Gå til innhold

Gir du til tiggerne?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg gir ikke penger til tiggere. De blir tross alt brukt til alt annet enn det narkomanene sier pengene skal brukes til.

Så når en tigger ber om penger til narkotika, så gir jeg han heller narkotika. Enkelt og greit, og på den måten er jeg i det minste sikker på at han ikke bruker pengene mine på alt annen piss.

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• soleil

12

• laguna1365380434

12

• ShitDiddelyDo

10

laguna1365380434
Skrevet

Jeg gir ikke penger til tiggere. De blir tross alt brukt til alt annet enn det narkomanene sier pengene skal brukes til.

Så når en tigger ber om penger til narkotika, så gir jeg han heller narkotika. Enkelt og greit, og på den måten er jeg i det minste sikker på at han ikke bruker pengene mine på alt annen piss.

*lol* ;-)

Gjest bjelke
Skrevet

Ja, de flyr jo bare på Narvesen, de krekene!

"Harru en tier til litt... "Narkotika"? :-P

Gjest sjikane eller
Skrevet

Enig, det gjør vondt å si nei. Jeg prøver å si nei med et vennlig smil også.. uten at det hjelper dem noe særlig.

Men når man blir spurt om penger på hvert hjørne, da blir man også lettere blasert etterhvert.. så ofte overser jeg dem helt. Kan ikke gi oppmerksomhet til alle..

Prøver det samme. Sier "nei, beklager".

Dessverre kan man ikke redde verden, ellers skulle jeg gjerne hjulpet dem. Selv om jeg ofte tenker jeg kunne kjøpe dem noe, men har blitt advart at da gir de seg aldri når man da først sier nei.

Et vanskelig tema.

Skrevet

Gir ikke lenger. Gjorde det tidligere, da jeg var nyinnflytter til Oslo og det også var færre tiggere rundt. Har nesten blitt immun mot dem nå. Men jeg har noen ganger dårlig samvittighet når jeg bare går rett forbi og later som jeg ikke ser dem. Jeg liker ikke tiggere som er pågående. Men de som sitter på gata med pappkruset burde egentlig fått en slant av og til.

Gjest birgitta
Skrevet

Prøver det samme. Sier "nei, beklager".

Dessverre kan man ikke redde verden, ellers skulle jeg gjerne hjulpet dem. Selv om jeg ofte tenker jeg kunne kjøpe dem noe, men har blitt advart at da gir de seg aldri når man da først sier nei.

Et vanskelig tema.

Jepp, dilemma. Blir det "lukrativt" å tigge, vil fler slenge seg på.

Gjest papirtiger
Skrevet

Fordi det er unødvendig, og fordi det fins bedre måter å tjene penger på.

Arbeide, f eks.

Og trenger man hjelp, er det faktisk flere muligheter i det norske samfunnet.

Er det bedre å sitte på gata og tigge enn å gå på sosialkontoret og søke om støtte?

Wow... Tror helt ærlig ikke narkomane tigger fordi de ikke gidder å arbeide (...) Det er stort sett bare mennesker som har funnet avgrunnen som tigger etter penger.

Jeg gir av og til penger til narkomane. Antagelig brukes det til dop, men da er det like greit at de får pengene på en ikke-kriminell måte.

Det er samfunnet som må arbeide for å få bukt på narkotika-problemet i landet, narkomane slutter ikke med narkotika om man gjør tilværelsen deres enda mer vanskelig..

Skrevet

Jeg gir.

Mange grunner til ikke å gi, men fler til å gi. Om det brukes på dop eller ikke spiller for meg ingen rolle. Det er delte meninger innenfor rusomsorgen også. Bare fordi jeg ikke gir bort tier'n min betyr ikke det at de ikke doper seg likevel. På den annen side, så er det et prinsipp det ikke er så lett å overse heller.

Men alt i alt, jeg gir hvis jeg har.

Skrevet

Jeg har bodd i Oslo tidligere. Da kunne det hende jeg ga en tiggerne en slant.

Nå er jeg sjelden i byen. Og jeg ser at det nå at det er blitt så mange av dem. Nei, nå går jeg forbi.

For en tid siden så jeg en person som peilet meg inn midt på Karl Johan.Fyren var egentlig tekkelig og OK å se til, men litt slitt i klærne. Snakket et dannet språk.

Fikk kanskje lyst til å snakke med ham. Undres jo på hvordan han hadde kommet opp i dette.

Nei, jeg ga ham ikke noe.

Og det har jeg ikke gjort senere.

laguna1365380434
Skrevet

Jepp, dilemma. Blir det "lukrativt" å tigge, vil fler slenge seg på.

Tror du virkelig det?! At det kan bli LUKRATIVT å tigge?

Jeg tror nok det som ligger til grunn er preserende behov og mangel på alternativer.. Jeg tror nok ikke folket strømmer hoiende til om du har en tier til overs til en nødstedt satan nå og da.

Klart det hadde vært greit om folk ikke tigget, men grunnen til det måtte da være at de ikke trengte det lenger.

Gjest birgitta
Skrevet

Jeg tror nok det som ligger til grunn er preserende behov og mangel på alternativer.. Jeg tror nok ikke folket strømmer hoiende til om du har en tier til overs til en nødstedt satan nå og da.

Klart det hadde vært greit om folk ikke tigget, men grunnen til det måtte da være at de ikke trengte det lenger.

Nei, det var derfor jeg skrev "lukrativt". I gåseøyne.

Du overdriver vel en smule i innlegget ditt, men det er jo ikke til å komme fra at hvis tiggerne plutselig tjener flere hundre kroner dagen ved å tigge, så er det faktisk mer lukrativt enn f.eks. å gå på Dagsen. Der de ikke engang er garantert jobb.

laguna1365380434
Skrevet

Nei, det var derfor jeg skrev "lukrativt". I gåseøyne.

Du overdriver vel en smule i innlegget ditt, men det er jo ikke til å komme fra at hvis tiggerne plutselig tjener flere hundre kroner dagen ved å tigge, så er det faktisk mer lukrativt enn f.eks. å gå på Dagsen. Der de ikke engang er garantert jobb.

Hvordan overdriver jeg?

Jeg tror det er mangel på alternativ som får folk til tigge, og jeg tror de tigger til ting de ikke kan klare seg uten..les dop.

Å være narkoman er å være syk, og jeg betviler at andre en syke og hardt prøvede mennesker vil gå til det skritt å tigge til livets opphold, som antageligvis er den mest selvfølelsesberøvende inntektskilden en kan ha, om en ikke er absolutt og helt nødt.

Jeg tror IKKE at det har smitte-effekt til ikke narkomane om en ser at en eller annen boms har klart å slite til seg en tohundrings, eller en femhundrings for den del..

Jeg synes det er ganske hjerterått å ikke kunne avse en slant til en sliten og fattig narkoman når en kan. Vi har en narkotikapolitikk som ikke ligner grisen, og de narkomane blir behandlet som møkk, og får svært sjelden den hjelpe de trenger.

Det er folk som lider som spør, og da prøver jeg å hjelpe om jeg kan. Uansett om pengene "går til dop" Det er vel det de trenger mest da, og det akter jeg ikke å sette meg til doms over..

Skrevet

Jeg gir ikke til tiggerne av den grunn at jeg aldri ser en tigger.

Skrevet

Det er jo tiggere som står frem i media med en ganske så solid årslønn da.

laguna1365380434
Skrevet

Det er jo tiggere som står frem i media med en ganske så solid årslønn da.

Tenker du på han natt&dag duden..? Det var relatiovt ekstremt..

Ellers er dop som kjent dyrt, og livstilen krever penger. Likefult er det et reellt BEHOV i bunnen, jeg tror nok ingen tigger for moro skyld? Hadde du hatt lyst til å bytte sko? Jeg hadde ikke..

Skrevet

Tenker du på han natt&dag duden..? Det var relatiovt ekstremt..

Ellers er dop som kjent dyrt, og livstilen krever penger. Likefult er det et reellt BEHOV i bunnen, jeg tror nok ingen tigger for moro skyld? Hadde du hatt lyst til å bytte sko? Jeg hadde ikke..

På ingen måte.

Men det irritere meg at det kreler av tiggere og gateselgere på Karl Johan. Og de der hersens russerne som skal prakke roser på alle som er ute natterstid i helgene.

laguna1365380434
Skrevet

På ingen måte.

Men det irritere meg at det kreler av tiggere og gateselgere på Karl Johan. Og de der hersens russerne som skal prakke roser på alle som er ute natterstid i helgene.

DET blir noe annet! ;)

Jeg har hatt lyst til å SKYTE et par av de roseselgerne..:-o De er jævlig innpåslitene

Men jeg synes liksom det blir litt grunt å snakke om plagsomme tiggere, da jeg faktisk tror det er langt mer slitsomt for dem altså.. Så selvsentrert klarer ikke 4engang jeg å være..;)

Gjest birgitta
Skrevet

Hvordan overdriver jeg?

Jeg tror det er mangel på alternativ som får folk til tigge, og jeg tror de tigger til ting de ikke kan klare seg uten..les dop.

Å være narkoman er å være syk, og jeg betviler at andre en syke og hardt prøvede mennesker vil gå til det skritt å tigge til livets opphold, som antageligvis er den mest selvfølelsesberøvende inntektskilden en kan ha, om en ikke er absolutt og helt nødt.

Jeg tror IKKE at det har smitte-effekt til ikke narkomane om en ser at en eller annen boms har klart å slite til seg en tohundrings, eller en femhundrings for den del..

Jeg synes det er ganske hjerterått å ikke kunne avse en slant til en sliten og fattig narkoman når en kan. Vi har en narkotikapolitikk som ikke ligner grisen, og de narkomane blir behandlet som møkk, og får svært sjelden den hjelpe de trenger.

Det er folk som lider som spør, og da prøver jeg å hjelpe om jeg kan. Uansett om pengene "går til dop" Det er vel det de trenger mest da, og det akter jeg ikke å sette meg til doms over..

Jeg ser begge sider, sier jeg jo.

Gjest birgitta
Skrevet

DET blir noe annet! ;)

Jeg har hatt lyst til å SKYTE et par av de roseselgerne..:-o De er jævlig innpåslitene

Men jeg synes liksom det blir litt grunt å snakke om plagsomme tiggere, da jeg faktisk tror det er langt mer slitsomt for dem altså.. Så selvsentrert klarer ikke 4engang jeg å være..;)

Hvem snakker om "plagsomme tiggere"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...