musikeren Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Skriv ei liste med ti bra kvinnelige forfattere. Det får du problemer med. 0 Siter
citoyen Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Elin Brodin Francesca Lia Block Julia Wosnessenskaja Astrid Lindgren Camilla Collett Amalie Skram Sigrid Undset Anne Holt Margaret Atwood Jane Austen Virginia Woolf Bente Lohne Sylvia Plath Elizabeth Wurtzel J.K. Rowling Arundhati Roy Mary Shelley Karen Blixen Fay Weldon Anne Rice Det var 20 0 Siter
musikeren Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Skrevet 31. mai 2004 Elin Brodin Francesca Lia Block Julia Wosnessenskaja Astrid Lindgren Camilla Collett Amalie Skram Sigrid Undset Anne Holt Margaret Atwood Jane Austen Virginia Woolf Bente Lohne Sylvia Plath Elizabeth Wurtzel J.K. Rowling Arundhati Roy Mary Shelley Karen Blixen Fay Weldon Anne Rice Det var 20 Skal vel innrømme at jeg ikke har lest alle de der, men: Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Sigrid Undset Amalie Skram Tove Jansson Astrid Lindgren Fay Weldon Karin Fossum J.K. Rowling Frances Hodgson Burnett Elisabeth Barret Browning Isabel Allende 0 Siter
Gjest fast leser Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Skal vel innrømme at jeg ikke har lest alle de der, men: Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig. Du kan jo ikke si at andre har troverdighetsproblem, fordi du ikke liker samme forfattere? Det erjo bare DIN smak som er "rett" Tror det ikke er så lett å ramse opp kvinnelige fordi mannlige får mer PR/har fått mer PR. 0 Siter
citoyen Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Skal vel innrømme at jeg ikke har lest alle de der, men: Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig. Sigrid Undset er jeg ikke så begeistret for selv heller, egentlig, men det kommer jo an på hvilke kriterier man skal legge til grunn. Hun er jo bredt akseptert blant litteraturkritikere. Men hvis det du mente var at vi skulle liste opp ti bra kvinnelige forfattere som du personlig liker, så kan vi nok få et problem, siden vi (eller jeg, i alle fall) ikke er tankelesere 0 Siter
Florence Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Toni Morrison Jane Austen Karen Blixen J. K. Rowling Mary Shelley Isabel Allende Brontë-søstrene (Anne, Charlotte, Emily) Cora Sandel Amalie Skram Åsne Seierstad ;-) Virginia Woolfe 0 Siter
siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Amalie Skram Camilla Collett Ragnhild Jølsen Nini Roll Anker Bjørg Vik Hulda Garborg Anna Backe-Wiig Cora Sandel Sigrid Undset Haldis Moren Vesaas Hanne Ørstavik Herbjørg Wassmo Det var vel ingen problem?? Holder meg bare innenfor de norske... Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som: Åsne Seierstad Margit Sandemo Bente Pedersen Og en del som går an Anne Holt Magnhild Bruheim Skal vi begynne på utenlandske? 0 Siter
fresja Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Sigrid Undset Anne Karin Elstad Mary Higgins Clarke Danielle Steel Karin Fossum Torborg Nedreås Ruth Rendal Vera Henriksen Amalie Skram Hannah Green Det var dei eg kom på i farten. Nå får eg sjå kva dei andre har skrive. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Skal vel innrømme at jeg ikke har lest alle de der, men: Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig. 'Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig.' Dette er en privatvurdering som du bør holde deg unna. 0 Siter
nick Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Amalie Skram Camilla Collett Ragnhild Jølsen Nini Roll Anker Bjørg Vik Hulda Garborg Anna Backe-Wiig Cora Sandel Sigrid Undset Haldis Moren Vesaas Hanne Ørstavik Herbjørg Wassmo Det var vel ingen problem?? Holder meg bare innenfor de norske... Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som: Åsne Seierstad Margit Sandemo Bente Pedersen Og en del som går an Anne Holt Magnhild Bruheim Skal vi begynne på utenlandske? Nei, men hva med å begynne med komma? 0 Siter
siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Nei, men hva med å begynne med komma? Jeg hadde faktisk satt dem i en liste nedover, men det ble borte når jeg sendte det. Men som du vil. Liste med komma... Amalie Skram, Camilla Collett, Ragnhild Jølsen, Nini Roll Anker, Bjørg Vik, Hulda Garborg, Anna Backe-Wiig, Cora Sandel, Sigrid Undset, Haldis Moren Vesaas, Hanne Ørstavik, Herbjørg Wassmo. Det var vel ingen problem?? Holder meg bare innenfor de norske... Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som: Åsne Seierstad, Margit Sandemo, Bente Pedersen Og en del som går an Anne Holt, Magnhild Bruheim Skal vi begynne på utenlandske? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Hm. det hadde jeg faktisk litt problemer med, mange av de andre nevnte forfatterne i tråden her liker jeg nemlig ikke..(og det var vel meningen en skulle like dem?) Jeg har langt flere bøker av mannlige forfattere. Men jeg liker: Elizabeth Wurtzel Sylvia Plath Virginnia Wolf Flannery Oconnor Aghata Christie Amalie Skram Simone De Beauvoir Tove Nilsen Bergliot Hobæk Haff Og hun Rowling damen. Selvom jeg ikke vil geniærklære alle disse, og liker dem av helt forskjellige grunner. De satt dessuten langt inne, noen av dem. Jeg har flest bøker av menn og liker flest bøker av menn, favorittforfatterne mine er menn. Men dette kan jo ha flere årsaker, som at kvinner ikke skriver like mye, ikke får like mye publisitet o.l? 0 Siter
cecily Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Jeg hadde faktisk satt dem i en liste nedover, men det ble borte når jeg sendte det. Men som du vil. Liste med komma... Amalie Skram, Camilla Collett, Ragnhild Jølsen, Nini Roll Anker, Bjørg Vik, Hulda Garborg, Anna Backe-Wiig, Cora Sandel, Sigrid Undset, Haldis Moren Vesaas, Hanne Ørstavik, Herbjørg Wassmo. Det var vel ingen problem?? Holder meg bare innenfor de norske... Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som: Åsne Seierstad, Margit Sandemo, Bente Pedersen Og en del som går an Anne Holt, Magnhild Bruheim Skal vi begynne på utenlandske? c",) 0 Siter
Gjest malun Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Gerd Brantenberg Cora Sandel Amalie Skram J.K. Rowling Benoite Groult Alice Hoffman Margaret Atwood Tove Ditlefsen Marilyn French Vera Henriksen Tove Nilsen Isabel Allende Erica Jong Astrid Lindgren Herbjørg Wassmo Anne-Cath Vestly ...det var vel ikke noe problem? Jeg har visst større utfordringer med å telle enn å lese, for det ble raskt flere enn ti. ;o) 0 Siter
nick Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Jeg hadde faktisk satt dem i en liste nedover, men det ble borte når jeg sendte det. Men som du vil. Liste med komma... Amalie Skram, Camilla Collett, Ragnhild Jølsen, Nini Roll Anker, Bjørg Vik, Hulda Garborg, Anna Backe-Wiig, Cora Sandel, Sigrid Undset, Haldis Moren Vesaas, Hanne Ørstavik, Herbjørg Wassmo. Det var vel ingen problem?? Holder meg bare innenfor de norske... Jeg har utelatt en del jeg ikke liker som: Åsne Seierstad, Margit Sandemo, Bente Pedersen Og en del som går an Anne Holt, Magnhild Bruheim Skal vi begynne på utenlandske? Aha! Sorry, burde ha tenkt meg den muligheten. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Skal de være norske eller internasjonale? Hvis jeg skriver islandske forfattere får du problemer med å sjekke dem opp. Hvis det forlanges at jeg skriver bare norske får jeg problemer. Ergo dette spørsmålet ble ikke stillt til andre enn nørskfødte. Er det rimelig eller?????????????+ 0 Siter
fresja Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Skal vel innrømme at jeg ikke har lest alle de der, men: Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig. Har ndu lest Olav Audunssøn da? Den var nesten bedre enn Kristin Lavransdatter. Eller var det fordi jeg var mer voksen da jeg leste førstnevnte? 0 Siter
musikeren Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Skrevet 31. mai 2004 'Du har et kjempetroverdighetsproblem i og med at du inkluderer Anne Holt på lista di. Hu skriver KJEDELIG! Og Sigrid Undset er oppskrytt og overvurdert. Kjedelig, kjedelig, kjedelig.' Dette er en privatvurdering som du bør holde deg unna. Hehe, er det ikke det som er gøy da?:-) Skulle blitt noen kjedelige diskusjoner dersom en skulle utelate alle egne vurderinger. 0 Siter
musikeren Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Skrevet 31. mai 2004 Sigrid Undset er jeg ikke så begeistret for selv heller, egentlig, men det kommer jo an på hvilke kriterier man skal legge til grunn. Hun er jo bredt akseptert blant litteraturkritikere. Men hvis det du mente var at vi skulle liste opp ti bra kvinnelige forfattere som du personlig liker, så kan vi nok få et problem, siden vi (eller jeg, i alle fall) ikke er tankelesere Fælt så spissfindig de er da, frøken. Hm. Nei. Det trenger ikke å være forfattere som jeg personlig liker. Enkelte ting er faktisk uomtvistelige, uansett hva til og med jeg måtte mene om dem. Derimot Anne Holt, hu ER dårlig. Det er forsåvidt også uomtvistelig. Jeg beynte på ei bra bok av ei dame her for ei tid tilbake. Hva het den igjen da... Det var noe med et vidunderbarn, og hans rare eksentriske mor. Engelsk eller amerikansk forfatter. Den var interessant. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.