Gå til innhold

Hva skal jeg betale for stell av to graver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har nylig gått bort, etter lang tids sykdom. Hun ble gravlagt i går.

I begravelsen kom det en tidligere nabo, som i lengre tid har stelt grava til min far og bror (lang historie...kort fortalt...)

Hun har ikke sagt noe selv, bare gått der og stelt i ca 2 år. Jeg har spurt meg for, og har etterhvert funnet ut at det er hun som steller. Til jul sendte jeg henne ei stor konfekteske og et takkebrev.

I begravelsen til min mor, kom vår tidligere nabo og kondolerte. Jeg takket for at hun stelte så pent, og da lurte hun på om jeg ville hun skulle fortsette med det.

Siden jeg bor 13 mil unna, er jeg sjeleglad for det, og takket ja. Men da måtte jeg få betale for det, sa jeg. Vi avtalte at jeg skulle ringe henne.

Så lurer jeg på: Hva synes dere er en grei pris? Jeg vil jo at hun skal ha litt igjen for strevet med kjøp av blomster og utplanting. Og blomstene skal selvsagt dekkes. Det dreier seg nå om to graver.

På forhånd takk for svar.

Skrevet

Jeg syns at siden hun tydeligvis har gjort dette av egen fri vilje og omsorg for de som er begravet, har de tydeligvis betydd noe for henne også. Hun har ikke gjort det på oppfordring eller for kroner og øre.

Jeg ville ikke betalt i kroner og øre, men heller med en oppmerksomhet i ny og ne.

Alt utifra situasjon, hvis hun er enslig uten familie, så kanskje hun ville satt pris på brev med bilde og siste nytt om deg og dine? Hvis ikke, kan man sende blomster/ konfekt/ cd litt innimellom.

Godt at noen tar vare på graven. Spesielt når du bor så langt unna.

Vel, dette var bare mine meninger da...

Skrevet

Vanskelig å bedømme situasjonen uten å kjenne mennesket og vite hvordan graven blir stelt...

Personlig ville jeg bedt vedkommende si ifra om det var behov for å bidra til utgifter; eventuelt foreslått alt fra 3-500 i året.

Men noen gjør dette ut fra totalt uselviske hensyn; og kan bli fornærmet om man foreslår å bidra økonomisk....så se det an - forsøk å analysere hvordan personen vil motta tilbudet før du spør.

Gjest uten signatur
Skrevet

Mener å ha hørt at 1200 pr år pr grav er en vanlig pris. Hvis jeg ikke husker feil. Det er jo mulig å kjøpe slike tjenester gjennom kommunen enkelte steder.

Om du tilbyr henne en tusenlapp i året ihvertfall for de to gravene, da har hun til blomster og litt for jobben. Det blir faktisk noen hundre i året for blomster til to graver hvis en skal ha det pent fra påsketider og utover høsten. Så skal en ha granbar. Mye styr å få fra skauen noen ganger. Dyrt hvis en skal kjøpe.

Denne damen kommer sikkert til å gjøre en bedre jobb enn det fremmede vil gjøre, så vis at du setter pris på henne. Betal henne og send henne en julegave i tillegg.

En skal være forsiktig med å undervurdere og underbetale snille og flinke mennesker. En angrer fort hvis en mister dem!

Gjest uten signatur
Skrevet

Mener å ha hørt at 1200 pr år pr grav er en vanlig pris. Hvis jeg ikke husker feil. Det er jo mulig å kjøpe slike tjenester gjennom kommunen enkelte steder.

Om du tilbyr henne en tusenlapp i året ihvertfall for de to gravene, da har hun til blomster og litt for jobben. Det blir faktisk noen hundre i året for blomster til to graver hvis en skal ha det pent fra påsketider og utover høsten. Så skal en ha granbar. Mye styr å få fra skauen noen ganger. Dyrt hvis en skal kjøpe.

Denne damen kommer sikkert til å gjøre en bedre jobb enn det fremmede vil gjøre, så vis at du setter pris på henne. Betal henne og send henne en julegave i tillegg.

En skal være forsiktig med å undervurdere og underbetale snille og flinke mennesker. En angrer fort hvis en mister dem!

Glemte å nevne kranser til jul. Bare det blir jo et par hundringser eller tre.

Angela1365380318
Skrevet

Betal det samme kirken tar og send henne blomster til fødselsdagen og konfekt/vin til jul:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...