Gå til innhold

Gir du til tiggerne?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Hvem snakker om "plagsomme tiggere"?

" irriterende med gateselgere og tiggere, som det kryr av..."

Og dessuten : Hvorfor vil du ikke at det skal være tiggere? For deres del eller for din egen? Mange av svarene nedover her(uten at jeg nevner deg spesielt) ser ut til å ta utgangspunkt i at tigging er en uting for publikum..

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• soleil

12

• laguna1365380434

12

• ShitDiddelyDo

10

laguna1365380434
Skrevet

Jeg ser begge sider, sier jeg jo.

Og jeg prøver bare å forklare hvorfor jeg ikke tror tigging er ekspansivt utenfor grupperinger med få alternativ.

Jeg tror ikke flere blir narkomane og starter og tigge, selvom flere i tråden her hadde avsett en tier, liksom..;)

laguna1365380434
Skrevet

Og jeg prøver bare å forklare hvorfor jeg ikke tror tigging er ekspansivt utenfor grupperinger med få alternativ.

Jeg tror ikke flere blir narkomane og starter og tigge, selvom flere i tråden her hadde avsett en tier, liksom..;)

Dæng! Støgg trykkleif også.."å tigge" skulle det klabert stå..:-o

Gjest birgitta
Skrevet

" irriterende med gateselgere og tiggere, som det kryr av..."

Og dessuten : Hvorfor vil du ikke at det skal være tiggere? For deres del eller for din egen? Mange av svarene nedover her(uten at jeg nevner deg spesielt) ser ut til å ta utgangspunkt i at tigging er en uting for publikum..

Hvis du har lest innleggene mine, synes du det virker som jeg generelt er fiendtlig innstilt til tiggere..?

Det er heller du som virker fiendtlig mot dem som ikke 100% deler ditt syn..

Hvis du leser hovedinnlegget mitt så ser du stort sett hvor jeg står.. Og det er lov å være i tvil, vel!

laguna1365380434
Skrevet

Hvis du har lest innleggene mine, synes du det virker som jeg generelt er fiendtlig innstilt til tiggere..?

Det er heller du som virker fiendtlig mot dem som ikke 100% deler ditt syn..

Hvis du leser hovedinnlegget mitt så ser du stort sett hvor jeg står.. Og det er lov å være i tvil, vel!

For all del.. Jeg bare skjønner ikke helt hva det tviles på. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skulle hjelpe en stakkar om man kan..

Synes ikke du virker håpløs,men mange andre her virker hjerteløse og veldig på jakt etter syltynne argumenter for å opprettholde sammenknepen lommebok og gamle fordommer..;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, de flyr jo bare på Narvesen, de krekene!

"Harru en tier til litt... "Narkotika"? :-P

.................

Du skal ikke le av det. Svært mange er faktisk så ærlige at de stiller nettopp det spørsmålet. De har nok skjønt at det lønner seg i lengden, og at det er begrenset hvor lettlurte vi er.

Det er ufattelig mange tiggere i Oslo for tiden. Jeg syntes antallet plutselig eksploderte for et par år siden, men hver gang jeg har vært der inne etter denne eksplosjonen, synes jeg det ser ut som om hovedstaden har vært rammet av nye eksplosjoner.

Trist.

Gjest bjelke
Skrevet

.................

Du skal ikke le av det. Svært mange er faktisk så ærlige at de stiller nettopp det spørsmålet. De har nok skjønt at det lønner seg i lengden, og at det er begrenset hvor lettlurte vi er.

Det er ufattelig mange tiggere i Oslo for tiden. Jeg syntes antallet plutselig eksploderte for et par år siden, men hver gang jeg har vært der inne etter denne eksplosjonen, synes jeg det ser ut som om hovedstaden har vært rammet av nye eksplosjoner.

Trist.

Du kødder, men det kan ikke jeg? Du har vel sett Narvesen-reklamen? ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du kødder, men det kan ikke jeg? Du har vel sett Narvesen-reklamen? ;-)

Njæææ... ikke helt sikker på om jeg har sett den.

Men jeg kødder ikke. Det er svært mange av de narkomane i Oslo som kommer bort, sier de er stoffmisbrukere, og at de lurer på om vi kan være behjepelige med noen kroner sånn at de slipper å begå kriminalitet for å skaffe seg narkotikaen.

Noen sitter også med plakater av denne typen foran seg.

Gjest bjelke
Skrevet

Njæææ... ikke helt sikker på om jeg har sett den.

Men jeg kødder ikke. Det er svært mange av de narkomane i Oslo som kommer bort, sier de er stoffmisbrukere, og at de lurer på om vi kan være behjepelige med noen kroner sånn at de slipper å begå kriminalitet for å skaffe seg narkotikaen.

Noen sitter også med plakater av denne typen foran seg.

Jeg vet jo det da, bor i Oslo selv jeg.

Bare det at du innledet med et køddeinnlegg. Jeg kødder tilbake, men så er du plutselig seriøs og avfeier meg med at man ikke skal le..?

Bestem deg nå for om du vil være seriøs eller ikke. :-)

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg gir ikke penger. Og det er av den enkle grunn at de fleste som spør er frekke og/eller lyver og sier de trenger penger til bussen.

Det kom en mann bort til meg en gang og sa følgende:

"Hei. Narkomane er sikkert ikke det du liker best her i verden. Men jeg lurte på om du har noen småpenger til overs. Jeg trenger sprøyter, og kontoret hvor vi får de er stengt i helgen. Jeg vil heller tigge om penger enn å bruke skitne sprøyter"

Da ga jeg han 20 kroner og en røyk ;o)

Synes egentlig heller ikke noe om disse som sitter med en lapp der det står "ærlighet varer lengst", men det har jeg ikke noen spesiell grunn for.

Var en som kalte meg (og alle de andre rundt) for rasist fordi jeg ikke ga han noe. Da hadde jeg så lyst til å fortelle han at det SLETT ikke var fordi han var mørkhudet, men fordi jeg har dårlig råd selv og ikke gidder å bruke penger på noen som ikke gidder å jobbe selv.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vet jo det da, bor i Oslo selv jeg.

Bare det at du innledet med et køddeinnlegg. Jeg kødder tilbake, men så er du plutselig seriøs og avfeier meg med at man ikke skal le..?

Bestem deg nå for om du vil være seriøs eller ikke. :-)

Ah, det har du rett i.

Det første innlegget mitt var selvsagt ikke sååå veldig seriøst.

Det hender faktisk jeg gir dem en tier eller to. Hvis jeg ikke har narkotika på meg, vel og merke.

Gjest Daisy
Skrevet

gir ikke penger. Går heller og kjøper mat til de, eller en kopp kaffe. Da vet man at de ikke blir brukt på dop.

Går du virkelig å kjøper mat/kaffe til tiggere? Eller synes du man BØR det?

Gjest Daisy
Skrevet

Tenker du på han natt&dag duden..? Det var relatiovt ekstremt..

Ellers er dop som kjent dyrt, og livstilen krever penger. Likefult er det et reellt BEHOV i bunnen, jeg tror nok ingen tigger for moro skyld? Hadde du hatt lyst til å bytte sko? Jeg hadde ikke..

Ingen tigger for moro skyld, nei. Men jeg mener litt det er deres egen feil at de har kommet seg opp i det uføret.

Får sikkert pepper for dette, men det får jeg heller ta.

Gjest Daisy
Skrevet

På ingen måte.

Men det irritere meg at det kreler av tiggere og gateselgere på Karl Johan. Og de der hersens russerne som skal prakke roser på alle som er ute natterstid i helgene.

Uff, de roseselgerene! Kommer bort til meg når jeg går med venninner, og gir seg jo ikke. Tror de jeg kjøper slitne roser til venninnene mine etter en bytur?!

Gjest Daisy
Skrevet

Nei. Fordi det vil gå til rus og da hjelper jeg ikke. Tvert i mot.

Tvert imot? Du tar fra tiggerene da, eller?

Gjest birgitta
Skrevet

Ingen tigger for moro skyld, nei. Men jeg mener litt det er deres egen feil at de har kommet seg opp i det uføret.

Får sikkert pepper for dette, men det får jeg heller ta.

Så er det det at mange av de narkomane kom ut på kjøret allerede som 14-åringer. På et stadium der de antakelig ikke hadde dømmekraft nok til å forstå at det de drev med var farlig.

Uansett burde vi jo satse på å hjelpe folk ut av uføre, når de først sitter så i klisteret at de ikke kommer seg ut på egen hånd..

Ikke angrep på dine synspunkter altså, bare mine egne tanker..

Gjest Daisy
Skrevet

Så er det det at mange av de narkomane kom ut på kjøret allerede som 14-åringer. På et stadium der de antakelig ikke hadde dømmekraft nok til å forstå at det de drev med var farlig.

Uansett burde vi jo satse på å hjelpe folk ut av uføre, når de først sitter så i klisteret at de ikke kommer seg ut på egen hånd..

Ikke angrep på dine synspunkter altså, bare mine egne tanker..

Jeg vet mine meninger omkring det temaet kan være ganske harde og svart/hvite, men jeg mener at man som 14-åring har dømmerkraft nok. Det hadde jeg. Hva er det som gjør at ikke jeg er narkoman?

Gjest birgitta
Skrevet

Jeg vet mine meninger omkring det temaet kan være ganske harde og svart/hvite, men jeg mener at man som 14-åring har dømmerkraft nok. Det hadde jeg. Hva er det som gjør at ikke jeg er narkoman?

Hva som gjør folk til narkomane kan ikke jeg uttale meg om. Problemet er like mye hva man skal gjøre med dem som allerede sitter i klisteret.

Kanskje du vil si at du var en sterk 14-åring, men det virker feil å si som utgangspunkt at alle narkomane i utgangspunktet er svake mennesker.. det skurrer for mye i mine ører.

Gjest Daisy
Skrevet

Hva som gjør folk til narkomane kan ikke jeg uttale meg om. Problemet er like mye hva man skal gjøre med dem som allerede sitter i klisteret.

Kanskje du vil si at du var en sterk 14-åring, men det virker feil å si som utgangspunkt at alle narkomane i utgangspunktet er svake mennesker.. det skurrer for mye i mine ører.

Ja, jeg vet ikke. Mulig ikke. Men jeg tviler på at disse narkomane noen gang har vært "ung, frisk ungdom".

Gjest birgitta
Skrevet

Ja, jeg vet ikke. Mulig ikke. Men jeg tviler på at disse narkomane noen gang har vært "ung, frisk ungdom".

Hva..? Det var sleivete sagt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...