Gå til innhold

Gir du til tiggerne?

Anbefalte innlegg

serendipity
Skrevet

"Ja, men på meg virket det som du ikke ville at dine penger skulle brukes på dop. Og det jeg lurte på var om det spilte noen rolle "hvilke" penger som ble brukt på dop?"

Penger til dop kan jeg bruke på meg selv. :-p

Synes det er viktigere at de får mat enn dop. Hvilke penger som blir brukt på dop er vell det samme, så lenge de ikke trenger å begå en kriminell handling for å få de. Det har da hendt at de heller har fått småpengene jeg har hatt i lomma.

Men er det da ikke bedre å gi de penger og så får de bruke de på dop, så kanskje man unngår at de begår en kriminell handlig? Men jeg skjønner at de må spise drikke også. Det var logikken bak jeg ikke hang helt med på... :-)

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• soleil

12

• laguna1365380434

12

• ShitDiddelyDo

10

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Jeg har ikke egne erfaringer, og påstår ikke at systemene fungerer. Jeg svarte på det du skrev om at (sitat) "Hvorfor går folk rundt og tror at uteliggere har de samme rettighetene...".

_Rettighetene_ er der, og det _finnes_ UFBere som får trygd. Det finnes andre måter å motta post på enn hjem i egen postkasse. Men jeg sier ikke at ting er rosenrøde og enkle, eller at alle regler fungerer i praksis. Jeg kan aldri tenke meg at de gjør det, når de ikke gjør det for mindre alvorlige ting.

Skjønner hva du mener, og jeg vet idag om desse mulighetene som så alt for mange aldri får vite om, og som så alt for sjeldent ikke funker. De er bare laget for at ting skal se bedre ut, ikke for at de skal fungere...

Det systemet vi har idag funker ikke!

Og du om man skal få det man har rett på så må man nesten være utdannet, fordi de ikke forteller deg hva du her rett på, de unnlater å fortelle det til deg. Eller det går på skjønn, alt etter åssen de liker deg!

Er idag så heldig at jeg har kommet meg opp og frem her i livet (iallefall i fra den plassen jeg ble født til) er fortiden student og utdanner meg innen det yrket der jeg har erfaringer og hvor jeg kommer fra ( ikke stedsmessig men erfaringsmessig innen rus, mishandling, osv) og det er nå på tide å gi igjen der jeg absolutt ikke har fått en ting, fordi de skal få det...

Da mener jeg selvfølgelig ikke at det bør være lukrativt å være narkoman og tigger, men da tenker jeg på menneskets verdi og selvfølelse, at det ikke skal være så vanskelig å be om hjelp FØR problemene blir så store som de har blitt for de som allerede ER uteliggere... fordi gjør man ikke noe FØR ting skjerer seg helt, er det vanskligere å gjøre noe ETTER at det har skjedd!

mariaflyfly
Skrevet

Vet du, akkurat det syns jeg var en hyggelig ting å gjøre.

:)

Takk skal du ha! :o)

Litt empati har faktisk gått inn i hue på Lillemann også, for han husker fortsatt at gubben ga bort ullvantene sine til en tigger i fjor da vi var ute i MANGE kuldegrader for å handle. Her en dag vi var i byen, så Lillemann en fyr litt lenger opp i gata med skikkelig plata-knekk i knæra, og da sa han: "Mamma, vi må kjøpe en kaffe og noe å spise til den mannen der, for han har ikke noe sted å bo!" Flinke gutten min! ;o)

Skrevet

Men er det da ikke bedre å gi de penger og så får de bruke de på dop, så kanskje man unngår at de begår en kriminell handlig? Men jeg skjønner at de må spise drikke også. Det var logikken bak jeg ikke hang helt med på... :-)

"Men er det da ikke bedre å gi de penger og så får de bruke de på dop, så kanskje man unngår at de begår en kriminell handlig? Men jeg skjønner at de må spise drikke også. Det var logikken bak jeg ikke hang helt med på... :-) "

Forstår jeg godt, blei litt småforvirra selv her. Ikke alltid like lett å vite hva som er det 'riktige'.

Skrevet

DET blir noe annet! ;)

Jeg har hatt lyst til å SKYTE et par av de roseselgerne..:-o De er jævlig innpåslitene

Men jeg synes liksom det blir litt grunt å snakke om plagsomme tiggere, da jeg faktisk tror det er langt mer slitsomt for dem altså.. Så selvsentrert klarer ikke 4engang jeg å være..;)

Meget mulig, men er ingen fan av tiggere likevel.

At de sikkert har en vond hverdag, det tviler jeg ikke på. Jeg gir ikke til tiggere uansett plagsomme eller ikke plagsomme. Og noen av dem er innpåslitne, ja. Jeg vil ikke støtte narkomane til skudd og er de sultne så finnes det steder der de kan gå for en matbit. Et magert alternativ, det skjønner jeg også.

Dersom alle som gikk forbi skulle gi til hver tigger som ba om penger, da ville til slutt hele Karl Johan vrimle av tiggere. Og det er jeg ikke interessert i. Da gir jeg heller en hundrings til Frelsesarmeen og sender klær og diverse til Fretex.

Skrevet

Takk skal du ha! :o)

Litt empati har faktisk gått inn i hue på Lillemann også, for han husker fortsatt at gubben ga bort ullvantene sine til en tigger i fjor da vi var ute i MANGE kuldegrader for å handle. Her en dag vi var i byen, så Lillemann en fyr litt lenger opp i gata med skikkelig plata-knekk i knæra, og da sa han: "Mamma, vi må kjøpe en kaffe og noe å spise til den mannen der, for han har ikke noe sted å bo!" Flinke gutten min! ;o)

Ja, det har jeg vurdert jeg også. Men jeg har aldri gjort det.

Kjempefint av deg! Mat, kaffe og klær syter jeg i prinsippet ikke med å gi bort, men ikke penger.

Skrevet

"Men jeg har noen ganger dårlig samvittighet når jeg bare går rett forbi og later som jeg ikke ser dem."

Det jeg synes er dustete er folk som bare ser rett frem, øker farten litt, og ignorerer de som spør. Ganske mange tiggere er høflige og spør på en ordentlig måte, og da er det ingen grunn til å være uhøflig tilbake. Selv svarer jeg alltid "beklager", "desverre", eller noe i den duren, og det er utrolig sjelden jeg får noe negativ respons tilbake.

"..........................."

Der er jeg helt enig.

Jeg blir kalt nesten hjerteløs og kynisk under her, kun fordi jeg misliker tigging. Men høflig avslag, det gir jeg alltid.

Skrevet

Er bare forkledt nå i desse eksamenstider, orket ikke larven... men bestemte meg for å overse kreket... men det nytter ikke når vedkommende forfølger deg:)

Er tilbake med det vanlige nicket mitt når jeg er ferdig med eksamen.... som jeg burde sitte med NÅ!

Og du det med at jeg har vært "uteligger" var en erfaring som jeg unner mange mange her inne... selv om jeg ALDRI kom i nærheten av å ligge på samme "rangstigen" som de som lever på gata i Oslo, jg hadde jo tross alt Selet mitt:)

Jøss, nå syns jeg jammen at jeg var flink..det hadde ikke noe med det du skrev å gjøre, at jeg kjente deg igjen, det var skrivestilen!

Nesten litt stolt jeg.

Forøvrig har jeg eksamen i dag jeg også, og gruer meg skikkelig. Latterlig å legge eksamen på ettermiddagen, slik at man kan gå hele dagen å grue seg!

Lykke til..=)

Gjest Pricilla
Skrevet

Jeg gir dem en 50-100 kr og mat/sjokolade.

Når de har kommet så langt at de ligger på gata og ikke får tilbud om subutex, kan de like gjerne få penger enn at de gjør noe ulovlig for å få tak i pengene.

Jeg er ikke lenger så naiv at jeg tror de vil bruke litt av pengene på mat, så jeg pleier å gå inn på mc donalds eller narvesen og kjøpe litt å spise/drikke til dem.

Hvis det er narkomane (som de fleste er) orker de ikke alltid å spise vanlig mat.. de spiser for det meste drømmeboller med vaniljekrem, eller drikker vaniljesaus.. Ikke alltid en burger går ned når de er rusa.

Gjest Pricilla
Skrevet

Hvis jeg har småpenger hender det jeg gir.. Har en merkelig tiltrekningskraft til narkomane tror jeg.. : ) De setter seg alltid ved siden av meg å skravler og dit og datt, og det er jo greit. De fleste er bare ulykkelige, ensomme mennesker med problemer..

Jeg gir alltid røyk hvis de spør etter det.. Har jeg tre-fire røyk igjen i pakka og skal kjøpe en ny gir jeg resten av pakka mi.

men synes det er slitsomt å bli spurt fem ganger etter småpenger når man er i byen. Men ejg svarer alltid når de spør, synes det er kjipt å bare overse dem og gå rett forbi.. de er mennesker de og, og som når andre mennesker henvender seg til meg svarer jeg dem, det samme med tiggere.

Skrevet

Jøss, nå syns jeg jammen at jeg var flink..det hadde ikke noe med det du skrev å gjøre, at jeg kjente deg igjen, det var skrivestilen!

Nesten litt stolt jeg.

Forøvrig har jeg eksamen i dag jeg også, og gruer meg skikkelig. Latterlig å legge eksamen på ettermiddagen, slik at man kan gå hele dagen å grue seg!

Lykke til..=)

Oi!

Lykke til!

Gjest sandex
Skrevet

-Nei, aldri. Om de hadde disponert sosialtrygd/uføretrygd på en fornuftig måte, hadde de ikke trengt å tigge.

-De mottar mer enn nok overføringer fra de yrkesaktive som de allerede gjør.

-Det er frekt og ubehagelig med tigging.

-Om ingen ga til tiggere, ville problemet forsvinne. Da gadd de ikke tigge.

Ja da - og rosa elefanter kan fly :)

Gjest tjohooo
Skrevet

De som er snille og hygggelige er det ikke noe galt med. Men de andre ødelegger for de "snille".

Han som tagg til bryllup (sto om i Dagbladet), er veldig hyggelig. Han kan jeg godt gi til.

Det leste jeg ikke...en narkoman?

Gjest tjohooo
Skrevet

Hvis det er narkomane (som de fleste er) orker de ikke alltid å spise vanlig mat.. de spiser for det meste drømmeboller med vaniljekrem, eller drikker vaniljesaus.. Ikke alltid en burger går ned når de er rusa.

Det kan godt være, men mange av dem setter tennene rett i. Mulig de ikke er så rusa akkurat da.

Gjest birgitta
Skrevet

Samtidig som¨jeg minner om at jeg lider av dysleksi så var det ikke det dette innlegget handler om, eller ? liker du å være frekk mot dem som sliter med det og?

Du virket bare plutselig så aggressiv fordi jeg ikke kom med alternativer.. Noe jeg ikke har sagt at jeg har. Derfor ville jeg komme med noe like "usaklig". Burde ikke synke så lavt, beklager.

"liker du å være frekk mot dem som sliter med det og? " Hvem andre er jeg frekk med, mener du..?

Gjest birgitta
Skrevet

Er bare forkledt nå i desse eksamenstider, orket ikke larven... men bestemte meg for å overse kreket... men det nytter ikke når vedkommende forfølger deg:)

Er tilbake med det vanlige nicket mitt når jeg er ferdig med eksamen.... som jeg burde sitte med NÅ!

Og du det med at jeg har vært "uteligger" var en erfaring som jeg unner mange mange her inne... selv om jeg ALDRI kom i nærheten av å ligge på samme "rangstigen" som de som lever på gata i Oslo, jg hadde jo tross alt Selet mitt:)

Åja, det er deg ja.. Da skjønner jeg hvorfor du virker så aggressiv. :-) Ikke vondt ment, men jeg har jo lest en del av innleggene dine, og skjønner bedre hvorfor du reagerer som du gjør.

Gjest Daisy
Skrevet

Det leste jeg ikke...en narkoman?

Ja. Sto vel i Magasinet like før jul.

Så han her om dagen med et skilt der det sto "takk til alle dere som støttet meg og NN... ++"

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Du virket bare plutselig så aggressiv fordi jeg ikke kom med alternativer.. Noe jeg ikke har sagt at jeg har. Derfor ville jeg komme med noe like "usaklig". Burde ikke synke så lavt, beklager.

"liker du å være frekk mot dem som sliter med det og? " Hvem andre er jeg frekk med, mener du..?

Er ikke aggresiv idag, bare opphetet av diskusjonene.

Hadde der været et alternativ, så hadde der vært et alternativ, å da hadde de ikke gjort det.

Og når alternativet er å selge kroppen sin, eller å gjøre noe kriminelt... ja så er det da bedre å spørr etter penger, enn å ta de pengene...

Det jeg reagerer på er; hvordan det så enkelt er å tenke i de baner som i denne tråden...

"Jeg orker dem ikke, derfor burde de ikke skje"

"de maser for mye, de er deres egen feil osv"

Jeg sier heller ikke at du skal komme med svarene på alternativene, men er de andre alternativene så mye bedre?

De har jo tross alt havnet der, av en eller annen grunn, og det er i den situasjonen de er i nå som gjelder, ikke hva som har vært.

Og ingen andre enn dem vet bedre om hvor lite lure valgene de har tatt, valgene som har ført dem dit de er idag.

Men tro meg, dette kunne faktisk ha vært hvem som helst av oss... for det er ikke lov å tenke dette skjer ikke meg eller mine... fordi det er så alt for mange forskjellige grunner til at de er der de er idag...

Der hvor jeg er oppvokst så går faktisk den største disponenten en gang i tiden rundt som bygdas boms, han mistet alt han hadde engang, inkludert kone og barn...

Mente heller ikke å være frekk, men jeg HATER å blir dissa på skrivinga mi, men det er bare fordi jeg har kjempet for at språket mitt (les;skrive) er der det er pr idag, og jeg vet jeg trenger fortsatt trening, men jeg kommer meg:)

Skrevet

"hva får dere til å tro at tigging er så innbringende,"

Ifølge gårsdagens Aftenposten Aften, sier en narkoman jente at hun får ca 1000 kr i koppen daglig.

Og hvor mye hjelper det, med dagens narkotika-priser?

Jeg synes de burde streike for lønnsøkning.

Lønna deres står ikke i stil med utgiftene!

Gjest birgitta
Skrevet

Er ikke aggresiv idag, bare opphetet av diskusjonene.

Hadde der været et alternativ, så hadde der vært et alternativ, å da hadde de ikke gjort det.

Og når alternativet er å selge kroppen sin, eller å gjøre noe kriminelt... ja så er det da bedre å spørr etter penger, enn å ta de pengene...

Det jeg reagerer på er; hvordan det så enkelt er å tenke i de baner som i denne tråden...

"Jeg orker dem ikke, derfor burde de ikke skje"

"de maser for mye, de er deres egen feil osv"

Jeg sier heller ikke at du skal komme med svarene på alternativene, men er de andre alternativene så mye bedre?

De har jo tross alt havnet der, av en eller annen grunn, og det er i den situasjonen de er i nå som gjelder, ikke hva som har vært.

Og ingen andre enn dem vet bedre om hvor lite lure valgene de har tatt, valgene som har ført dem dit de er idag.

Men tro meg, dette kunne faktisk ha vært hvem som helst av oss... for det er ikke lov å tenke dette skjer ikke meg eller mine... fordi det er så alt for mange forskjellige grunner til at de er der de er idag...

Der hvor jeg er oppvokst så går faktisk den største disponenten en gang i tiden rundt som bygdas boms, han mistet alt han hadde engang, inkludert kone og barn...

Mente heller ikke å være frekk, men jeg HATER å blir dissa på skrivinga mi, men det er bare fordi jeg har kjempet for at språket mitt (les;skrive) er der det er pr idag, og jeg vet jeg trenger fortsatt trening, men jeg kommer meg:)

Ok, men likevel... jeg har ikke sagt noe nedsettende om narkomane vel?

Som du skriver, at du reagerer på "Jeg orker dem ikke, derfor burde de ikke skje" "de maser for mye, de er deres egen feil osv"

Dette har ikke jeg gitt uttrykk for, hvertfall... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...