Gå til innhold

Giftemål i Las Vegas/ Hjelp meg m råd

Anbefalte innlegg

Gjest bride2be
Skrevet

Hallo!

Kan noen hjelpe meg med et stort problem. Vi reiser til USA om få dager og hadde tenkt å stoppe innom LasVegas for å gifte oss.Når man ringer byfogden her i Bergen får man beskjed om at det kan man ikke gjøre. Man må finne en Sjømannskirke. Jeg vet at Sjømannskirken vigsler lovlig, men jeg tenkte at man kunne da gifte seg i Las Vegas og så ordne papirarbeidet når man kom tilbake til Norge på tinghuset.

ER det noen som har giftet seg på denne måten og fått det i hop?

Jeg trenger sårt noen råd.

Takk :)

Fortsetter under...

Skrevet

Kusina mi giftet seg i Las Vegas for 3 år siden eller no sånn. Vet ikke hva de gjorde da de kom hjem, men vet at det ikke var planlagt, bare noe de bestemte seg for mens de var der..

Men de er fortsatt gift, så det gikk greit for de to.

Skrevet

Tror du kan få litt problemer med det ja - i alle fall et lovlig giftemål! Da må nemlig papirene være ordnet på forhånd. Men det er jo mulig å gifte seg i f.eks sjømannskirken i San Fransico (for ikke å snakke om langt mindre "cheezy" ;-)

Skrevet

Det må jo være toppen, gifte seg i et glorete kapell i Las Vegas med lillahåret 'prest' som blotter gulltenner til akkompagnement av musak-Elvis!

Stå på - et minne for livet og myyyyye morsommere enn byfogden på Snåsa eller marengskjole i kirka mens fjerne slektninger skuler.

Gjest Rusle
Skrevet

Tror ikke det er noe i veien for å gifte seg i Las Vegas, men giftermålet er neppe gyldig her til lands.

Så hvorfor ikke gifte dere enda en gang når dere kommer tilbake. Stille og hemmelig seremoni ;-)

Annonse

Gjest bride2be
Skrevet

Du kan skrive til den norske ambassaden i USA for å høre hva de har å si.

http://www.norway.org

takk for mange gode svar. Håper at jeg finner en løsning.Har lyst å gjøre noe utradisjonelt. Neste år tar vi en liten sermoni og fornyer løftene våre for familien. Det blir langt billigere slik.

Skrevet

Enig med Rusle, tror ikke det blir gyldig, men om dere gifter dere borgerlig hjemme etter dere kommer hjem, så er det jo greit.

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Kusina mi giftet seg i Las Vegas for 3 år siden eller no sånn. Vet ikke hva de gjorde da de kom hjem, men vet at det ikke var planlagt, bare noe de bestemte seg for mens de var der..

Men de er fortsatt gift, så det gikk greit for de to.

Jo, jeg tror at i hovedsak så vil et ekteskap som er inngått i utlandet være gyldig i Norge.

Skrevet

Jo, jeg tror at i hovedsak så vil et ekteskap som er inngått i utlandet være gyldig i Norge.

Hvis partene er statsborgere i det landet de giftet seg, så er det uproblematisk. For norske statsborgere som ønsker å gifte seg i USA tror jeg det er verre. Kanskje man ikke engang får lov av amerikanske myndigheter å gifte seg der? Man må vel ha et papir fra et offentlig kontor før man drar til "drive-through chappel" eller hvor man nå velger å gifte seg i Las Vegas?

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Hvis partene er statsborgere i det landet de giftet seg, så er det uproblematisk. For norske statsborgere som ønsker å gifte seg i USA tror jeg det er verre. Kanskje man ikke engang får lov av amerikanske myndigheter å gifte seg der? Man må vel ha et papir fra et offentlig kontor før man drar til "drive-through chappel" eller hvor man nå velger å gifte seg i Las Vegas?

Ekteskap inngått i utlandet:

Et ekteskap inngått i utlandet vil som hovedregel være gyldig i Norge dersom det er gyldig i landet der det ble inngått. Dette gjelder også ekteskap inngått ved stedfortreder. Dersom det er tvil om et ekteskap består eller ikke består, kan det reises sak for retten om ekteskapets gyldighet. Det er ingen andre offentlige instanser i Norge som formelt "godkjenner" gyldigheten av ekteskap inngått i utlandet, men mange instanser må ta stilling til gyldigheten for bruk i egen saksbehandling.

Dette sto på sidene til barne- og familiedepartementet.

Skrevet

Ekteskap inngått i utlandet:

Et ekteskap inngått i utlandet vil som hovedregel være gyldig i Norge dersom det er gyldig i landet der det ble inngått. Dette gjelder også ekteskap inngått ved stedfortreder. Dersom det er tvil om et ekteskap består eller ikke består, kan det reises sak for retten om ekteskapets gyldighet. Det er ingen andre offentlige instanser i Norge som formelt "godkjenner" gyldigheten av ekteskap inngått i utlandet, men mange instanser må ta stilling til gyldigheten for bruk i egen saksbehandling.

Dette sto på sidene til barne- og familiedepartementet.

Da får vel bride2be finne ut om de faktisk får mulighet til å inngå ekteskap i USA da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...