molli Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Jeg har IKKE førerkort for bil, og har heller aldri hatt det. Nå lurer jeg litt på å anskaffe en scooter eller moped, så jeg kan fise rundt i nabolaget og skremmme vettet av gamle damer og sånn:-) Kunne vært ålreit å slippe og GÅ bestandig når jeg skal noe. Men jeg vet lite om hvilke regler som gjelder. Må jeg ta noe kurs for å få et slags mopedfører-førerkort? Hva koster i så fall det? *vrooom-vrooom* 0 Siter
Gjest thetraveller Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Jeg tror ikke du trenger noe førerbevis for moped, siden du er godt voksen. Jeg måtte i sin tid "kjøre opp" til moped på ungdomsskolen, men hadde jeg hatt vanlig førerkort for bil, hadde jeg sluppet. Jeg mener å ha hørt at når man er passert 21 år, så slipper man noe som helst kjørebevis, så frem til at man kan trafikkreglene. Man skal tross alt ferdes i trafikken... 0 Siter
Gjest litt grønnskolle jeg også.. Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Jeg tror ikke du trenger noe førerbevis for moped, siden du er godt voksen. Jeg måtte i sin tid "kjøre opp" til moped på ungdomsskolen, men hadde jeg hatt vanlig førerkort for bil, hadde jeg sluppet. Jeg mener å ha hørt at når man er passert 21 år, så slipper man noe som helst kjørebevis, så frem til at man kan trafikkreglene. Man skal tross alt ferdes i trafikken... Dette vet de hos forhandlere av mopeder/scootere. Tror faktisk du må ha lappen, men er usikker. I bygdestrøk der det er "vanskelig" å komme seg på kjøreskole sender de det jo i posten. Hvertfall for rundt 10 år siden. Du må hvertfall ha lappen hvis du skal kjøre noe større enn de minste mopedene. 100 kubikk og slikt... 0 Siter
BettyBlue Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Molli, om du er født før 1971 så kan du kjøre scooter uten lappen! Er selv født i -70 og har kjørt triumferende rundt på scooter uten lappen. Men pass på at du kan litt trafikkregler altså! Særlig i Oslotrafikken er det viktig. Det er lov å kjøre på ring3 men ikke E18/E6. 0 Siter
Gjest dimi Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 jaja, dette innlegget leste jeg etter det forrige jeg svarte på... 0 Siter
Pappa Bjørn Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Er du fra 16-20 må du ha mopedførerbevis. Er du over 20 år er det sertifikatfritt. 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Er du fra 16-20 må du ha mopedførerbevis. Er du over 20 år er det sertifikatfritt. Selv om det ikke er relevant for spørsmålet kan man kjøre moped/scooter uten mopedførerbevis, men med sertifikat klasse B når man er mellom 18 og 20. 0 Siter
Pappa Bjørn Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Selv om det ikke er relevant for spørsmålet kan man kjøre moped/scooter uten mopedførerbevis, men med sertifikat klasse B når man er mellom 18 og 20. Ja, man kan også kjøre moped når man er 16 dersom man har førerkort for traktor. Da trenger man ikke mopedførerbevis i tillegg, men man kan ikke kjøre traktor med mopedførerbevis. Det er ganske mange regler som forvirrer litt her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.