Gå til innhold

Hvem har rett? Husleietvist

Anbefalte innlegg

Gjest x-leietaker
Skrevet

Nå går det mot rettsak her, og jeg er litt nysgjerrig på hva dere mener er rett.

Saken gjelder oppsigelsestid fra en leilighet hvor det ikke foreligger skriftlig kontrakt. Jeg mener at vi hadde en muntlig kontrakt på at husleie, samt leietid skulle gå fra 15 til 15, etter ønske fra huseier. Dette var noe hun forlangte etter 4 mnd leie. Nå er hun ikke enig i det lenger, hun har nemlig ikke fått leid ut igjen!

Eier går nå til sak for å få husleie ut mai, selv om nøkkelen ble levert før 15 mai og hun fikk en mnd frist. Samtidig som hun forlanger leie for denne halve mnd, har hun hatt leiligheten full av håndverkere, og har pusset opp. Om leie for en halv mnd ikke betales vil hun forlange leie for 3 mnd, for det står i husleieloven at er vanlig praksis.

Hun har også hatt ulovlig husleieøkning, og innrømmer det, men mener at det ikke har noe med saken å gjøre.

Hun har også forlangt at leier skulle betale brøyting, jeg mener det ikke er lov.

Så hun får ingen penger, og sier hun har kontaktet advokat. Jeg syns hele kjærringa er for drøy, og kvier meg ikke for å møte henne i retten. Men hvem bør egentlig gi seg?

mil1365380270
Skrevet

Du havner nok ikke i retten, i tilfelle, men i forliksrådet. Da må du møte opp, ellers mister du rettighetene dine.

Tror ikke hun har noe å fare med, men kan ikke lovene.

Kontakt leieboerforeningen, de kan svare deg.

Er det sant at hun har satt en advokat på saken, og denne er villig til å ta den for henne, kan du kontakte jussbuss, dersom du ikke har for stor inntekt. Da får du gratis hjelp.

Men i første omgang ville jeg kontaktet leieboerforeningen.

Gjest Grumpy
Skrevet

Og moralen er: skiv ALLTID kontrakt! :) Du kan jo også kontakte husleietvistutvalget for hjelp. Tror ikke hun har store sjanser...

Skrevet

Problemet ditt blir å bevise at du har en muntlig kontrakt med den oppsigelsesfristen du hevder. Får du medhold i at du har en slik avtale, har du rett i at du ikke skal betale husleie for resten av mai.

Dersom det ikke blir sannsynliggjort at dere har en slik avtale, er utgangspunktet i husleieloven at man har 3 mnd oppsigelsestid, og da er leietager pliktig til å betale husleien i 3 mnd.

Dersom hun ønsker å gå til sak, vil den starte i Forliksrådet. Der er det viktig at du møter opp. Du vil få tilsendt klagen hun har sendt inn - den må du svare på. Skriv ned din versjon av saken og send svaret innen fristen.

Det du bør tenke gjennom dersom det blir sak, er om det finnes ting som viser at dere hadde en slik avtale. Har noen andre hørt henne si det? Har hun gjort ting som viser at hun opprinnelig hadde en slik forståelse av avtalen?

Forliksrådet har en tendens til å komme med "rimelige" løsninger. Min erfaring fra Forliksrådet i Trondheim er at de gjerne deler kravet i to, og så foreslår de at den som er innklaget betaler det.

Anbefaler ellers å ta kontakt med et rettshjelptiltak dersom huseier bruker advokat.

Gjest sandex
Skrevet

Tror du kan slappe av der i gården :) Hun kommer INGEN vei !

petter smart
Skrevet

En skal ALLTID ha ALT skriftlig. Uten unntak. Uansett hvor greie folk virker.

Når det er sagt så tviler jeg meget sterkt på at hun gidder å gå videre med dette kun for å få inn en halv månedsleie. Det vil koste henne mer penger og arbeid enn det er verdt.

At hun har leid inn håndverkerre og pusser opp, samt den ulovlige husleieøkningen svekker hennes sak.

Har du noen vitner?

Kjente noen som opplevde noe lignende. Ble avkred en måneds ekstra husleie. Giddet ikke engang svare og hørte aldri noe mer.

Skrevet

Meld deg inn i husleieforeningen, da kan du få en konsultasjon med dem gratis. Høres ut som hun har lite å fare med, og jeg tror neppe hun gidder gå videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...