som et slags sannhetsvitne for dine påstander fordi han arbeider innen IT. Hvis man ser på linken fra VBs hjemmeside der det som i utgangspunktet er tatt opp i tråden her er besvart, så viser det ganske tydelig at du har misforstått et eller annet. Du skriver: " og ChiengMay har rett i at det er merkelig å bruke ham som et slags sannhetsvitne for dine påstander fordi han arbeider innen IT." Det har jeg aldri sagt eller ment. Det jeg ville illustrere er at IT-folk ikke kan alt, eller for den del at de også kan ta feil. Det er også sånn at IT-folk har sine spesialfelt og f.eks kanskje kan like lite om internett som andre kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Et IT-menneske (ikke nødvendigvis ekspert...) Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Du skriver: " og ChiengMay har rett i at det er merkelig å bruke ham som et slags sannhetsvitne for dine påstander fordi han arbeider innen IT." Det har jeg aldri sagt eller ment. Det jeg ville illustrere er at IT-folk ikke kan alt, eller for den del at de også kan ta feil. Det er også sånn at IT-folk har sine spesialfelt og f.eks kanskje kan like lite om internett som andre kan. Selvsagt kan ikke alle IT folk alt om alle aspekter ved IT. (At det finnes printere med kantløs utskrift, tror jeg ikke de fleste IT-ekspert interesserer seg for. Heller printer-selgere...) At mail kan "stjeles" kan skje på flere måter enn å snappe den akkurat idet den sendes ut. Hørt om Spyware? Ormer etc. som kan gi andre full kontroll over PC'en din? Tror faktisk at mannen til Thuva har peil på hva han snakker om! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også et IT-menneske (ain't we all) Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Selvsagt kan ikke alle IT folk alt om alle aspekter ved IT. (At det finnes printere med kantløs utskrift, tror jeg ikke de fleste IT-ekspert interesserer seg for. Heller printer-selgere...) At mail kan "stjeles" kan skje på flere måter enn å snappe den akkurat idet den sendes ut. Hørt om Spyware? Ormer etc. som kan gi andre full kontroll over PC'en din? Tror faktisk at mannen til Thuva har peil på hva han snakker om! Du krisemaksimerer og overdriver faren om du mener dette er en veldig stor trussel så lenge folk er noen lunde oppegående. Det er ikke privatfolks e-post som er målet for hackerne. Kan du fortelle meg statistisk hvor stor du tror sjansen for det du skisserer er? Og så: Hvor mange har du *hørt* om som har fått stjålet privat e-post? Og ja, jeg holder på å utdanne med innen dette, i fall du lurer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Et IT-menneske Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Du krisemaksimerer og overdriver faren om du mener dette er en veldig stor trussel så lenge folk er noen lunde oppegående. Det er ikke privatfolks e-post som er målet for hackerne. Kan du fortelle meg statistisk hvor stor du tror sjansen for det du skisserer er? Og så: Hvor mange har du *hørt* om som har fått stjålet privat e-post? Og ja, jeg holder på å utdanne med innen dette, i fall du lurer. Jeg sier ikke at faren ved dette er så stor,- jeg bare reagerer på at ChiengMai & co. klager på mannnen til Thuva, og at noen av dem (husker ikke hvem, gidder ikke lese innleggene om igjen) mener at man ikke kan være IT ekspert hvis ikke man kjenner til diverse skrivertyper og andre uvesentligheter... Tror de fleste virkelig teknikere bryr seg katten om finesser i forhold til utskrifter og regneark/tekstbehandler... Og - jeg jobber i et slikt ekspert-miljø.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hoderystende Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg sier ikke at faren ved dette er så stor,- jeg bare reagerer på at ChiengMai & co. klager på mannnen til Thuva, og at noen av dem (husker ikke hvem, gidder ikke lese innleggene om igjen) mener at man ikke kan være IT ekspert hvis ikke man kjenner til diverse skrivertyper og andre uvesentligheter... Tror de fleste virkelig teknikere bryr seg katten om finesser i forhold til utskrifter og regneark/tekstbehandler... Og - jeg jobber i et slikt ekspert-miljø.. Snakk om å misoppfatte det andre skriver og tolke mer av det enn det som faktisk står i innleggene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest '!-o-!' Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg sier ikke at faren ved dette er så stor,- jeg bare reagerer på at ChiengMai & co. klager på mannnen til Thuva, og at noen av dem (husker ikke hvem, gidder ikke lese innleggene om igjen) mener at man ikke kan være IT ekspert hvis ikke man kjenner til diverse skrivertyper og andre uvesentligheter... Tror de fleste virkelig teknikere bryr seg katten om finesser i forhold til utskrifter og regneark/tekstbehandler... Og - jeg jobber i et slikt ekspert-miljø.. Nå har jeg lest gjennom alle innleggene her og ser at thuva roter sammen kreti og pleti. Når hun så ikke får gehør og blir motargumentert bruker hun til slutt sin mann som sannhetsvitne når det gjelder e-mails fordi han jobber med IT og derfor vet hva han snakker om. Noen påpeker da at ikke IT-folk har vett på alt, de heller. Dette må da oppfattes som en generell observasjon, ikke nødvendigvis nedrakking på thuvas mann (som jo thuva selv dro inn i diskusjonen) Opp gjennom årene har jeg jobbet med, og kjenner, mange mennesker med svært høy utdannelse innen IT. Over 90% av de jeg kjenner har så godt som ikke noe vett på internett og hvordan internett fakrisk fungerer. Å si at private e-mails er en stor trussel for et barns intergritet viser ikke akkurat store kunnskaper om hvordan dette faktisk fungerer. Samme gjelder når man bruker argiment om spyware som en stor trussel mot det samme. Når det gjelder sistnevnte kan spyware åpne opp for innsyn i alle filer på en datamaskin, dermed kan man like godt si at det er like stor fare forbundet med å legge et bilde av eget tildelt barn på egen maskin. Med din argumentasjon angående spyware og åpning av datamaskinen via virus o.l. bør man vel helst ikke ha maskinen på nettet i det hele tatt for å verne om det man har der. Og da ser man spøkelser på høylys dag! Faren for tyveri av e-mails er svært liten. Absolutt alle tilfeller der e-mails har blitt lest av uvedkommende har enten avsenderen sendt e-mailen til feil person eller en person med tilgang til en annens datamaskin har snoket i e-mailene eller på en eller annen måte tilsneket seg tilgang til andres passord/brukernavn. Har du andre erfaringer eller kjenner til andre tilfeller vil jeg gjerne at du deler dem med meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/147977-en-ting-til-adopsjon-fra-korea/page/2/#findComment-943759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.