Gå til innhold

BSU konto (Boligsparing for ungdom)

Anbefalte innlegg

Gjest blabla24
Skrevet

Er det mulig og ta ut penger på denne kontoen? Jeg er 23 år nå og har hatt den i 5 år. Har spart opp ca. 20 000 men trenger penger nå, er det da mulig og ta ut et lite beløp?

Fortsetter under...

Skrevet

Ifølge min far så er disse pengene øremerket bolig, og kan derfor ikke tas ut og brukes til noe annet. Du kan jo også ringe banken og spørre, men jeg tror ikke du kan ta ut noe. Dessverre.

Skrevet

Ja, men du taper rentene du har spart opp på det beløpet du skal ta ut.

Skrevet

hvis du bruker det til bolig så, ellers må du betale tilbake alle skattepengene du har spart på å spare der.. deesuuten kan du da aldri mer spare på BSU...

Skrevet

Ja, men du taper rentene du har spart opp på det beløpet du skal ta ut.

Det er vel ikke riktig?

Men man må betale tilbake skattefordelene, og kan ikke sette inn mer penger. Slik fungerer det hvertfall i min bank.

Pengene må dessuten være til boligformål..

Skrevet

Det er vel ikke riktig?

Men man må betale tilbake skattefordelene, og kan ikke sette inn mer penger. Slik fungerer det hvertfall i min bank.

Pengene må dessuten være til boligformål..

Har ikke studert reglene, men mener at dersom man bruker pengene til annet enn boligformål så mister man godene man har hatt ved denne kontoen. Altså får ut den rene summen man engang satte inn. Ev. deler av denne, avhengig av hvor mye man ønsker å heve.

Annonse

Skrevet

Ifølge min far så er disse pengene øremerket bolig, og kan derfor ikke tas ut og brukes til noe annet. Du kan jo også ringe banken og spørre, men jeg tror ikke du kan ta ut noe. Dessverre.

Joda, det kan en. Men den utbetalte summen er mindre enn saldoen, fordi skattefradraget blir trukket fra ved utbetaling. En må med andre ord betale skatt i etterkant.

Skrevet

Har ikke studert reglene, men mener at dersom man bruker pengene til annet enn boligformål så mister man godene man har hatt ved denne kontoen. Altså får ut den rene summen man engang satte inn. Ev. deler av denne, avhengig av hvor mye man ønsker å heve.

Jepp, men må samtidig betale tilbake skattefordelene, så det blir igjen mindre penger enn man satte inn.

Skrevet

Jeg vil tro du kan ta ut noe av det du har satt inn på kontoen i år, det har du jo ikke fått skattefordel av enda. Men jeg er for gammel til å kjenne reglene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...