Gå til innhold

Er det ulovelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ulovlig å kjøpe brente spill eller er det å selge brente spill som er ulovlig?

Er så usikker på dette, er det noen som vet? (og da mener jeg FAKTA vet og ikke bare mener noe)

Fortsetter under...

Gjest hvordan det er
Skrevet

Det er i hvert fall lov å laste ned piratkopier i Norge, så da går jeg ut fra at det er lovlig å betale for det også (men kan du ikke finne det gratis)?

Skrevet

Det er i hvert fall lov å laste ned piratkopier i Norge, så da går jeg ut fra at det er lovlig å betale for det også (men kan du ikke finne det gratis)?

Det er ikke lov å laste ned piratkopier av dataprogrammer. Å laste ned musikk er derimot lov fordi åndsverksloven gir adgang til å ta kopier til privat bruk av åndsverk, men datamaskinprogrammer er unntatt fra denne regelen.

Hvis man betaler er det uansett ulovlig, fordi det da ikke lenger anses som privat bruk.

Skrevet

Begge deler er ulovlig.

Den som kopierer og selger bryter åndsverksloven og den som kjøper medvirker til dette lovbruddet.

Skrevet

Det er ikke lov å laste ned piratkopier av dataprogrammer. Å laste ned musikk er derimot lov fordi åndsverksloven gir adgang til å ta kopier til privat bruk av åndsverk, men datamaskinprogrammer er unntatt fra denne regelen.

Hvis man betaler er det uansett ulovlig, fordi det da ikke lenger anses som privat bruk.

Men man kjøper jo til sitt eget private forbruk?

Da ville jeg tro at det ulovlig å selge det- for da tjener man jo på det. Når man kjøper er det jo til ens selv?

Skrevet

Begge deler. Er ikke lov å kjøpe tyvgods, og dette kan falle inn under den kategorien.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...