Gå til innhold

Gir du til tiggerne?

Anbefalte innlegg

Gjest birgitta
Skrevet

Her i Oslo hvor jeg bor er det tiggere omtrent på hvert hjørne. Jeg blir ikke enig med meg selv om jeg skal gi dem noe eller ikke...

Jeg veksler mellom å på den ene siden synes synd på dem, og gi en femmer eller tier i protest over at de ikke får bedre hjelp fra det offentlige ..

Men på den andre siden vil jeg ikke gi fordi "tiggeryrket" ikke skal bli så lønnsomt at enda fler kommer til.

Gir du penger, og hvorfor (ikke)?

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• soleil

12

• laguna1365380434

12

• ShitDiddelyDo

10

Skrevet

Kommer an på hva de sier, og om jeg har småpenger lett tilgjengelig.

Men jeg bor ikke i Oslo da, så jeg ser tiggere bare hvert jubelår.

Skrevet

Jeg gir aldri til tiggere. Dess flere som gir, dess flere tiggere.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg hadde en "fast" som sto ved utgangen til t-banen der jeg går hver morra på jobb. Han fikk en kopp kaffe av meg hver dag hele forrige vinter.

Elllers gir jeg stort sett hvis jeg har noen småpenger i lomma. Får vondt av dem, jeg.

Gjest aldri, nei
Skrevet

Kommer an på hva de sier, og om jeg har småpenger lett tilgjengelig.

Men jeg bor ikke i Oslo da, så jeg ser tiggere bare hvert jubelår.

Gir aldri til tiggere. Hvorfor skal jeg det? Så de skal bruke enda mer penger på dop? Syns selfølgelig synd på de,for de har det sikkert ikke lett,men er ikke akkkurat en rik student selv, så gidder ikke..

Gjest birgitta
Skrevet

Nei, jeg gir aldri noe til tiggere.

hvorfor ikke? (trenger å se flere sider av saken)

Gjest sjikane eller
Skrevet

Nei. Fordi det vil gå til rus og da hjelper jeg ikke. Tvert i mot.

Gjest sjikane eller
Skrevet

Må legge til; det gjør vondt å si nei. For jeg vil dem godt, men når jeg tenker på hva pengene går til, velger jeg å ikke gi.

Gjest birgitta
Skrevet

Gir aldri til tiggere. Hvorfor skal jeg det? Så de skal bruke enda mer penger på dop? Syns selfølgelig synd på de,for de har det sikkert ikke lett,men er ikke akkkurat en rik student selv, så gidder ikke..

"hvorfor skal jeg det?"

Har da ikke sagt at du skal, lurte bare på begrunnelse for hvorfor folk gir eller ikke. :-)

Skrevet

hvorfor ikke? (trenger å se flere sider av saken)

Fordi det er unødvendig, og fordi det fins bedre måter å tjene penger på.

Arbeide, f eks.

Og trenger man hjelp, er det faktisk flere muligheter i det norske samfunnet.

Er det bedre å sitte på gata og tigge enn å gå på sosialkontoret og søke om støtte?

Gjest aldri, nei
Skrevet

"hvorfor skal jeg det?"

Har da ikke sagt at du skal, lurte bare på begrunnelse for hvorfor folk gir eller ikke. :-)

Nei, vet, men det var bare et "svar-spørsmål" på ditt spørsmål..;)

Gjest birgitta
Skrevet

Må legge til; det gjør vondt å si nei. For jeg vil dem godt, men når jeg tenker på hva pengene går til, velger jeg å ikke gi.

Enig, det gjør vondt å si nei. Jeg prøver å si nei med et vennlig smil også.. uten at det hjelper dem noe særlig.

Men når man blir spurt om penger på hvert hjørne, da blir man også lettere blasert etterhvert.. så ofte overser jeg dem helt. Kan ikke gi oppmerksomhet til alle..

Skrevet

Jeg hadde en "fast" som sto ved utgangen til t-banen der jeg går hver morra på jobb. Han fikk en kopp kaffe av meg hver dag hele forrige vinter.

Elllers gir jeg stort sett hvis jeg har noen småpenger i lomma. Får vondt av dem, jeg.

Vet du, akkurat det syns jeg var en hyggelig ting å gjøre.

:)

Gjest birgitta
Skrevet

Arbeide, f eks.

Er det bedre å sitte på gata og tigge enn å gå på sosialkontoret og søke om støtte?

Ikke sant, det er det ene synet på saken. Men så er det spørsmålet om det offentlige gjør _nok_.. men det er vel en diskusjonn i seg selv.

Gjest birgitta
Skrevet

Snilt alternativ :-)

Skrevet

Man kan heller gi pengene til de som hjelper dem. Frelsesarmeen for eksempel.

laguna1365380434
Skrevet

Ja, jeg gir alltid en slant til tiggerne.(så sant jeg har penger)

Jeg har vondt av dem, og tror sannelig ikke det er peanøtter og være i deres sko. Riktignok hender det jeg blir spurt forferdelig mange ganger på samme dag,og da vil jeg prioritere mine "faste"

Skrevet

gir ikke penger. Går heller og kjøper mat til de, eller en kopp kaffe. Da vet man at de ikke blir brukt på dop.

laguna1365380434
Skrevet

Arbeide, f eks.

Det innlegget viste rikelig med forståelse for andres situasjon, gitt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...