Gå til innhold

Gir du til tiggerne?

Anbefalte innlegg

Gjest Daisy
Skrevet

Faktisk så var det en fyr, tror det var en kjenning av en kamerat, som svarte med å spørre en tigger om ikke han kunne få penger av han istedet? "Joda", svarte tiggeren, og ga ham han håndfull mynter :-)

"......................"

He, he. Artig vending.

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• soleil

12

• laguna1365380434

12

• ShitDiddelyDo

10

Skrevet

"Jeg har ikke 10 kr å avse til narkotika, men du kan derimot velge mellom en Stratos eller en Krokanrull."

På fine sommersdager kan de velge mellom Pinup og Lollipop, kanskje.

Heh-heh :-)

"........................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sjokolade? :P

Jeg trodde han mente røyk, men selv om jeg hadde vært KRF-medlem så hadde det vel blitt litt drøyt å kalle det for "narkotika".

Men røyk ga jeg dem i ny og ne.

Synd for dem at jeg har slutta! :)

Skrevet

Jeg trodde han mente røyk, men selv om jeg hadde vært KRF-medlem så hadde det vel blitt litt drøyt å kalle det for "narkotika".

Men røyk ga jeg dem i ny og ne.

Synd for dem at jeg har slutta! :)

Blir litt kjipt å donere bort en tyggis, ja.. Ikke like pop, sikkert.

Skrevet

Det er jo tiggere som står frem i media med en ganske så solid årslønn da.

Har et hospits like bortenfor der jeg bor, og jeg tar ofte bussen "sammen med" en del av klientene fra plata. Et normalt utbytte kan være rundt 400 kr. etter en dag, men jeg skal ikke spekulere i noe gjennomsnitt. Imidlertid mener jeg å huske at et skudd heroin kostet 800 i oslo for en god del år siden, så veldig lukrativt er det vel neppe.

"........................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Blir litt kjipt å donere bort en tyggis, ja.. Ikke like pop, sikkert.

Men en sjokokade ville sikkert blitt godt mottatt!

Skrevet

Ingen tigger for moro skyld, nei. Men jeg mener litt det er deres egen feil at de har kommet seg opp i det uføret.

Får sikkert pepper for dette, men det får jeg heller ta.

"Men jeg mener litt det er deres egen feil at de har kommet seg opp i det uføret."

I prinsippet er jo alle helt og holdent ansvarlig selv for det som skjer med dem. Men det betyr ikke at man skal vende ryggen til alle som har "driti på draget" og si at de får klare seg selv. Det blir en altfor snever og usympatisk holdning. Personlig er det mange narkomane jeg ikke synes synd på, men jeg mener likevel at de bør få den hjelpen samfunnet kan gi dem.

".........................."

Skrevet

Jeg vet mine meninger omkring det temaet kan være ganske harde og svart/hvite, men jeg mener at man som 14-åring har dømmerkraft nok. Det hadde jeg. Hva er det som gjør at ikke jeg er narkoman?

"Det hadde jeg."

Så du har vært i faresonen? Du har hatt f.eks voldelige familiforhold og blitt dratt inn i et miljø med alkohol og dop i en alder av 14 år? Hvis det er tilfellet, så hadde du nok bra dømmekraft som 14-åring, men du er i såfall ikke helt representativ,

",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,"

Skrevet

Jeg har ingen gode argumenter. Dette er min fordom.

"Dette er min fordom."

Og ergo har du stadfestet at du ikke har noe konstruktivt å komme med i denne diskusjonen.

"......................."

Skrevet

Selvsagt er de selv skyld i det.

Narkobruk er et valg.

Å begynne med det er et valg. Men du kan da ikke mene at feil valg av den typen skal brukes mot den som gjør det? Og når du først er misbruker, så har du ikke noe valg lenger. Å slutte med heroin er en så enorm belastning både fysisk og psykisk at det er direkte imponerende at såpass mange som får hjelp faktisk klarer det.

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg gir dem en 50-100 kr og mat/sjokolade.

Når de har kommet så langt at de ligger på gata og ikke får tilbud om subutex, kan de like gjerne få penger enn at de gjør noe ulovlig for å få tak i pengene.

Jeg er ikke lenger så naiv at jeg tror de vil bruke litt av pengene på mat, så jeg pleier å gå inn på mc donalds eller narvesen og kjøpe litt å spise/drikke til dem.

Gjest tjohooo
Skrevet

Å disponere pengene sine til narkotikakjøp er ufornuftig.

Eller...?

Hallo?

Når de har kommet så langt i "narkomanien" sin at de ligger på gata og tigger,

(TROR DU ikke det er nedverdigende nok?)

så går det ikke an å mane opp om "fornuftig bruk av pengene". Da lever de kun for neste dose. Og frem til de får tilbud om subutexbehandling, er det beste vi kan gjøre å GI DEM PENGER og mat.

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg gir ikke penger. Og det er av den enkle grunn at de fleste som spør er frekke og/eller lyver og sier de trenger penger til bussen.

Det kom en mann bort til meg en gang og sa følgende:

"Hei. Narkomane er sikkert ikke det du liker best her i verden. Men jeg lurte på om du har noen småpenger til overs. Jeg trenger sprøyter, og kontoret hvor vi får de er stengt i helgen. Jeg vil heller tigge om penger enn å bruke skitne sprøyter"

Da ga jeg han 20 kroner og en røyk ;o)

Synes egentlig heller ikke noe om disse som sitter med en lapp der det står "ærlighet varer lengst", men det har jeg ikke noen spesiell grunn for.

Var en som kalte meg (og alle de andre rundt) for rasist fordi jeg ikke ga han noe. Da hadde jeg så lyst til å fortelle han at det SLETT ikke var fordi han var mørkhudet, men fordi jeg har dårlig råd selv og ikke gidder å bruke penger på noen som ikke gidder å jobbe selv.

Oida.

Aldri truffet på sånne jeg. Treffer derimot svært snille og hyggelige narkomane sittende på jernbanetorget.

Tror ikke jeg ville gitt så mye til frekke, aggressive frempå-fyrer som egentlig er pene i tøyet og ikke ser særlig herja ut.

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg gir ikke penger til tiggere. De blir tross alt brukt til alt annet enn det narkomanene sier pengene skal brukes til.

Så når en tigger ber om penger til narkotika, så gir jeg han heller narkotika. Enkelt og greit, og på den måten er jeg i det minste sikker på at han ikke bruker pengene mine på alt annen piss.

Aldri opplevd at de har sagt det skal brukes til noe annet :)

Riktignok forsøkte jeg tidligere å få de til å bruke littt av det jeg ga på mat...men måtte straks gi opp. Mat og penger ble løsningen. De spiser maten før de løper og kjøper...

Gjest tjohooo
Skrevet

"Jeg har ikke 10 kr å avse til narkotika, men du kan derimot velge mellom en Stratos eller en Krokanrull."

På fine sommersdager kan de velge mellom Pinup og Lollipop, kanskje.

.....*host*....*liste seg stille bort*

ehmm... de setter jo pris på sjokolade og da :D

Gjest Daisy
Skrevet

"Men jeg mener litt det er deres egen feil at de har kommet seg opp i det uføret."

I prinsippet er jo alle helt og holdent ansvarlig selv for det som skjer med dem. Men det betyr ikke at man skal vende ryggen til alle som har "driti på draget" og si at de får klare seg selv. Det blir en altfor snever og usympatisk holdning. Personlig er det mange narkomane jeg ikke synes synd på, men jeg mener likevel at de bør få den hjelpen samfunnet kan gi dem.

Jeg mener jo selvsagt ikke at samfunnet skal vende de ryggen. Men jeg synes heller ikke at jeg personlig har en moralsk plikt til å gi de småpenger. Ofte har de sikkert flere av de enn det jeg har for øyeblikket.

Gjest Daisy
Skrevet

"Det hadde jeg."

Så du har vært i faresonen? Du har hatt f.eks voldelige familiforhold og blitt dratt inn i et miljø med alkohol og dop i en alder av 14 år? Hvis det er tilfellet, så hadde du nok bra dømmekraft som 14-åring, men du er i såfall ikke helt representativ,

",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,"

Jeg hadde ikke voldelig familie og alt det andre du refererer til. Men jeg har jo også blitt tilbudt dop. En god venninne av meg har vært på avrusning. Hvorfor var ikke det meg?

Jeg ser på svarene jeg skriver, og tenker at "uff, dette var jo veldig usympatisk". Men som jeg skrev tidligere: dette er min fordom. Jeg er hvertfall ærlig :P Om ikke annet...

Gjest Daisy
Skrevet

"Dette er min fordom."

Og ergo har du stadfestet at du ikke har noe konstruktivt å komme med i denne diskusjonen.

"......................."

Ja, det har jeg. Men det går an å diskutere likevel. Må vel ikke være super-konstruktivt? Jeg ytrer bare min mening.

Gjest Daisy
Skrevet

Oida.

Aldri truffet på sånne jeg. Treffer derimot svært snille og hyggelige narkomane sittende på jernbanetorget.

Tror ikke jeg ville gitt så mye til frekke, aggressive frempå-fyrer som egentlig er pene i tøyet og ikke ser særlig herja ut.

De som er snille og hygggelige er det ikke noe galt med. Men de andre ødelegger for de "snille".

Han som tagg til bryllup (sto om i Dagbladet), er veldig hyggelig. Han kan jeg godt gi til.

Skrevet

Har gitt litt mat, og vil egentlig det hver gang - men jeg går ikke inn i butikker for å handle til dem akkurat.

Gir som regel noen kroner hvis de spiller, eller jeg kjøper de egenproduserte avisene de selger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...