Gå til innhold

hegemoni-ideologi

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med en grei definisjon på disse to begrepa?

Skrevet

Hegemoni´ n3 (fra gr, av hegemon 'fører, veiviser') overherredømme, lederstilling Eks; England har ikke lenger h-et på havet / USAs h- i friidrett .

Ideologi...logi´= læren om... m1 (se *-logi) bærende ideer i et politisk system el. et livssyn, idésystem...

Men døh, sånn for en senere anledning:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?

Legg'en i favorittene dine.

Skrevet

Hegemoni´ n3 (fra gr, av hegemon 'fører, veiviser') overherredømme, lederstilling Eks; England har ikke lenger h-et på havet / USAs h- i friidrett .

Ideologi...logi´= læren om... m1 (se *-logi) bærende ideer i et politisk system el. et livssyn, idésystem...

Men døh, sånn for en senere anledning:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?

Legg'en i favorittene dine.

jeg har søkt der og fårr disse svarene, men jeg forstår det ikke...

Skrevet

Ideologi ( def. Statsvitenskapelig leksikon) Ideologier er politiske prinsipper og mål om samfunnsform, satt inn i en systematisk sammenheng og med et program for hvordan målene kan realiseres. En ideologi inneholder både et sett av mål og en samling av virkemidler.

Ideologi ble først brukt av den franske opplysningsfilosofen Destutt de Tracy, som ville grunnlegge en "vitenskap om ideene" som en slags naturvitenskapleig disiplin. En slik vitenskap ble det ikke noe av, men ordet ideologi ble overført til mer omfattende tankessystemer og politiske programmer.

Ordet ideologi har i dag fire ulike hovedbetydninger.

1. en målrettet og systematisk sammenheng i politiske standpunkter.

2. et utopisk program, kanskje verdt å strekke seg etter, men urealiserbart.

3. maskering av særinteresser.

4. livsfjernt tankespinn og upraktisk dogmatikk.

Hegemoni- I enkleste betydning betyr hegemoni en stormakts dominans. En mer moderne betydning er økonomisk stormaktsdominans. En annen forståelse av hegemonibegrepet tar utgangspunkt i et maktbalanseteoretisk problem: En stormakt oppnår ikke økonomisk eller militær dominans uten videre. Vanligvis fører det minste tegn på dominans til at andre stater går sammen for å stagge den ekspanderenede stormakten.

Lykke til med eksamen.

Skrevet

jeg har søkt der og fårr disse svarene, men jeg forstår det ikke...

Au! Da blir det verre, gitt...

Skrevet

Au! Da blir det verre, gitt...

Det gikk bra. Fikk ikke spørsmål om det på eksamen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...