Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriv ei liste med ti bra kvinnelige forfattere.

Det får du problemer med.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• musikeren

16

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

7

• nick

3

• fresja

3

Skrevet

Elin Brodin

Francesca Lia Block

Julia Wosnessenskaja

Astrid Lindgren

Camilla Collett

Amalie Skram

Sigrid Undset

Anne Holt

Margaret Atwood

Jane Austen

Virginia Woolf

Bente Lohne

Sylvia Plath

Elizabeth Wurtzel

J.K. Rowling

Arundhati Roy

Mary Shelley

Karen Blixen

Fay Weldon

Anne Rice

Det var 20 :)

Skrevet

Elin Brodin

Francesca Lia Block

Julia Wosnessenskaja

Astrid Lindgren

Camilla Collett

Amalie Skram

Sigrid Undset

Anne Holt

Margaret Atwood

Jane Austen

Virginia Woolf

Bente Lohne

Sylvia Plath

Elizabeth Wurtzel

J.K. Rowling

Arundhati Roy

Mary Shelley

Karen Blixen

Fay Weldon

Anne Rice

Det var 20 :)

Skal vel innrømme at jeg ikke har lest alle de der, men: Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig.

mariaflyfly
Skrevet

Sigrid Undset

Amalie Skram

Tove Jansson

Astrid Lindgren

Fay Weldon

Karin Fossum

J.K. Rowling

Frances Hodgson Burnett

Elisabeth Barret Browning

Isabel Allende

Gjest fast leser
Skrevet

Skal vel innrømme at jeg ikke har lest alle de der, men: Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig.

Du kan jo ikke si at andre har troverdighetsproblem, fordi du ikke liker samme forfattere? Det erjo bare DIN smak som er "rett"

Tror det ikke er så lett å ramse opp kvinnelige fordi mannlige får mer PR/har fått mer PR.

Skrevet

Sigrid Undset er jeg ikke så begeistret for selv heller, egentlig, men det kommer jo an på hvilke kriterier man skal legge til grunn. Hun er jo bredt akseptert blant litteraturkritikere. Men hvis det du mente var at vi skulle liste opp ti bra kvinnelige forfattere som du personlig liker, så kan vi nok få et problem, siden vi (eller jeg, i alle fall) ikke er tankelesere :)

Skrevet

Toni Morrison

Jane Austen

Karen Blixen

J. K. Rowling

Mary Shelley

Isabel Allende

Brontë-søstrene (Anne, Charlotte, Emily)

Cora Sandel

Amalie Skram

Åsne Seierstad ;-)

Virginia Woolfe

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Amalie Skram

Camilla Collett

Ragnhild Jølsen

Nini Roll Anker

Bjørg Vik

Hulda Garborg

Anna Backe-Wiig

Cora Sandel

Sigrid Undset

Haldis Moren Vesaas

Hanne Ørstavik

Herbjørg Wassmo

Det var vel ingen problem??

Holder meg bare innenfor de norske...

Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som:

Åsne Seierstad

Margit Sandemo

Bente Pedersen

Og en del som går an

Anne Holt

Magnhild Bruheim

Skal vi begynne på utenlandske?

Skrevet

Sigrid Undset

Anne Karin Elstad

Mary Higgins Clarke

Danielle Steel

Karin Fossum

Torborg Nedreås

Ruth Rendal

Vera Henriksen

Amalie Skram

Hannah Green

Det var dei eg kom på i farten. Nå får eg sjå kva dei andre har skrive.

Gjest bebba
Skrevet

'Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig.'

Dette er en privatvurdering som du bør holde deg unna.

Skrevet

Amalie Skram

Camilla Collett

Ragnhild Jølsen

Nini Roll Anker

Bjørg Vik

Hulda Garborg

Anna Backe-Wiig

Cora Sandel

Sigrid Undset

Haldis Moren Vesaas

Hanne Ørstavik

Herbjørg Wassmo

Det var vel ingen problem??

Holder meg bare innenfor de norske...

Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som:

Åsne Seierstad

Margit Sandemo

Bente Pedersen

Og en del som går an

Anne Holt

Magnhild Bruheim

Nei, men hva med å begynne med komma?

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Nei, men hva med å begynne med komma?

Jeg hadde faktisk satt dem i en liste nedover, men det ble borte når jeg sendte det. Men som du vil. Liste med komma...

Amalie Skram, Camilla Collett, Ragnhild Jølsen, Nini Roll Anker, Bjørg Vik, Hulda Garborg, Anna Backe-Wiig, Cora Sandel, Sigrid Undset, Haldis Moren Vesaas, Hanne Ørstavik, Herbjørg Wassmo.

Det var vel ingen problem?? Holder meg bare innenfor de norske...

Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som: Åsne Seierstad, Margit Sandemo, Bente Pedersen

Og en del som går an Anne Holt, Magnhild Bruheim

laguna1365380434
Skrevet

Hm. det hadde jeg faktisk litt problemer med, mange av de andre nevnte forfatterne i tråden her liker jeg nemlig ikke..(og det var vel meningen en skulle like dem?) Jeg har langt flere bøker av mannlige forfattere.

Men jeg liker:

Elizabeth Wurtzel

Sylvia Plath

Virginnia Wolf

Flannery Oconnor

Aghata Christie

Amalie Skram

Simone De Beauvoir

Tove Nilsen

Bergliot Hobæk Haff

Og hun Rowling damen.

Selvom jeg ikke vil geniærklære alle disse, og liker dem av helt forskjellige grunner. De satt dessuten langt inne, noen av dem.

Jeg har flest bøker av menn og liker flest bøker av menn, favorittforfatterne mine er menn. Men dette kan jo ha flere årsaker, som at kvinner ikke skriver like mye, ikke får like mye publisitet o.l?

Skrevet

Jeg hadde faktisk satt dem i en liste nedover, men det ble borte når jeg sendte det. Men som du vil. Liste med komma...

Amalie Skram, Camilla Collett, Ragnhild Jølsen, Nini Roll Anker, Bjørg Vik, Hulda Garborg, Anna Backe-Wiig, Cora Sandel, Sigrid Undset, Haldis Moren Vesaas, Hanne Ørstavik, Herbjørg Wassmo.

Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som: Åsne Seierstad, Margit Sandemo, Bente Pedersen

c",)

Gjest malun
Skrevet

Gerd Brantenberg

Cora Sandel

Amalie Skram

J.K. Rowling

Benoite Groult

Alice Hoffman

Margaret Atwood

Tove Ditlefsen

Marilyn French

Vera Henriksen

Tove Nilsen

Isabel Allende

Erica Jong

Astrid Lindgren

Herbjørg Wassmo

Anne-Cath Vestly

...det var vel ikke noe problem? Jeg har visst større utfordringer med å telle enn å lese, for det ble raskt flere enn ti. ;o)

Skrevet

Aha! Sorry, burde ha tenkt meg den muligheten.

Gjest bebba
Skrevet

Skal de være norske eller internasjonale? Hvis jeg skriver islandske forfattere får du problemer med å sjekke dem opp. Hvis det forlanges at jeg skriver bare norske får jeg problemer. Ergo dette spørsmålet ble ikke stillt til andre enn nørskfødte. Er det rimelig eller?????????????+

Skrevet

Har ndu lest Olav Audunssøn da? Den var nesten bedre enn Kristin Lavransdatter. Eller var det fordi jeg var mer voksen da jeg leste førstnevnte?

Skrevet

'Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig.'

Dette er en privatvurdering som du bør holde deg unna.

Hehe, er det ikke det som er gøy da?:-) Skulle blitt noen kjedelige diskusjoner dersom en skulle utelate alle egne vurderinger.

Skrevet

Sigrid Undset er jeg ikke så begeistret for selv heller, egentlig, men det kommer jo an på hvilke kriterier man skal legge til grunn. Hun er jo bredt akseptert blant litteraturkritikere. Men hvis det du mente var at vi skulle liste opp ti bra kvinnelige forfattere som du personlig liker, så kan vi nok få et problem, siden vi (eller jeg, i alle fall) ikke er tankelesere :)

Fælt så spissfindig de er da, frøken.

Hm. Nei. Det trenger ikke å være forfattere som jeg personlig liker. Enkelte ting er faktisk uomtvistelige, uansett hva til og med jeg måtte mene om dem. Derimot Anne Holt, hu ER dårlig. Det er forsåvidt også uomtvistelig.

Jeg beynte på ei bra bok av ei dame her for ei tid tilbake. Hva het den igjen da... Det var noe med et vidunderbarn, og hans rare eksentriske mor. Engelsk eller amerikansk forfatter. Den var interessant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...