Gå til innhold

Øvelseskjøring med motorsykkel

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Noen som vet hvilke regler som gjelder?

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Øvingskjøring kan finne sted på lett motorsykkel (klasse A1) når du har fylt 15 år.

For førerkort klasse A (mellomtung) er laveste alder for øvelseskjøring 17 år.

For førerkort klasse A (tung) er laveste alder for øvelseskjøring 20 år.

Øvelseskjøring kan bare finne sted når eleven ledsages av person som har fylt 25 år, og som har hatt førerkort for vedkommende motorvogngruppe uavbrutt i minst 5 år.

Disse aldersgrensene gjelder også ved øving på lukket område. Husk at det ikke er lov å øvingskjøre dersom du har sperrefrist for erverv av førerkort. Det er heller ikke lov å øvingsskjøre på motorvei i begynnelsen av opplæringen.

Man trenger ingen merking i form av L på noen av syklene, ei heller er det påkrevet med annen merking av noe slag i form av refleksvester og lignende.

Ledsager må sitte på sykkelen eller være slik plassert at han kan gripe aktivt inn i kjøringen.

Skrevet

Øvingskjøring kan finne sted på lett motorsykkel (klasse A1) når du har fylt 15 år.

For førerkort klasse A (mellomtung) er laveste alder for øvelseskjøring 17 år.

For førerkort klasse A (tung) er laveste alder for øvelseskjøring 20 år.

Øvelseskjøring kan bare finne sted når eleven ledsages av person som har fylt 25 år, og som har hatt førerkort for vedkommende motorvogngruppe uavbrutt i minst 5 år.

Disse aldersgrensene gjelder også ved øving på lukket område. Husk at det ikke er lov å øvingskjøre dersom du har sperrefrist for erverv av førerkort. Det er heller ikke lov å øvingsskjøre på motorvei i begynnelsen av opplæringen.

Man trenger ingen merking i form av L på noen av syklene, ei heller er det påkrevet med annen merking av noe slag i form av refleksvester og lignende.

Ledsager må sitte på sykkelen eller være slik plassert at han kan gripe aktivt inn i kjøringen.

Galskap, spør du meg. Jeg har øvelseskjørt med flere i bil, men aldri om jeg ville turt å øvelseskjøre med en fersking på sykkel, hvor man ikke har muligheten til å nå hverken bremse eller gass.

"........................"

Skrevet

Takk. Jeg fant mere på

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860723-1605.html#2

Såvidt jeg kan se, er det ikke krav om noen formell opplæring eller mopedførerbevis for personer over 20 år.

Så da kan jeg i prinsippet hive meg på en scooter eller moped når som helst..:-)

Hei, molli! Koselig å se igjen nicket ditt!

Du kan faktisk kjøre opptil 125 ccm, på klasse B. Tut og kjør :)

Jeg kan kjøre så stor sykkel jeg bare vil! Men økonomien tilsier at vi kjøper oss en 125 ccm. Altfor dyrt å forsikre digre tohjulsbeist...

Gjest Morsk
Skrevet

Hei, molli! Koselig å se igjen nicket ditt!

Du kan faktisk kjøre opptil 125 ccm, på klasse B. Tut og kjør :)

Jeg kan kjøre så stor sykkel jeg bare vil! Men økonomien tilsier at vi kjøper oss en 125 ccm. Altfor dyrt å forsikre digre tohjulsbeist...

Sitat:*Du kan faktisk kjøre opptil 125 ccm, på klasse B*

Dette er vel kort og godt feil. Men det hadde vært moro om det ikke var.

Pappa Bjørn
Skrevet

Ja, det gjelder bare de som fikk nytt stempel i førerkortet før 1.1.1994. Da fikk man at det gjaldt for biler opptill 7,5 tonn, lett motorsykkel som nå er 125 ccm og traktor med tilhengerredskap. Alt dette kun med klasse B, med bare for de som har hatt lappen en stund da...

Gjest Morsk
Skrevet

Ja, det gjelder bare de som fikk nytt stempel i førerkortet før 1.1.1994. Da fikk man at det gjaldt for biler opptill 7,5 tonn, lett motorsykkel som nå er 125 ccm og traktor med tilhengerredskap. Alt dette kun med klasse B, med bare for de som har hatt lappen en stund da...

Jepp, det er riktig. Inntil 1979 gjaldt daværende klasse 1 (personbil) førerkort også lett motorsykkel.

Disse fikk dermed A i sine førerkort (med anmerkning på baksida) da de ble skiftet ut i 1994. Når de nyeste EU-tilpassede kom heter det A1.

Pappa Bjørn
Skrevet

Jepp, det er riktig. Inntil 1979 gjaldt daværende klasse 1 (personbil) førerkort også lett motorsykkel.

Disse fikk dermed A i sine førerkort (med anmerkning på baksida) da de ble skiftet ut i 1994. Når de nyeste EU-tilpassede kom heter det A1.

Jepp. Jeg fikk mitt første førerkort i mars 94 så jeg rakk det akkurat ikke. Skulle gjerne sluppet å ta alt som var for å kunne kjøre inntil 7.5 tonn. I en jobb jeg hadde tidligere kjørte jeg lastebil som hadde egenvekt 5,3 tonn. Denn hadde jeg automatisk hatt lov til å kjøre om jeg fikk lappen før årsskiftet 94, men jeg fikk det altså like etter. Da er det full opplæring for å få klasse C. Ganske surt, men sådan er vel tilfeldighetene noen ganger.

Gjest Morsk
Skrevet

Jepp. Jeg fikk mitt første førerkort i mars 94 så jeg rakk det akkurat ikke. Skulle gjerne sluppet å ta alt som var for å kunne kjøre inntil 7.5 tonn. I en jobb jeg hadde tidligere kjørte jeg lastebil som hadde egenvekt 5,3 tonn. Denn hadde jeg automatisk hatt lov til å kjøre om jeg fikk lappen før årsskiftet 94, men jeg fikk det altså like etter. Da er det full opplæring for å få klasse C. Ganske surt, men sådan er vel tilfeldighetene noen ganger.

Slike overganger er alltid skikkelig surt for dem det rammer.

Som i fjor med de mange 16-åringe guttene som har drømt siden de var 6 om å få øvelseskjøre med pappa. Når tiden så er inne innfører myndighetene nærmest over natta plutselig et svindyrt kurs!

Selv har jeg BECEDE på førerkortet, men skulle gjerne byttetet bort alt etter B mot en A.

Anyone? :-)

Pappa Bjørn
Skrevet

Slike overganger er alltid skikkelig surt for dem det rammer.

Som i fjor med de mange 16-åringe guttene som har drømt siden de var 6 om å få øvelseskjøre med pappa. Når tiden så er inne innfører myndighetene nærmest over natta plutselig et svindyrt kurs!

Selv har jeg BECEDE på førerkortet, men skulle gjerne byttetet bort alt etter B mot en A.

Anyone? :-)

Broder`n og eksen hans hadde en liten catfight med dette. De skulle ha flest mulig bokstaver på førerkortet og tok hverandre igjen med alle sammen. Hun vant til slutt da hun utdannet seg som kjørelærer i tillegg.*L*

Gjest Morsk
Skrevet

Broder`n og eksen hans hadde en liten catfight med dette. De skulle ha flest mulig bokstaver på førerkortet og tok hverandre igjen med alle sammen. Hun vant til slutt da hun utdannet seg som kjørelærer i tillegg.*L*

He he. Ja da må hun sies å være ved veis ende..

Skrevet

Eh, det er vel tilfelle for de som kjørte opp før 19**, og som har et stempel bak på den gamle typen førerkort - der det står utvidet til 7,5 tonn og lett mc opptil 125 ccm.

Gjest Morsk
Skrevet

Eh, det er vel tilfelle for de som kjørte opp før 19**, og som har et stempel bak på den gamle typen førerkort - der det står utvidet til 7,5 tonn og lett mc opptil 125 ccm.

Niks. De som kjørte opp for personbil før 1979 har i dag A1BEC1 på sine førerkort. De som kjørte opp i perioden 1979-94 har *B*C1, og de etter den tid bare B.

Skrevet

Niks. De som kjørte opp for personbil før 1979 har i dag A1BEC1 på sine førerkort. De som kjørte opp i perioden 1979-94 har *B*C1, og de etter den tid bare B.

Enn de som kjørte opp før 1968, da :)

Gjest Morsk
Skrevet

Enn de som kjørte opp før 1968, da :)

He he. De er for senile og bør sykle:-)

Gjest Morsk
Skrevet

Det gjelder fatter'n. Men klasse A1 er inntil 125 ccm :)

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=1144

Yes, helt riktig. Før 79 het det klasse I,II,III. Systemet med ABCD ble innført da, samtidig som retten til å kjøre lett MC med førerprøve for bil forsvant.

Det var også flere andre endringer det året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...