Gå til innhold

Hvor ligger hovdepulsåra?

Anbefalte innlegg

Gjest fraty
Skrevet

Jeg og ei venninne hadde en diskusjon idag om hvor hovedpulsåra ligger hen. Jeg mener det er de årene du ser på håndbaken, men hun nevnte noe med halsen. Noen som har en tegning over hvor hovedpulsåra finnes? Vi er begge sykepleiersdudenter på 1. året.

:)

Skrevet

Den ligger vel ut fra hjerte og nedover i brysthulen. Og den som går fra lungene til hjerte er vel også endel av hovedpulsåra. Tror jeg.......

De i halsen heter karotidene eller halspulsårer.

Skrevet

Hovedpulsåra regnes egentlig bare å være arterien som går ut fra hjertet, ned gjennom thoraks og abdomen, helt til bifurkaturen (delingen) i bekkenet. Altså Aorta. Alt annet av pulsårer er arterier, men er ikke hovedåulsåra, som sagt.

Det er forøvrig sikkert et bilde bak i anatomiboka deres eller liknende. Søk evt på Google - "Aorta"

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

i tillegg til de andre svarene: Jeg mener at da jeg var gravid, og skulle sove på ryggen, presset ungen mot hovedpulsåren. Så jeg måtte ligge på siden alle månedene, for at UNGEN skulle få nok surstoff... Jeg ville merket det, hvis jeg fikk for lite)

Skrevet

Den ligger vel ut fra hjerte og nedover i brysthulen. Og den som går fra lungene til hjerte er vel også endel av hovedpulsåra. Tror jeg.......

De i halsen heter karotidene eller halspulsårer.

Carotis communis heter de på halsen (hvis jeg ikke husker helt feil).

Gjest bjelke
Skrevet

i tillegg til de andre svarene: Jeg mener at da jeg var gravid, og skulle sove på ryggen, presset ungen mot hovedpulsåren. Så jeg måtte ligge på siden alle månedene, for at UNGEN skulle få nok surstoff... Jeg ville merket det, hvis jeg fikk for lite)

Det er vena cava du tenker på, den store samleåren, som fører blod tilbake til hjertet fra kroppen. Altså en vene.

Hovedpulsårer er såvidt jeg har forstått arterier, som fører blod ut fra hjertet.

Gjest ekorn
Skrevet

Har dere ikke anatomisk atlas da? Der får u jo tegninger av alt. De blodårene du ser på håndbaken er jo vener. Derav navnet venekanyler som du ofte setter i de blodårene...

Hovedpulsåren går som de andre sier ut fra hjertet. Alle arterier har følbar pulsasjon, det har ikke vener.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Det er vena cava du tenker på, den store samleåren, som fører blod tilbake til hjertet fra kroppen. Altså en vene.

Hovedpulsårer er såvidt jeg har forstått arterier, som fører blod ut fra hjertet.

ja det har du jo rett i. Takk

Gjest mor i juni
Skrevet

Har dere hatt anatomi enda?

*hvisker* jeg håper ikke det.....

Skrevet

Gått et år som sykepleierstudenter? Også vet dere ikke engang dette.

Det er jo rimelig skremmende må jeg si.

Gjest klone
Skrevet

Jesus i himmelen, dere er ikke sjukepleier-studenter. Viss dere er det så kødder dere :-)

mvh

Skrevet

Jesus i himmelen, dere er ikke sjukepleier-studenter. Viss dere er det så kødder dere :-)

mvh

Hehe, det kan de vel godt være. Og de har anatomi 1 året. Som de jo snart er ferdige med....Ops...

Skrevet

Har dere ikke anatomisk atlas da? Der får u jo tegninger av alt. De blodårene du ser på håndbaken er jo vener. Derav navnet venekanyler som du ofte setter i de blodårene...

Hovedpulsåren går som de andre sier ut fra hjertet. Alle arterier har følbar pulsasjon, det har ikke vener.

Dessyten kan du ved blødninger se om det er vene eller arterie. Vene: det blør "jevnt og trutt". Arterie: det "pumper ut blod i støt".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...