Gå til innhold

Ang røykeforbudet, gjelder det også ute på fortauet?

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur
Skrevet

"Men faktisk så erd et visst enkelte som blir dårlig bare av røyklukt i hår og klæ"

Kvalme kanskje, men det blir jeg av overparfymerte damer/menn også. Jeg kan da ikke be disse gå hjem å vaske av seg lukten.

Ellers er det du sier bare tøv. Blir du dårlig av drittlukt fra en nylig brukt do? Det er høyst ubehagelig, men ikke farlig.

Igjen, det er ikke jeg som påstår det. Jeg bare gjenforteller det de som har slike plager forteller. Eller det de som behandler dem har sagt. Eller de pårørende når det gjelder barn. Og en kan jo ta hensyn litt før en blir syk av plagene vel? Faktisk så synes jeg folk som pøser på med parfyme bør bli fortalt at de kan bruke litt mindre fordi det plager andre. Lukter en svette fordi en ikke gidder vaske seg, kan en få høre det også. Det er noe annet enn hvis du har en sykdom du svetter av. En kan trå litt varsomt og ta litt hensyn til hverandre, så blir verden et bedre sted.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• shandy

11

• tiliti

3

• dolianer

1

• Lips1365380508

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest uten signatur
Skrevet

Tror du ikke blinde plages, føler seg utenfor og utilpass over at alle andre sitter å ler og kommenterer ting de ser på TV der de er?

Og hvorfor stoppe ved røyking når det gjelder asmatikere? Hva med eksos og biltrafikk? Kjører du bil selv og derfor ikke er like hypp på forbud mot det?

At blinde føler seg utenfor fordi andre ler av noe de ikke fåt ta del i på en TV-skjerm, blir et psykisk aspekt. Det samme aspektet som slår til når de som ikke tåler røyk ikke kan gå dit de vil pga av at det røykes der, og ikke tør klage fordi de da blir kalt sutrehuer og i verste fall blir mobbet.

Enkelte ting er lettere å gjøre noe med enn andre ting. Det er lett å la være å røyke ett sted når du kan røyke noen meter bortenfor. Det får ikke store konsekvenser. Alle er vel også klar over konsekvensen av bilbruk og den forurensningen. Derfor har enkelte byer piggdekkforbud, restriksjoner på kjøring i rushtiden og det har kommet katalysatorer på bilene.

Biltrafikk har med samfunnsøkonomi oppretthold av arbeidslivet å gjøre, derfor er det vanskeligere å styre direkte, slik en kan gjøre med røyken. Men at det kommer påbud/forbud der også, det tror jeg helt sikkert. Da kommer jeg til å følge det selvfølgelig. Det blir en vane å ta buss også, selv om jeg i dag bruker bilen selv om det er bare meg jeg frakter. Jeg har ingen problemer med å følge de reglene som blir satt, selv om det ikke er meg selv de gagner mest!

Skrevet

Igjen, det er ikke jeg som påstår det. Jeg bare gjenforteller det de som har slike plager forteller. Eller det de som behandler dem har sagt. Eller de pårørende når det gjelder barn. Og en kan jo ta hensyn litt før en blir syk av plagene vel? Faktisk så synes jeg folk som pøser på med parfyme bør bli fortalt at de kan bruke litt mindre fordi det plager andre. Lukter en svette fordi en ikke gidder vaske seg, kan en få høre det også. Det er noe annet enn hvis du har en sykdom du svetter av. En kan trå litt varsomt og ta litt hensyn til hverandre, så blir verden et bedre sted.

enig

Gjest uten signatur
Skrevet

Ok for meg om du vil ha det sånn. Men jeg sitter tross alt med familie som har opplevd det hele.

Det er du nok alene om :-). hehe... Hørtes ut som om du trodde det gav deg eksklusivitet?

Skrevet

Jeg ser at svarene nedover er motstridende i forhold til hva jeg har hørt. Det var nemlig at det skal være forbudt ute også. Det var visst slik at på områden, enten inne eller ute, der det var skjenke og/eller serveringsbevilgning var det forbudt å røyke. Man må altså bort fra serveringsstedets tillatte område. Det stod så i lokalavisen her nede der bevilgningsansvarlig i kommunen ble intrevjuet.

Serveringsstedets tillatte område er jo ikke utenfor åpå fortauet, med mindre de har uteservering på fortauet.

"........................"

Skrevet

Jeg ser at svarene nedover er motstridende i forhold til hva jeg har hørt. Det var nemlig at det skal være forbudt ute også. Det var visst slik at på områden, enten inne eller ute, der det var skjenke og/eller serveringsbevilgning var det forbudt å røyke. Man må altså bort fra serveringsstedets tillatte område. Det stod så i lokalavisen her nede der bevilgningsansvarlig i kommunen ble intrevjuet.

I lokalavisa her, og informasjonen som studentkroa har fått tak i står det at det er greit på uteserveringa, så lenge det ikke er tak eller tette levegger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...