Gjest fraty Skrevet 27. mai 2004 Skrevet 27. mai 2004 Jeg og ei venninne hadde en diskusjon idag om hvor hovedpulsåra ligger hen. Jeg mener det er de årene du ser på håndbaken, men hun nevnte noe med halsen. Noen som har en tegning over hvor hovedpulsåra finnes? Vi er begge sykepleiersdudenter på 1. året. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mai 2004 Skrevet 27. mai 2004 Den ligger vel ut fra hjerte og nedover i brysthulen. Og den som går fra lungene til hjerte er vel også endel av hovedpulsåra. Tror jeg....... De i halsen heter karotidene eller halspulsårer. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 27. mai 2004 Skrevet 27. mai 2004 Hovedpulsåra regnes egentlig bare å være arterien som går ut fra hjertet, ned gjennom thoraks og abdomen, helt til bifurkaturen (delingen) i bekkenet. Altså Aorta. Alt annet av pulsårer er arterier, men er ikke hovedåulsåra, som sagt. Det er forøvrig sikkert et bilde bak i anatomiboka deres eller liknende. Søk evt på Google - "Aorta" 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 27. mai 2004 Skrevet 27. mai 2004 i tillegg til de andre svarene: Jeg mener at da jeg var gravid, og skulle sove på ryggen, presset ungen mot hovedpulsåren. Så jeg måtte ligge på siden alle månedene, for at UNGEN skulle få nok surstoff... Jeg ville merket det, hvis jeg fikk for lite) 0 Siter
cec5 Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Den ligger vel ut fra hjerte og nedover i brysthulen. Og den som går fra lungene til hjerte er vel også endel av hovedpulsåra. Tror jeg....... De i halsen heter karotidene eller halspulsårer. Carotis communis heter de på halsen (hvis jeg ikke husker helt feil). 0 Siter
Gjest bjelke Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 i tillegg til de andre svarene: Jeg mener at da jeg var gravid, og skulle sove på ryggen, presset ungen mot hovedpulsåren. Så jeg måtte ligge på siden alle månedene, for at UNGEN skulle få nok surstoff... Jeg ville merket det, hvis jeg fikk for lite) Det er vena cava du tenker på, den store samleåren, som fører blod tilbake til hjertet fra kroppen. Altså en vene. Hovedpulsårer er såvidt jeg har forstått arterier, som fører blod ut fra hjertet. 0 Siter
Gjest ekorn Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Har dere ikke anatomisk atlas da? Der får u jo tegninger av alt. De blodårene du ser på håndbaken er jo vener. Derav navnet venekanyler som du ofte setter i de blodårene... Hovedpulsåren går som de andre sier ut fra hjertet. Alle arterier har følbar pulsasjon, det har ikke vener. 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Det er vena cava du tenker på, den store samleåren, som fører blod tilbake til hjertet fra kroppen. Altså en vene. Hovedpulsårer er såvidt jeg har forstått arterier, som fører blod ut fra hjertet. ja det har du jo rett i. Takk 0 Siter
Gjest mor i juni Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Har dere hatt anatomi enda? *hvisker* jeg håper ikke det..... 0 Siter
shandy Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Gått et år som sykepleierstudenter? Også vet dere ikke engang dette. Det er jo rimelig skremmende må jeg si. 0 Siter
Gjest klone Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Jesus i himmelen, dere er ikke sjukepleier-studenter. Viss dere er det så kødder dere :-) mvh 0 Siter
cec5 Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Jesus i himmelen, dere er ikke sjukepleier-studenter. Viss dere er det så kødder dere :-) mvh Hehe, det kan de vel godt være. Og de har anatomi 1 året. Som de jo snart er ferdige med....Ops... 0 Siter
cec5 Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Har dere ikke anatomisk atlas da? Der får u jo tegninger av alt. De blodårene du ser på håndbaken er jo vener. Derav navnet venekanyler som du ofte setter i de blodårene... Hovedpulsåren går som de andre sier ut fra hjertet. Alle arterier har følbar pulsasjon, det har ikke vener. Dessyten kan du ved blødninger se om det er vene eller arterie. Vene: det blør "jevnt og trutt". Arterie: det "pumper ut blod i støt". 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.