Gå til innhold

Gir du til tiggerne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Nei, aldri. Om de hadde disponert sosialtrygd/uføretrygd på en fornuftig måte, hadde de ikke trengt å tigge.

-De mottar mer enn nok overføringer fra de yrkesaktive som de allerede gjør.

-Det er frekt og ubehagelig med tigging.

-Om ingen ga til tiggere, ville problemet forsvinne. Da gadd de ikke tigge.

Hvordan disponerer du 2000 kr mnd i sosialstønad på en fornuftig måte slik at det strekker til for å dekke utgifter på flere tusen kr dagen?

• Svar 192
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• soleil

12

• laguna1365380434

12

• ShitDiddelyDo

10

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Jøss, nå syns jeg jammen at jeg var flink..det hadde ikke noe med det du skrev å gjøre, at jeg kjente deg igjen, det var skrivestilen!

Nesten litt stolt jeg.

Forøvrig har jeg eksamen i dag jeg også, og gruer meg skikkelig. Latterlig å legge eksamen på ettermiddagen, slik at man kan gå hele dagen å grue seg!

Lykke til..=)

Får nesten bare ønske "alle" her inne lykke til...

Ser ut som om vi sliter med eksamener store deler her:)

Ehee... hva gjør vi her inne da egentlig;)

Så til alle; lykke til, det går nok bra:)

Skrevet

Åssen VET du det? Har du selv prøvt å få sosialhjelp og trygd uten UFB?

Jeg har ikke forsøkt å fått trygd da jeg bodde på gaten, selv om det ikke var i oslo, men penger på sosialen prøvde jeg å få, men det viste seg å være umulig da jeg ikke hadde fast adresse, og grunnen til at jeg ikke hadde et sted å bo, var fordi jeg ikke fikk hjelp til husleien, og ble kastet ut, og svaret jeg fikk av sosialkontoret var "beklager" og et smil med på veien:)

Ikke var jeg narkoman heller da, og ikke kunne jeg tigge i denne snåle lille bygda, ikke kunne jeg vise at jeg ikke hadde noen sted å bo, så et sel på en seter ble mitt hjem i noen skarve månder, menst jeg slet med å få meg en plass og bo.

Og jeg var heldig som hadde muligheten til å klare å finne mitt eget hjem... flasker og femtiøringer som mennesker ikke gidder å plukke opp fordi det ikke betyr noe for dem klarte jeg å overleve på i noen månder, før jeg ble tvangsinnlaggt på psykriatisk som sendte meg rett på sosialen OG da fikk jeg et sted å bo:) ikke lange veien det da:) eller?

OG jeg er ikke den eneste som har opplevd akkurat dette på små plasser... alle uteliggere bor ikke i Oslo og alle er ikke narkomane heller, de kan ha en fortid som det, men det betyr ikke at de fortsatt er det!

Det er ikke alltid systemer funker selv om man har de og de reglene, da det som oftest er andre regler som tilsidesetter de reglene som er laget for å hjelpe... osv osv osv fordi det er slik det fungerer, og det vet man tross alt ikke før man har vært i situasjonen selv, FØR det er det MEGET enkelt og sitte å si at man har rett på det og det, når man til syvende og sist ikke har det!

Du må aldri slå deg til ro med det sosialkontoret sier vettu, de har sjelden rett :-)

Skrevet

Ok, men likevel... jeg har ikke sagt noe nedsettende om narkomane vel?

Som du skriver, at du reagerer på "Jeg orker dem ikke, derfor burde de ikke skje" "de maser for mye, de er deres egen feil osv"

Dette har ikke jeg gitt uttrykk for, hvertfall... :-)

Nei det har du ikke, du spurte bare om hvordan vi gjorde det:)

Men tenkte da på div andre innlegg i den tråden.

Skrevet

Hadde også en følelse av at det var deg ja, etterhvert som jeg leste nedover her - ville bare ikke si noe, men nå var det jo noen andre som gjorde akkurat det så....

Vil bare ønske deg lykke til, å si at jeg syntes det er meget beundringsverdig det du klarer å få til.

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Har eksamen i morgen... Men har lest ferdig nå.

Skrevet

"-Nei, aldri. Om de hadde disponert sosialtrygd/uføretrygd på en fornuftig måte, hadde de ikke trengt å tigge."

Tror du narkotika er gratis eller? Alternativet til tigging er kriminalitet.

Andre muligheter må være at de som er uhelbredelige narkomane burde få dosa si gratis.

Tror ikke jeg har sett en eneste tigger som ikke er narkoman.

"Tror du narkotika er gratis eller? Alternativet til tigging er kriminalitet."

Tror nok desverre ikke det ene utelukker det andre. Tror vel heller at tigging er et slags tidsfordriv, som gir dem litt ekstra. Noe må jo de også gjøre. De har nok kommet så langt at ordet selvrespekt ikke lenger finnes uansett.

Blir de desperate nok, slår de jo ned sine egne for å få penger.

"Andre muligheter må være at de som er uhelbredelige narkomane burde få dosa si gratis."

For noen år siden, var det to stykker her i byen som fikk heroin av legen. Kjenner litt til hun ene, som selv fortalte dette. Hun fikk også all mulig hjelp - til og med nye tenner, da disse var ødelagt av narkotika. Pris:60 000. Hun kom ut av det, men nå har jeg ikke sett henne på mange år, så jeg vet ikke hvordan det gikk med henne.

Skaffet henne et kjøleskap da hun flyttet fra en snill, men alkoholisert mann, og lyttet til hennes historie. Den var ikke pen. Hun var blitt misbrukt av adoptivfar, samt adoptivbroren. Mange triste skjebner.

Hun ble ikke trodd av de rundt seg, da "faren" var en med høyere stilling. Ikke en gang av adoptivmoren, som så fort hun så meg på butikken eller i byen, eller hvor det måtte være - kom og desperat forsøkte å innbille meg at datteren var besatt av å juge.

Tviler vel egentlig på om hun lever, og det er ikke mulig å finne ut hvor hun skulle befinne seg heller. Prøvde for noen år siden, etter at jeg traff på henne tilfeldig i byen, men ga opp, mye fordi hun da hadde rota seg borti en som drev med hasj. Det var jo "bare" hasj sa hun da.

Da forsto jeg vel igrunn at det ikke er noe særlig hjelp i om folk får ALT de kan av det offentlige, hvis de ikke vil/forstår selv. Første bud, er at de må ville, og da mener jeg virkelig. Ellers nytter det ikke. Hun var til og med på avrusning i Frankrike, og ja jeg vet ikke hvor mye som ble prøvd, før hun da fikk heroin av legen.

Dette ble langt, og noe rotete, men jeg regner med at de som leser klarer å se sammenhengen allikevel.

Gjest sjikane eller
Skrevet

Tvert imot? Du tar fra tiggerene da, eller?

Tvert i mot i den sammenheng at det vil være å tvertimot å hjlepe dem med å gi dem penger. Gi dem penger til dop er tvert i mot å hjelpe dem,de får det bare verre.

Skrevet

Her i byen, har jeg ikke truffet på en eneste tigger, men hadde jeg gjort det, så ville spørsmålet om jeg hadde gitt eller ikke, vært helt avhengig av dennes opptreden.

Frekk og påtrengende = nei.

Fortvilet og høflig = ja.

Jeg har derimot opplevd en som flyr rundt på brygga i Moss og tigger. Første gang vi traff på han, var etter en handletur i sverige.

Han banket på ruta, og ba så tynt, og unnskyldte seg i hue og ræva, og kom med en historie som både jeg og sambo gikk på. Kona hadde akkurat kastet han ut, og han trang sårt noen kroner til mat og overnatting, så skulle han ordne opp med diverse kontorer osv. neste dag. Vi ga han noen kroner. Noe annet ville ha føltes helt for jævlig, med bilen stappfull av mat. Sånn løp han fra bil, til bil.

Noen uker (var det vel) etterpå, var vi på handletur igjen. Da var jammen ta meg samme fyren på plass igjen - med den samme innøvde historien. "Nei du" sa jeg, den går ikke, du sa akkurat det samme sist vi sto her. Da forsvant han fort - til neste bil.

Lurer på hvor mye han fikk loppet godtroende svenskehandlere for? Si han fikk 10 - 100kr av rundt 50stk. på en dag/kveld. Smarting det der. For det er ikke så vanskelig å tenke seg til at folk som akkurat har handlet i bøtter og spann, ikke har hjerte til å ikke hjelpe en "stakkar" uten mat, og tak over hode.

Gjest irritert hrmf
Skrevet

Kan jeg bare spørre deg om du er Mistera?? Som skulle forsvinne?? Drar kjensel på skrivemåten..

Bra du ikke forsvant likevel da!! =) (hvis det er deg, vel å merke)

Hva var nå vitsen med å antyde at du visste hvem som hadde skrevet innlegget?

Det er alltids en grunn når folk vil være anonyme........

Skrevet

Tvert i mot i den sammenheng at det vil være å tvertimot å hjlepe dem med å gi dem penger. Gi dem penger til dop er tvert i mot å hjelpe dem,de får det bare verre.

Tror ikke du vet så mye om den karrusellen der, jeg!

Men jeg sier heller ikke at det er ok å tigge, men hva er alternativene?

Det er det som er hele diskusjonen egentlig handler om, er det ikke sånn engang at det er bedre at de spørr enn å bare ta?

Og det er selvfølgelig opp til deg om du vil gi eller ikke...

Og om det nå er sånn at du vil gi, men ikke til dop... så er jo det nevnt mange alternativer her, som å gi de gamle brukte klærne dine til frelsesarmeen eller å putte en krone eller to i ny og ne i de boksene som står rundt om kring?

Skrevet

Stusset på det jeg også, men siden vedkommende selv bekreftet det av egen fri vilje, så ser jeg ingen grunn til at du skal blande deg borti saken.

Vedkommende hadde garantert greid å si ifra selv, hvis hun følte for det. Eller latt være å svare.

Skrevet

Stusset på det jeg også, men siden vedkommende selv bekreftet det av egen fri vilje, så ser jeg ingen grunn til at du skal blande deg borti saken.

Vedkommende hadde garantert greid å si ifra selv, hvis hun følte for det. Eller latt være å svare.

Herregud da, hvis det hadde vært så innmari farlig kunne hun vel bare latt være å svare? Hvorfor skal du leke politi og bry deg?

Skrevet

Herregud da, hvis det hadde vært så innmari farlig kunne hun vel bare latt være å svare? Hvorfor skal du leke politi og bry deg?

.

Skrevet

Det går greit for meg, selv om jeg ikke hadde akkurat regnet med at noen kjente meg igjen;)

Men det gjør ikke no... måtte bare skifte hamm på en måte, men kommer vel tilbake til "normen" etterhvert...

Gjest irritert hrmf
Skrevet

Fordi jeg opplever en jævlig nysgjerrighet og mangel på respekt for andre menneskers ønske om å være anonym så reagerer jeg.

Jeg mener det er unødvendig å spekulere om den og den har nytt nick slik at alle får med seg hvem som er hvem. Som jeg skrev tidligere så er det som regel en grunn til at noen vil være anonyme. Syns du virkelig det er så ille at noen reagerer på at du avslører hvem anonyme nick er? Tenk om personen kjenner andre dolere eller at noen vet hvem doleren er og den personen ønsker å holde de opplysningene for seg selv? Er ikke alltid man vil stå fram med alt og et anonymt nick bør jo være en indikator på nettopp det.

Det var bra at det ikke ble problematisk denne gangen. :)

Skrevet

Fordi jeg opplever en jævlig nysgjerrighet og mangel på respekt for andre menneskers ønske om å være anonym så reagerer jeg.

Jeg mener det er unødvendig å spekulere om den og den har nytt nick slik at alle får med seg hvem som er hvem. Som jeg skrev tidligere så er det som regel en grunn til at noen vil være anonyme. Syns du virkelig det er så ille at noen reagerer på at du avslører hvem anonyme nick er? Tenk om personen kjenner andre dolere eller at noen vet hvem doleren er og den personen ønsker å holde de opplysningene for seg selv? Er ikke alltid man vil stå fram med alt og et anonymt nick bør jo være en indikator på nettopp det.

Det var bra at det ikke ble problematisk denne gangen. :)

Jeg ser hva du mener...

Men for meg er akkurat der og med det nicket gjør det ikke noe... jeg har et mere anonymt nick jeg bruker når jeg ikke vil at noen skal kjenne meg igjen.

En av grunnene til at jeg skiftet nick nå til eksamen var fordi hver gang jeg brukte Mistera så kom denne hersens provokatøren og ødelaggde for meg, og når man da spørr og diskuterer ting som vi har gjort i de trådene, så måtte jeg bare komme meg unna...

men jeg respekterer selv de som ønsker å være anonyme når de er det:)

Gjest irritert hrmf
Skrevet

Jeg registrerer at du blander deg borti at jeg blander meg borti. Ironisk, barnslig og noe dobbeltmoralistisk.

Skrevet

Jeg registrerer at du blander deg borti at jeg blander meg borti. Ironisk, barnslig og noe dobbeltmoralistisk.

Jeg bare påpekte noe du tydeligvis ikke skjønte, før du fikk det inn med teskje av den det gjaldt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...