Gå til innhold

moralsk dilemma,

Anbefalte innlegg

Gjest cilimor
Skrevet

Får et år siden døde min tante, da kom det frem at hun hadde lånt penger av min onkel og skyldte ca 70 000.

Min onkel hadde tatt opp lån i eget navn, men siden min tante sin helse var ganske dårlig og min onkel ikke kunne betjene låne selv, fikk min tante alle sine tre barna sine til og skrive under på at de skulle betale dersom det skjedde noe med tante. Yngste var akurat fylt 18 og eldste 22.

Nå vil ikke de betale dette lånet og alle de snakker med mener at de ikke er forpliktet til og betale. Så nå sitter min onkel i saksa og må betale det selv.

Hva mener dere? er de forpliktet til og belale eller ikke?

Fortsetter under...

Gjest mor i juni
Skrevet

Har de skrevet under på at de skal betale så kan de vel ikke bare ombestemme seg etterpå..?

Jeg tror ikke de kan nekte nå, det høres rart ut om de skulle kunne det.

Skrevet

Har de en skriftig avtale, er de forpliktet til å betale ned lånet. Men hva konkret står i den avtalen?

Det de kan gjøre er å lage en økonomisk ordning med onkelen slik at det kan bli lettere.

Tanta di har vel etterlatt seg noe av verdi som kan hjelpe til med å betale ned lånet?

Bente831365380491
Skrevet

Hvis de har skrevet under på det, så tror jeg at de må betale. Men det spørs kanskje hvor de skrev under??

Prøv å sjekk det med jusshjelpa eller noe...

Gjest uten signatur
Skrevet

Hvis barna ikke var myndige da de skrev under, så gjelder vel ikke underskriften?

Det er jo tanta som har vært dum her da, kanskje pressa barna sine. Dårlig gjort.

Har alltid hørt at en ikke kan arve gjeld forresten. Men var de myndige da de skrev under, så er det vel juridisk holdbart.

Skjønner godt at barna prøver å unngå betaling jeg! Nå kommer det litt an på hvor god råd onkelen deres har også da!

Gjest papirtiger
Skrevet

En kontrakt ER en kontrakt, det er ikke noe man trekke seg ut av.

Veldig merkelig at barna til din avdøde tante ikke vil hjelpe onkelen sin. (hvis jeg forsto riktig, du skrev litt forvirrende)

Annonse

Skrevet

Kanskje det trengs vitner for at avtalen skal være gyldig?

Noen lån kan slettes ved dødsfall. Studielånet for eksempel...

Som noen under her skriver så har kanskje tanta etterlatt seg noe av verdi som kan selges slik at de unge slipper å betale på dette lånet.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

onkelen skulle meldt krav i boet etter tante, og fått sine 70.000 gjennom arveoppgjøret etter henne. Han kan kontakte skifterettene og høre om det er for sent nå, eller om skiftet kan gjøres om slik at han får ut pengene. Det var jo tanta som hadde tatt opp lånet, så kravet skulle han rettet mot henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...