Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Man hører jo fordeler ved å amme i småbarnstiden.

Så mitt spørsmål er hvor lenge har ammingen den "gode" hensikten? Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg for at dere skal forstå.

man anbefaler å amme barnet til det er 12 mnd. Mange fortsetter etter dette,mye pga kosen/nærheten ved ammingen. Men har det noen innvirkning på helsen om man ammer barnet til det er 3 år og eldre?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148464-hvor-lenge-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten innvirkning vil det vel alltid ha, uansett hvor lenge du holder på, men amming av barn over 3 er virkelig kontroversielt.

Antistoffene konsentreres jo mindre du ammer, så det er samme mengde antistoffer barnet får i seg selv om det drikker lite. Melken vil fremdeles inneholde viktige fettsyrer som ikke helt og holdent kan erstattes med supplement fra dyre/planteriket, og som er geniale for hjernen. Den inneholder også et stoff som ser ut til å drepe kreftceller, og hvite blodlegemer som aktivt tar del i barnets immunforsvar.

Jeg ammet til vesla var 2,5 .. da sluttet jeg. Kunne sikkert holdt på en stund til uten at det hadde føltes feil eller rart for meg (kommer visst fra en slekt med mange langvarige ammere), men vesla ble satt i press fra andre som gjerne ville fortelle henne at hun var for stor. Så jeg sluttet.

Det er jo en mulighet å pumpe og servere i glass :-)

WHO anbefaler amming til MINST 2 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148464-hvor-lenge-amme/#findComment-945114
Del på andre sider

En liten innvirkning vil det vel alltid ha, uansett hvor lenge du holder på, men amming av barn over 3 er virkelig kontroversielt.

Antistoffene konsentreres jo mindre du ammer, så det er samme mengde antistoffer barnet får i seg selv om det drikker lite. Melken vil fremdeles inneholde viktige fettsyrer som ikke helt og holdent kan erstattes med supplement fra dyre/planteriket, og som er geniale for hjernen. Den inneholder også et stoff som ser ut til å drepe kreftceller, og hvite blodlegemer som aktivt tar del i barnets immunforsvar.

Jeg ammet til vesla var 2,5 .. da sluttet jeg. Kunne sikkert holdt på en stund til uten at det hadde føltes feil eller rart for meg (kommer visst fra en slekt med mange langvarige ammere), men vesla ble satt i press fra andre som gjerne ville fortelle henne at hun var for stor. Så jeg sluttet.

Tusen takk!

kommer nok ikke selv til å amme så lenge,men har vært noen temaer rundt dette så lurte da på om det hadde noen hensikt så lenge.

Som du sier man kan jo pumpe seg og servere det i kopp:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148464-hvor-lenge-amme/#findComment-945137
Del på andre sider

Annonse

Fordelene med morsmelk er der hele tiden, uansett om barnet er 3 mnd. eller 3 år. Det finnes ikke noe tidspunkt eller alder der morsmelk ikke lenger er sunt eller har noen verdi.

Så det beste er å amme så lenge både mor og barn trives med det!

Norske helsemyndigheter anbefaler amming i minst ett år, WHO anbefaler i minst to. Det finnes ingen anbefalt øvre aldersgrense. Alle barn som får amme så lenge de vil slutter etterhvert. Faktisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148464-hvor-lenge-amme/#findComment-947810
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Naturbarn

I andre "usiviliserte" land er det vel vanlig å amme ungen så lenge den vil?Det er vel bare i den vestlige verden at folk synes det er fælt å se på ei mor som ammer en unge på 3-4 år...noen sier perverst,men da tror jeg de må se i ordboka si...

At WHO anbefaler til fyllte 2 år var nytt for meg. Jeg ammet bare til min var ca 14 mnd, jeg måtte slutte pga ulike årsaker. Men jeg kunne sikkert ammet lengre,for hun var glad i puppen leeeenge etterpå,så jeg har litt dårlig samvittighet.

Jeg fullammet til hun var 6mnd, og det håper jeg å gjøre med neste også.Da skal jeg amme så lenge babyen gidder sjøl:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148464-hvor-lenge-amme/#findComment-972506
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...