Gå til innhold

Sosialklienter - bør de få beholde skattepenger/feriepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet nå
Skrevet

Nå er det snart utbetaling av skattepenger. Mange av oss vil bruke disse pengene på ting vi ikke kan unne oss ellers. Noen nye klær, fornying av inventar eller kanskje en liten ferie.

For de som får sine penger til livets opphold fra sosialkontoret så må disse pengene gå til brød og husleie fordi det står i loven at "alle muligheter skal være prøvd". Syns dere det er riktig? Når det gjelder feriepenger så gjelder det samme. I praksis vil det si at det som får sosialhjelp ikke kan ta ferie eller unne seg noe ekstra om de betalte skatt i fjor....

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg mener at en skal bruke feriepenger/skattepenger til å betale regninger istedet for å gå på sosialen. Jeg kommer til å bruke både feriepenger og skattepenger til å betale regninger som ligger klare. Det blir ikke ferie på meg i år, det ble det heller ikke i fjor, men jeg klager ikke.

Det bør ikke være flaut å måtte be om sosialhjelp, men det bør være en nødløsning.

Skrevet

Jeg mener at en skal bruke feriepenger/skattepenger til å betale regninger istedet for å gå på sosialen. Jeg kommer til å bruke både feriepenger og skattepenger til å betale regninger som ligger klare. Det blir ikke ferie på meg i år, det ble det heller ikke i fjor, men jeg klager ikke.

Det bør ikke være flaut å måtte be om sosialhjelp, men det bør være en nødløsning.

Hva slags regninger?

4000 kr skal gå til alle utgifter minus boutgifter. (Andre beløp om en er samboende eller har barn)

I de 4000 er mat inkludert. Er ikke mye igjen til eventuelle regninger da. Husleie og strøm blir dekket, men.

Skrevet

Hva slags regninger?

4000 kr skal gå til alle utgifter minus boutgifter. (Andre beløp om en er samboende eller har barn)

I de 4000 er mat inkludert. Er ikke mye igjen til eventuelle regninger da. Husleie og strøm blir dekket, men.

Jeg mener bare at en bør betale de regningene en har liggene eller vet kommer med feriepenger/skattepenger før en bruker de på ting en har lyst på. Er som sagt ikke sosialklient, så jeg aner ikke hva du snakker om.

Gjest Daisy
Skrevet

Enig med deg. Jeg skal også bruke de pengene på EN HAUG med regninger.

Skrevet

Enig med deg. Jeg skal også bruke de pengene på EN HAUG med regninger.

En sosialklient får jo nettopp ikke brukt det på regninger. De pengene h*n har til rådighet må gå til mat, husleie og strøm. Det er ikke mye ekstra man har råd til med 4000 kr utenom husleie/strøm. Telefonregninger og andre regninger må gå under de 4000.

Annonse

Gjest Daisy
Skrevet

En sosialklient får jo nettopp ikke brukt det på regninger. De pengene h*n har til rådighet må gå til mat, husleie og strøm. Det er ikke mye ekstra man har råd til med 4000 kr utenom husleie/strøm. Telefonregninger og andre regninger må gå under de 4000.

Har man 4000 igjen etter mat, husleie og strøm? Ja, det er mer enn det jeg har. Så jeg synes vel ikke synd på dem.

Gjest midia
Skrevet

Er litt enig med deg i at det er vondt å bli fratatt feriepenger/skattpenger (hvis det er det du mener)

Ihvertfall hvis du gjør så godt du kan og ønsker deg ut av dette.

Det hadde jo vært godt med litt "ekstra"å rutte med til sommeren.

Det heter seg også at pengegaver også skal meldes fra om og det er ikke akkurat så veldig gøy å bli fratatt disse sårt tiltrengte pengene.

Må legge til at jeg har vært borti situasjonen selv for mange år siden.

Skrevet

Har man 4000 igjen etter mat, husleie og strøm? Ja, det er mer enn det jeg har. Så jeg synes vel ikke synd på dem.

Nei!!

4000 kr etter husleie og strøm. Mat, medisinske utgifter o.l og andre regninger skal inngå i de 4000.

Gjest Daisy
Skrevet

Nei!!

4000 kr etter husleie og strøm. Mat, medisinske utgifter o.l og andre regninger skal inngå i de 4000.

Ååååå, sto mat også i et annet innlegg her.

Men hvis vi regner det jeg har fra Lånekassen, er det fremdeles mindre.

Med jobben i tillegg, har jeg vel et par tusen mer å rutte med enn en sosialklient.

Skrevet

Er litt enig med deg i at det er vondt å bli fratatt feriepenger/skattpenger (hvis det er det du mener)

Ihvertfall hvis du gjør så godt du kan og ønsker deg ut av dette.

Det hadde jo vært godt med litt "ekstra"å rutte med til sommeren.

Det heter seg også at pengegaver også skal meldes fra om og det er ikke akkurat så veldig gøy å bli fratatt disse sårt tiltrengte pengene.

Må legge til at jeg har vært borti situasjonen selv for mange år siden.

Og vinner man 3000 i lotto så skal det også gå til mat eller husleie. Stusselig om en har unger og kanskje ville koste på dem en liten ferietur eller en sykkel..

Skrevet

Med jobben i tillegg, har jeg vel et par tusen mer å rutte med enn en sosialklient.

Et par tusen betyr en del for de fleste når inntekten er så lav.

Både studenter og sosialhjelpsmottagere lever på minimum.

Gjest Daisy
Skrevet

Et par tusen betyr en del for de fleste når inntekten er så lav.

Både studenter og sosialhjelpsmottagere lever på minimum.

Ja, det er sant det. Studenter har hvertfall ofte en lysere fremtid (hilsen malun ;o) ). Så sånn sett er jo de bedre stilt.

Annonse

Skrevet

Sosialkontoret skal jo være absolutt site utveg for de som ikke har penger. Blir litt feil å fortsette å gi dem penger etter at de har fått utbetalt f.eks lottogevinster, feriepenger o.l

Skjønner jo at det må være skikkelig kjipt, men slik er det nå engang.

Skrevet

Hvis skattetrekket hadde vært "riktig" i løpet av fjoråret hadde vedkommende ikke fått tilgodebeløp på skatten nå, men heller hatt litt mer å rutte med hver måned i fjor.

Da ville jo sosialkontoret selvsagt tatt hensyn til dette når man bestemmer hvor mye sosialpenger man skal få!!

Så hvorfor skal det være annerledes fordi man får pengene utbetalt på etterskudd? Dette er jo en form for sparing, og hvis ikke dette skal tas hensyn til i forb m sosialpengene, så oppfordrer man jo til at skattetrekket settes så høyt som mulig for å "lure" unna penger!

Skrevet

Hvis skattetrekket hadde vært "riktig" i løpet av fjoråret hadde vedkommende ikke fått tilgodebeløp på skatten nå, men heller hatt litt mer å rutte med hver måned i fjor.

Da ville jo sosialkontoret selvsagt tatt hensyn til dette når man bestemmer hvor mye sosialpenger man skal få!!

Så hvorfor skal det være annerledes fordi man får pengene utbetalt på etterskudd? Dette er jo en form for sparing, og hvis ikke dette skal tas hensyn til i forb m sosialpengene, så oppfordrer man jo til at skattetrekket settes så høyt som mulig for å "lure" unna penger!

Du forutsetter at man vet året før at man kommer til å bli sosialklient året etter.

Skrevet

Du forutsetter at man vet året før at man kommer til å bli sosialklient året etter.

Men det samme bør anføres selv om det ikke er tilfelle.

Man kan godt diskutere om sosialklienter burde få MER enn det de gjør, og også om man burde få en ekstra slant før sommeren etc (mulig de gjør det - dette vet jeg ingenting om), men jeg mener det er helt naturlig at man ser hen til at man får penger tilbake på skatten, akkurat som man ser på alle andre forhold ved vedkommendes økonomi.

petter smart
Skrevet

Og vinner man 3000 i lotto så skal det også gå til mat eller husleie. Stusselig om en har unger og kanskje ville koste på dem en liten ferietur eller en sykkel..

Stusselig er det nok, men det blir jo feil at samfunnet skal betale denne sykkelen. Har en ikke råd til ting så må en klare seg uten. Selv om det er kjipt.

Skrevet

Jeg hadde 100kr mer inn per mnd som sosialklient med 1 barn, enn som student med 1 barn.

Men som student beholder jeg iallefall gaver, skattepenger, feriepenger o.l. slik at jeg ikke får helt sammenbrudd.

Skrevet

Hva slags regninger?

Ikke alle har strøm utenom heller.

Noen kommuner kjører maxgrense på strøm og husleie, og disse ligger ofte langt unna hva strøm og husleie faktisk koster.

Verste kommunen jeg vet om:

Skal en familie(2 voksne, 1 barn) ha mer enn ettroms med delt dusj i kjellern må man nesten bruke av matpengene til husleie/strøm/innboforsikring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...