Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har IKKE førerkort for bil, og har heller aldri hatt det.

Nå lurer jeg litt på å anskaffe en scooter eller moped, så jeg kan fise rundt i nabolaget og skremmme vettet av gamle damer og sånn:-) Kunne vært ålreit å slippe og GÅ bestandig når jeg skal noe.

Men jeg vet lite om hvilke regler som gjelder. Må jeg ta noe kurs for å få et slags mopedfører-førerkort? Hva koster i så fall det?

*vrooom-vrooom*

Gjest thetraveller
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger noe førerbevis for moped, siden du er godt voksen. Jeg måtte i sin tid "kjøre opp" til moped på ungdomsskolen, men hadde jeg hatt vanlig førerkort for bil, hadde jeg sluppet.

Jeg mener å ha hørt at når man er passert 21 år, så slipper man noe som helst kjørebevis, så frem til at man kan trafikkreglene. Man skal tross alt ferdes i trafikken...

Gjest litt grønnskolle jeg også..
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger noe førerbevis for moped, siden du er godt voksen. Jeg måtte i sin tid "kjøre opp" til moped på ungdomsskolen, men hadde jeg hatt vanlig førerkort for bil, hadde jeg sluppet.

Jeg mener å ha hørt at når man er passert 21 år, så slipper man noe som helst kjørebevis, så frem til at man kan trafikkreglene. Man skal tross alt ferdes i trafikken...

Dette vet de hos forhandlere av mopeder/scootere.

Tror faktisk du må ha lappen, men er usikker. I bygdestrøk der det er "vanskelig" å komme seg på kjøreskole sender de det jo i posten. Hvertfall for rundt 10 år siden.

Du må hvertfall ha lappen hvis du skal kjøre noe større enn de minste mopedene. 100 kubikk og slikt...

Skrevet

Molli, om du er født før 1971 så kan du kjøre scooter uten lappen!

Er selv født i -70 og har kjørt triumferende rundt på scooter uten lappen.

Men pass på at du kan litt trafikkregler altså! Særlig i Oslotrafikken er det viktig.

Det er lov å kjøre på ring3 men ikke E18/E6.

Skrevet

jaja, dette innlegget leste jeg etter det forrige jeg svarte på...

Pappa Bjørn
Skrevet

Er du fra 16-20 må du ha mopedførerbevis. Er du over 20 år er det sertifikatfritt.

Skrevet

Er du fra 16-20 må du ha mopedførerbevis. Er du over 20 år er det sertifikatfritt.

Selv om det ikke er relevant for spørsmålet kan man kjøre moped/scooter uten mopedførerbevis, men med sertifikat klasse B når man er mellom 18 og 20.

Pappa Bjørn
Skrevet

Selv om det ikke er relevant for spørsmålet kan man kjøre moped/scooter uten mopedførerbevis, men med sertifikat klasse B når man er mellom 18 og 20.

Ja, man kan også kjøre moped når man er 16 dersom man har førerkort for traktor. Da trenger man ikke mopedførerbevis i tillegg, men man kan ikke kjøre traktor med mopedførerbevis. Det er ganske mange regler som forvirrer litt her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...