Gå til innhold

Gir du til tiggerne?

Anbefalte innlegg

Gjest birgitta
Skrevet

Ja, jeg vet ikke. Mulig ikke. Men jeg tviler på at disse narkomane noen gang har vært "ung, frisk ungdom".

Skal det være et argument for å ikke hjelpe narkomane det, eller..?

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• soleil

12

• laguna1365380434

12

• ShitDiddelyDo

10

Gjest Daisy
Skrevet

Hva..? Det var sleivete sagt...

Ja, jeg sa jo det at jeg hadde et nokså svart/hvitt syn på det.

Men så spørs det jo hva jeg legger i "ung, frisk ungdom" også. Har jo med miljø, familie osv å gjøre også.

Gjest Daisy
Skrevet

Skal det være et argument for å ikke hjelpe narkomane det, eller..?

Nei, grunnene til at jeg ikke vil gi noe særlig (hvertfall ikke til alle alltid) er de jeg nevnte. At de lyver om hva det skal gå til blant annet.

laguna1365380434
Skrevet

Ingen tigger for moro skyld, nei. Men jeg mener litt det er deres egen feil at de har kommet seg opp i det uføret.

Får sikkert pepper for dette, men det får jeg heller ta.

Jeg mener skyld er et ganske relativt begrep, og dessutewn at det ikke er noen grunn til å la være å hjelpe, eller ha sympati med mennesker, om så nøden deres skulle være et resultat av egne valg og "deres egen skyld"

Mange har ganske dessuten skrale valg i utgangspunktet.

Skrevet

Går du virkelig å kjøper mat/kaffe til tiggere? Eller synes du man BØR det?

Nei, men hvis jeg har mat/kaffe gir jeg det til de. Har skjedd at jeg har kjøpt brød og kaffe for å gi til den første tiggern jeg treffer.

Hva man bør gjøre kan nok diskuteres fram og tilbake, slik de gjør på tinget. Snakk, men ingen handling.

Kan nesten stille meg spørsmålet om jeg gjør det for tiggerne eller for at jeg skal føle meg bedre. Begge deler tror jeg...

Skrevet

Ja, de flyr jo bare på Narvesen, de krekene!

"Harru en tier til litt... "Narkotika"? :-P

den reklamen er faktisk morsom, men den biten ødelegger hele reklamen. Synes jeg da.

Men man kan vel tulle med alt nå til dags :-p

Gjest nei aldri
Skrevet

-Nei, aldri. Om de hadde disponert sosialtrygd/uføretrygd på en fornuftig måte, hadde de ikke trengt å tigge.

-De mottar mer enn nok overføringer fra de yrkesaktive som de allerede gjør.

-Det er frekt og ubehagelig med tigging.

-Om ingen ga til tiggere, ville problemet forsvinne. Da gadd de ikke tigge.

Skrevet

-Nei, aldri. Om de hadde disponert sosialtrygd/uføretrygd på en fornuftig måte, hadde de ikke trengt å tigge.

-De mottar mer enn nok overføringer fra de yrkesaktive som de allerede gjør.

-Det er frekt og ubehagelig med tigging.

-Om ingen ga til tiggere, ville problemet forsvinne. Da gadd de ikke tigge.

"-Nei, aldri. Om de hadde disponert sosialtrygd/uføretrygd på en fornuftig måte, hadde de ikke trengt å tigge."

Tror du narkotika er gratis eller? Alternativet til tigging er kriminalitet.

Andre muligheter må være at de som er uhelbredelige narkomane burde få dosa si gratis.

Tror ikke jeg har sett en eneste tigger som ikke er narkoman.

Gjest nei aldri
Skrevet

"-Nei, aldri. Om de hadde disponert sosialtrygd/uføretrygd på en fornuftig måte, hadde de ikke trengt å tigge."

Tror du narkotika er gratis eller? Alternativet til tigging er kriminalitet.

Andre muligheter må være at de som er uhelbredelige narkomane burde få dosa si gratis.

Tror ikke jeg har sett en eneste tigger som ikke er narkoman.

Å disponere pengene sine til narkotikakjøp er ufornuftig.

Eller...?

Skrevet

Jeg gir aldri. Jeg vil ikke bidra til å holde dem der.

Skrevet

Å disponere pengene sine til narkotikakjøp er ufornuftig.

Eller...?

Hvor mye tror du de har til disposisjon og hva tror du narkotika koster?

Det går nok ikke for de som har et alvorlig rusproblem å "disponere trygda" til å dekke mat, rus og husrom.

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg mener skyld er et ganske relativt begrep, og dessutewn at det ikke er noen grunn til å la være å hjelpe, eller ha sympati med mennesker, om så nøden deres skulle være et resultat av egne valg og "deres egen skyld"

Mange har ganske dessuten skrale valg i utgangspunktet.

Joa.

Jeg er vanligvis ganske så empatisk, altså. Har bare blitt plaget av tiggerene (les: fått frekke slengbemerkninger når jeg ikke har gitt) litt for mange ganger.

Skrevet

Jeg gir aldri. Jeg vil ikke bidra til å holde dem der.

Greit alternativ å gi til frivillige hjelpeorganisasjoner som prøver å hjelpe dem.

Pappa Bjørn
Skrevet

Tvert imot? Du tar fra tiggerene da, eller?

Har du ikke sett den sketsjen med Rune Gokstad og Øysten Bache? Den lurvete uteliggeren som kommer og spør om han kan hjelpe ham med noen småpenger? Fyren skal ta opp lommeboka og sier "JA, det kan jeg vel". Da tar uteliggeren å slenger en sekk med mynter til ham, retter opp ryggen og sier " takk skal du ha, nå ble det mye bedre."

Gjest Daisy
Skrevet

Nei, men hvis jeg har mat/kaffe gir jeg det til de. Har skjedd at jeg har kjøpt brød og kaffe for å gi til den første tiggern jeg treffer.

Hva man bør gjøre kan nok diskuteres fram og tilbake, slik de gjør på tinget. Snakk, men ingen handling.

Kan nesten stille meg spørsmålet om jeg gjør det for tiggerne eller for at jeg skal føle meg bedre. Begge deler tror jeg...

Så du gjør det altså? Har hørt mange si at det er det man burde gjøre, men ikke at noen faktisk har gjort det.

Gjest Daisy
Skrevet

Har du ikke sett den sketsjen med Rune Gokstad og Øysten Bache? Den lurvete uteliggeren som kommer og spør om han kan hjelpe ham med noen småpenger? Fyren skal ta opp lommeboka og sier "JA, det kan jeg vel". Da tar uteliggeren å slenger en sekk med mynter til ham, retter opp ryggen og sier " takk skal du ha, nå ble det mye bedre."

*s* Nei, den har jeg ikke sett. Høres morsom ut ;o)

Skrevet

Jeg gir ikke penger. Og det er av den enkle grunn at de fleste som spør er frekke og/eller lyver og sier de trenger penger til bussen.

Det kom en mann bort til meg en gang og sa følgende:

"Hei. Narkomane er sikkert ikke det du liker best her i verden. Men jeg lurte på om du har noen småpenger til overs. Jeg trenger sprøyter, og kontoret hvor vi får de er stengt i helgen. Jeg vil heller tigge om penger enn å bruke skitne sprøyter"

Da ga jeg han 20 kroner og en røyk ;o)

Synes egentlig heller ikke noe om disse som sitter med en lapp der det står "ærlighet varer lengst", men det har jeg ikke noen spesiell grunn for.

Var en som kalte meg (og alle de andre rundt) for rasist fordi jeg ikke ga han noe. Da hadde jeg så lyst til å fortelle han at det SLETT ikke var fordi han var mørkhudet, men fordi jeg har dårlig råd selv og ikke gidder å bruke penger på noen som ikke gidder å jobbe selv.

Den med rene sprøyter har jeg også gått på. :P

Fint triks det.

Skrevet

Jeg vet mine meninger omkring det temaet kan være ganske harde og svart/hvite, men jeg mener at man som 14-åring har dømmerkraft nok. Det hadde jeg. Hva er det som gjør at ikke jeg er narkoman?

Og hva så?

De er selv skyld i det - ergo kan de bare råtne i helvete?

Det kunne vært din søster bror, tante, far, mor...

Ikke noe argument for tigging, men for at de er folk som trenger hjelp - ikke fordømmelse.

Skrevet

Av prinsipp gir jeg ikke, med mindre det er noen jeg "kjenner". Ganske enkelt fordi jeg synes denne metoden med å gå på gata å tigge er en uting, og er ikke interessert i å gjøre noe for å holde liv i det. Derimot synes jeg det er mer greit med de som sitter med en kopp foran seg, istedet for å gå rundt og mase.

"........................"

Skrevet

Så du gjør det altså? Har hørt mange si at det er det man burde gjøre, men ikke at noen faktisk har gjort det.

Jeg _gjør_ ikke det, det har skjedd.

Av og til i det gode hjørnet jeg og ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...