Gå til innhold

En ting til - adopsjon fra Korea

Anbefalte innlegg

Gjest Et IT menneske

Nå har jeg lest gjennom alle innleggene her og ser at thuva roter sammen kreti og pleti. Når hun så ikke får gehør og blir motargumentert bruker hun til slutt sin mann som sannhetsvitne når det gjelder e-mails fordi han jobber med IT og derfor vet hva han snakker om. Noen påpeker da at ikke IT-folk har vett på alt, de heller. Dette må da oppfattes som en generell observasjon, ikke nødvendigvis nedrakking på thuvas mann (som jo thuva selv dro inn i diskusjonen)

Opp gjennom årene har jeg jobbet med, og kjenner, mange mennesker med svært høy utdannelse innen IT. Over 90% av de jeg kjenner har så godt som ikke noe vett på internett og hvordan internett fakrisk fungerer. Å si at private e-mails er en stor trussel for et barns intergritet viser ikke akkurat store kunnskaper om hvordan dette faktisk fungerer. Samme gjelder når man bruker argiment om spyware som en stor trussel mot det samme. Når det gjelder sistnevnte kan spyware åpne opp for innsyn i alle filer på en datamaskin, dermed kan man like godt si at det er like stor fare forbundet med å legge et bilde av eget tildelt barn på egen maskin. Med din argumentasjon angående spyware og åpning av datamaskinen via virus o.l. bør man vel helst ikke ha maskinen på nettet i det hele tatt for å verne om det man har der. Og da ser man spøkelser på høylys dag!

Faren for tyveri av e-mails er svært liten. Absolutt alle tilfeller der e-mails har blitt lest av uvedkommende har enten avsenderen sendt e-mailen til feil person eller en person med tilgang til en annens datamaskin har snoket i e-mailene eller på en eller annen måte tilsneket seg tilgang til andres passord/brukernavn. Har du andre erfaringer eller kjenner til andre tilfeller vil jeg gjerne at du deler dem med meg.

Hørt om virus som videresender tilfeldige e-mails (i din egen mailkasse) til tilfeldige adresser i din egen adresseliste? Ikke? Det er _ikke_ uvanlig...

Sier fortsatt ikke noe om hvor stor fare det er, og hvor store konsekvenser det ville ha,- jeg reagerte bare på utsagnet om at hvis man ikke visste om et spesielt uskriftsvalg (eller en spesiell skriver) så kunne man ikke ha mye greie på IT..

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• thuva1365380402

14

• BMS!

4

• ahg

2

• bergitte

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kan ikke påberope meg IT - kompetanse

Hørt om virus som videresender tilfeldige e-mails (i din egen mailkasse) til tilfeldige adresser i din egen adresseliste? Ikke? Det er _ikke_ uvanlig...

Sier fortsatt ikke noe om hvor stor fare det er, og hvor store konsekvenser det ville ha,- jeg reagerte bare på utsagnet om at hvis man ikke visste om et spesielt uskriftsvalg (eller en spesiell skriver) så kunne man ikke ha mye greie på IT..

"Hørt om virus som videresender tilfeldige e-mails (i din egen mailkasse) til tilfeldige adresser i din egen adresseliste? Ikke? Det er _ikke_ uvanlig..."

Hørt om antivirusprogram?

Gjest også et IT-menneske (ain't we all)

Du har nok helt klart misoppfattet det utsagnet du har hengt deg opp i. Det ser for meg ut som *ett* eksempel som viser at IT-folk ikke kan alt, ikke at IT-folk er kompetanseløse fordi de ikke kjenner til en viss type skrivere. Folk med IT-utdannelse jobber som du sikkert vet innen forskjellige felter og har sine helt forskjellige utdannelser, det er ikke mitt inntrykk at IT-folk selv påberoper seg ekspertise på alle felt, som allerede nevnt av andre vet også jeg om svært få høyt utdannede IT-folk som kan mye om internett. Å si at "mannen min sier at e-post kan bli stjelt, og han vet det nok fordi han jobber innen IT" blir et meningsløst forsøk på å påberope seg en absolutt sannhet, der fakta er at det er svært liten sjans for at dette skal skje i praksis. Hadde heller vedkommende sagt at "mannen min sier at e-post kan bli stjelt, og han vet det nok fordi han jobber innen datasikkerhet i forhold til internett" hadde det vært noe helt annet.

Gjest Antivirus....

"Hørt om virus som videresender tilfeldige e-mails (i din egen mailkasse) til tilfeldige adresser i din egen adresseliste? Ikke? Det er _ikke_ uvanlig..."

Hørt om antivirusprogram?

Antivirus programmer er avhengig av at man henter ned signaturer regelmessig, og signaturer lages ikke før et virus faktisk er ute og morer seg... Så man har alltid sjansen for å få virus, selv om man tror man er helt trygg...

thuva1365380402

Selvsagt kan ikke alle IT folk alt om alle aspekter ved IT. (At det finnes printere med kantløs utskrift, tror jeg ikke de fleste IT-ekspert interesserer seg for. Heller printer-selgere...) At mail kan "stjeles" kan skje på flere måter enn å snappe den akkurat idet den sendes ut. Hørt om Spyware? Ormer etc. som kan gi andre full kontroll over PC'en din? Tror faktisk at mannen til Thuva har peil på hva han snakker om!

Takk for støtten.

thuva1365380402

Nå har jeg lest gjennom alle innleggene her og ser at thuva roter sammen kreti og pleti. Når hun så ikke får gehør og blir motargumentert bruker hun til slutt sin mann som sannhetsvitne når det gjelder e-mails fordi han jobber med IT og derfor vet hva han snakker om. Noen påpeker da at ikke IT-folk har vett på alt, de heller. Dette må da oppfattes som en generell observasjon, ikke nødvendigvis nedrakking på thuvas mann (som jo thuva selv dro inn i diskusjonen)

Opp gjennom årene har jeg jobbet med, og kjenner, mange mennesker med svært høy utdannelse innen IT. Over 90% av de jeg kjenner har så godt som ikke noe vett på internett og hvordan internett fakrisk fungerer. Å si at private e-mails er en stor trussel for et barns intergritet viser ikke akkurat store kunnskaper om hvordan dette faktisk fungerer. Samme gjelder når man bruker argiment om spyware som en stor trussel mot det samme. Når det gjelder sistnevnte kan spyware åpne opp for innsyn i alle filer på en datamaskin, dermed kan man like godt si at det er like stor fare forbundet med å legge et bilde av eget tildelt barn på egen maskin. Med din argumentasjon angående spyware og åpning av datamaskinen via virus o.l. bør man vel helst ikke ha maskinen på nettet i det hele tatt for å verne om det man har der. Og da ser man spøkelser på høylys dag!

Faren for tyveri av e-mails er svært liten. Absolutt alle tilfeller der e-mails har blitt lest av uvedkommende har enten avsenderen sendt e-mailen til feil person eller en person med tilgang til en annens datamaskin har snoket i e-mailene eller på en eller annen måte tilsneket seg tilgang til andres passord/brukernavn. Har du andre erfaringer eller kjenner til andre tilfeller vil jeg gjerne at du deler dem med meg.

Observerer med humor at mine kunnskaper som fagmann innen IT blir vurdert ut i fra min kone sitt spørsmål om e-mail er 100% trygt. Bare det i seg selv tilsier at denne diskusjonen har helt tatt av og er helt på feil jorde.

Du skriver:

"Med din argumentasjon angående spyware og åpning av datamaskinen via virus o.l. bør man vel helst ikke ha maskinen på nettet i det hele tatt for å verne om det man har der. Og da ser man spøkelser på høylys dag!"

Kan ikke se at hverken kona mi eller jeg har nevnt ordet spyware eller virus.

Du skriver også:

"Faren for tyveri av e-mails er svært liten."

Har jeg noengang skalert risikoen for at noen skal stjele e-post til folk? Nopes, det har jeg ikke, og er enig i at den sjansen er liten.

Konklusjon:

Å kommentere at mine IT-kunnskaper er enten dårlige eller gode... på bakgrunn av et uskyldig spørsmål fra min kone om e-post er 100% trygt, blir like seriøst som at en liten drittunge sier til den andre drittungen at: "Faren min er flinkere enn din, så det så".

ISTEDET FOR Å FORTSETTE DENNE TÅPELIGE DISKUSJONEN SOM HAR FÅTT HELT FEIL FOKUS, FORESLÅR JEG AT SAMTLIGE SOM HAR DELTATT I DETTE, RINGER VERDENS BARN OG FÅR BEKREFTET FRA DE AT INGEN BILDER SKAL SENDES ELEKTRONISK TIL HVERKEN VENNER, FAMILIER, KJENTE, LASARONER PÅ OSLO S ELLER NOEN. DETTE ER IKKE NOE VI HAR BESTEMT. FAKTISK GJELDER IKKE DETTE BARE ADOPSJONER FRA SØR-KOREA MEN ALLE LAND SOM VERDENS BARN HAR. OG... HVIS DU SYNS STOR SKRIFT KAN VIRKE AGGRESSIVT.. SÅ ER DET IKKE DET DENNE GANGEN.. hehe

Annonse

Gjest En VB søker

Observerer med humor at mine kunnskaper som fagmann innen IT blir vurdert ut i fra min kone sitt spørsmål om e-mail er 100% trygt. Bare det i seg selv tilsier at denne diskusjonen har helt tatt av og er helt på feil jorde.

Du skriver:

"Med din argumentasjon angående spyware og åpning av datamaskinen via virus o.l. bør man vel helst ikke ha maskinen på nettet i det hele tatt for å verne om det man har der. Og da ser man spøkelser på høylys dag!"

Du skriver også:

Har jeg noengang skalert risikoen for at noen skal stjele e-post til folk? Nopes, det har jeg ikke, og er enig i at den sjansen er liten.

Konklusjon:

Å kommentere at mine IT-kunnskaper er enten dårlige eller gode... på bakgrunn av et uskyldig spørsmål fra min kone om e-post er 100% trygt, blir like seriøst som at en liten drittunge sier til den andre drittungen at: "Faren min er flinkere enn din, så det så".

ISTEDET FOR Å FORTSETTE DENNE TÅPELIGE DISKUSJONEN SOM HAR FÅTT HELT FEIL FOKUS, FORESLÅR JEG AT SAMTLIGE SOM HAR DELTATT I DETTE, RINGER VERDENS BARN OG FÅR BEKREFTET FRA DE AT INGEN BILDER SKAL SENDES ELEKTRONISK TIL HVERKEN VENNER, FAMILIER, KJENTE, LASARONER PÅ OSLO S ELLER NOEN. DETTE ER IKKE NOE VI HAR BESTEMT. FAKTISK GJELDER IKKE DETTE BARE ADOPSJONER FRA SØR-KOREA MEN ALLE LAND SOM VERDENS BARN HAR. OG... HVIS DU SYNS STOR SKRIFT KAN VIRKE AGGRESSIVT.. SÅ ER DET IKKE DET DENNE GANGEN.. hehe

Jaja, hvis du jobber med IT, så vet du vel kanskje at man ikke skal SKRIKE med store bokstaver heller da. Hehe.

Uansett, du tar feil. Vi er VB-adoptanter, riktignok ikke på Korea. Vi spurte om vi kunne sende tildelingsbildet på nett og svaret var: JA. (se der fikk jeg skreket litt jeg også.)

Da hadde jeg allerede sagt til dem at det var sending på mail til de som likevel skulle få se bildet på annen måte som var aktuelt her.

Gjest '!-o-!'

Du skriver:

Du skriver også:

Konklusjon:

Du roper i et innlegg jeg har svart på til en annen. Det er regnet som ufint med store bokstaver, og det er sånn passe latterlig også, hihi. Jeg har f.eks aldri sagt at du har skrevet noe om spyware, men "Et IT-menneske" har skrevet om dette. Men som sagt, jeg svarte til en annen enn deg. Nå syns jeg du skal sette deg ned, puste ut og faktisk roe deg såpass ned at du greier lese at flere andre faktisk skriver at de har fått til svar på direkte spørsmål til Organisasjonen at de *kan* sende private e-mails med bilde. På den annen side, er dette innlegget skrevet av thuva eller hennes mann?

"Å kommentere at mine IT-kunnskaper er enten dårlige eller gode... på bakgrunn av et uskyldig spørsmål fra min kone om e-post er 100% trygt, blir like seriøst som at en liten drittunge sier til den andre drittungen at: "Faren min er flinkere enn din, så det så"."

Du har tydeligvis ikke lest tråden og sett hvor du (hvis du er thuvas mann) kom inn i diskusjonen. Før du blåser deg opp en annen gang vil jeg gi deg et lite tips om å gjøre nettopp det, altså lese alle innleggene. Her er det ikke snakk om et uskyldig spørsmål, men en standhaftig påstand fra thuvas side som av flere er blitt påstått er feil.

Logitechmusa

Du skriver:

Du skriver også:

Konklusjon:

Leser du alle innleggene ser du nok at det er thuva som har oppført seg som en drittunge, om man skal slå fast hva som er en drittunge ut fra ditt innlegg. Andre har argumentert ut fra egne kunnskaper, thuva har brukt din jobb innen IT som et argument som liksom skal støtte opp om hennes mening. Så vidt jeg ser har ingen stilt spørsmål omkring din kompetanse på annen måte enn ved å si at om du som IT-menneske har sagt at det er stor fare for at e-post skal bli stjålet, så kan du ikke ha store kunnskaper om dette. Kan du si at dette er en feil konklusjon?

Jeg er enig i at hele diskusjonen har blitt latterlig, men hadde du lest hele tråden burde du nok sett hvorfor.

Jeg kjenner tre par som nå holder på med adopsjoner gjennom Verdens Barn (2 på Korea og en på Kina), og alle tre har fått beskjed om at brevet ikke gjelder private e-poster til venner og familie når de har ringt Verdens Barn for å spørre. Syns forøvrig linken til Verdens Barns spørreside der temaet blir besvart burde legge diskusjonen død for deres del. Det er noe med å være stor nok til å innrømme at man faktisk har misforstått noe også.

Gjest ChiengMai

Du skriver:

Du skriver også:

Konklusjon:

Du skiver:

"Observerer med humor at mine kunnskaper som fagmann innen IT blir vurdert ut i fra min kone sitt spørsmål om e-mail er 100% trygt."

Påstand, ikke spørsmål.

Det er nok mine eksempler på at IT-folk ikke kan alt du sikter til. Thuva har kommet med følgende "påstand"

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2134512

I fall linken blir feil står der "Min mann sier at e-mail "kan" stjeles av andre. Han jobber innen IT/Data.".

Etter dette utsagnet har det blitt vist til at sansynligheten for dette er minimal, og det har dessuten fra _min_ side blitt gitt ett generelt eksempel på at IT-folk ikke kan alt, de heller.

Mulig jeg tolket thuvas innlegg sterkere enn det var ment, at hun er klar over at sansynligheten for at påstanden hun kom med skal skje i praksis er svært liten. Ut fra temaet i tråden hører ikke påstanden hennes hjemme der i det hele tatt ettersom sjansene er så minimale som de er.

Det er noe med å gi seg mens man kan i stedet for å vikle seg inn i en argumentasjon som ikke holder.

Gjest ChiengMai

Du skiver:

"Observerer med humor at mine kunnskaper som fagmann innen IT blir vurdert ut i fra min kone sitt spørsmål om e-mail er 100% trygt."

Påstand, ikke spørsmål.

Det er nok mine eksempler på at IT-folk ikke kan alt du sikter til. Thuva har kommet med følgende "påstand"

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2134512

I fall linken blir feil står der "Min mann sier at e-mail "kan" stjeles av andre. Han jobber innen IT/Data.".

Etter dette utsagnet har det blitt vist til at sansynligheten for dette er minimal, og det har dessuten fra _min_ side blitt gitt ett generelt eksempel på at IT-folk ikke kan alt, de heller.

Mulig jeg tolket thuvas innlegg sterkere enn det var ment, at hun er klar over at sansynligheten for at påstanden hun kom med skal skje i praksis er svært liten. Ut fra temaet i tråden hører ikke påstanden hennes hjemme der i det hele tatt ettersom sjansene er så minimale som de er.

Det er noe med å gi seg mens man kan i stedet for å vikle seg inn i en argumentasjon som ikke holder.

En ting til, angående dine store bokstaver:

Jeg _har_ ringt VB om dette ved to adopsjoner og absolutt ikke fått beskjed om at man ikke kan sende bilder på mail til venner og bekjente. Tvert imot har jeg fått beskjed om å utøve skjønn. Og som jeg har sagt før: E-mail er _ikke_ offentliggjøring på nettet!

En ting til, angående dine store bokstaver:

Jeg _har_ ringt VB om dette ved to adopsjoner og absolutt ikke fått beskjed om at man ikke kan sende bilder på mail til venner og bekjente. Tvert imot har jeg fått beskjed om å utøve skjønn. Og som jeg har sagt før: E-mail er _ikke_ offentliggjøring på nettet!

Vi fikk også klarsignal til å sende tildelingsbilde på mail fra VB.

No problem sa de! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...