Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her i pinsen skulle storesøster (7 år) besøke en venninne i nabolaget. Lillesøster og jeg fulgte henne. Vi gikk et par skritt bak storesøster bortover veien. Storesøster var litt stille og tenksom. Så snudde hun seg og sa: 'Mamma, alt det dere sier blir hengende oppi hodet mitt. Det følger etter meg også.'

Jeg må nok passe godt på hva jeg sier, skjønner jeg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148579-fra-barnemunn-til-ettertanke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vi to kjekke jenter, begge født i Kina, - vi hentet lillesøster i januar å år, og innimellom "spøker" vi med at vi jammen i meg kunne tenke oss ennå en lillesøster :0) (Mulig det blir alvor, men tiden får vise).

Idag hadde vi ikke snakket noe om ennå en lillesøster, og vår eldste datter på 4 sier; 'Hvis vi får lyst til en lillesøster til, kan vi kjøpe det, også kan hun hete Marie!'

Oi sann, tenkte jeg, hvor har hun dét ifra, at vi bare kan kjøpe det, en lillesøster altså.

Hun la nok merke til at jeg kvakk litt, observang som hun er, og jeg spurte hvordan dét kan gå til, å bare kjøpe en lillesøster til, men det ville hun ikke svare på, vår 4 åring. Ikke sikkert hun hadde noe begrep om hvordan det skulle gå til.

Jeg forklarte at det var ikke slik at vi kunne kjøpe en lillesøster, men vi kunne derimot kjøpe en flybillett, for evnt. å hente en lillesøster til, hvis vi var så heldige at vi fikk lov til å bli foreldre til en pike, nok en gang :0)

Skjønner at jeg må til med en forklaring, på hva som koster penger, og hva som ikke gjør det. Alt kan sannelig ikke kjøpes. Synd at min skatt hører om kjøp av lillesøstre, skulle gjerne likt og visst i hvilken sammenheng.

Nå har vi to kjekke jenter, begge født i Kina, - vi hentet lillesøster i januar å år, og innimellom "spøker" vi med at vi jammen i meg kunne tenke oss ennå en lillesøster :0) (Mulig det blir alvor, men tiden får vise).

Idag hadde vi ikke snakket noe om ennå en lillesøster, og vår eldste datter på 4 sier; 'Hvis vi får lyst til en lillesøster til, kan vi kjøpe det, også kan hun hete Marie!'

Oi sann, tenkte jeg, hvor har hun dét ifra, at vi bare kan kjøpe det, en lillesøster altså.

Hun la nok merke til at jeg kvakk litt, observang som hun er, og jeg spurte hvordan dét kan gå til, å bare kjøpe en lillesøster til, men det ville hun ikke svare på, vår 4 åring. Ikke sikkert hun hadde noe begrep om hvordan det skulle gå til.

Jeg forklarte at det var ikke slik at vi kunne kjøpe en lillesøster, men vi kunne derimot kjøpe en flybillett, for evnt. å hente en lillesøster til, hvis vi var så heldige at vi fikk lov til å bli foreldre til en pike, nok en gang :0)

Skjønner at jeg må til med en forklaring, på hva som koster penger, og hva som ikke gjør det. Alt kan sannelig ikke kjøpes. Synd at min skatt hører om kjøp av lillesøstre, skulle gjerne likt og visst i hvilken sammenheng.

Ikke for å blande meg oppi noe jeg ikke har noe med, men det er ikke uvanlig at også smårollinger som aldri har hørt om adopsjon eller hentereiser, kommer meg liknende ønsker / påstander. Altså om at man kan kjøpe en baby, en lillesøster - eller en storebror, alt etter hva som står på ønskelista. Det å "kjøpe" oppfattes og brukes på linje med det å "skaffe seg".

Men jeg forstår selvsagt veldig godt at adoptivforeldre er spesielt obs. på slike formuleringer.

Uten sammenliking forøvrig ønsket minsten min at rekkehuset vårt skulle brenne ned da han var på samme alder som datteren din. Begrunnelsen var at vi da kunne kjøpe et større, hvor han kunne ha flere leker...

Mange av oss har også fått høre at avkomme kunne tenkt seg å kvitte seg med sin mor / far, og kjøpe en ny. Gjerne en som har en annen holding til godterier, leggetider osv.

Gjest Sniff

Ikke for å blande meg oppi noe jeg ikke har noe med, men det er ikke uvanlig at også smårollinger som aldri har hørt om adopsjon eller hentereiser, kommer meg liknende ønsker / påstander. Altså om at man kan kjøpe en baby, en lillesøster - eller en storebror, alt etter hva som står på ønskelista. Det å "kjøpe" oppfattes og brukes på linje med det å "skaffe seg".

Men jeg forstår selvsagt veldig godt at adoptivforeldre er spesielt obs. på slike formuleringer.

Uten sammenliking forøvrig ønsket minsten min at rekkehuset vårt skulle brenne ned da han var på samme alder som datteren din. Begrunnelsen var at vi da kunne kjøpe et større, hvor han kunne ha flere leker...

Mange av oss har også fått høre at avkomme kunne tenkt seg å kvitte seg med sin mor / far, og kjøpe en ny. Gjerne en som har en annen holding til godterier, leggetider osv.

Dette tenkte jeg også....

Barn har ofte et relativt greit og ukomplisert syn på hvordan man BARE kan gjøre ditt eller datt:ø) Som å hente mer penger i veggen, kjøpe seg en lillebror eller bytte ut den trauste bilen med en rææææserbil. Når det er sagt, skal man ikke ta altfor lett på det som kommer ut av deres kloke, små munner heller. Barn får med seg utrolig mye av det som sies og de har en vanvittig lagringskapasitet....

Jeg opplevde selv at en venninne (voksen!), like etter spontanabort nr 3 kom med følgende utsagn: " Jaja, det kan se ut som om dere kanskje heller burde kjøpe dere et barn da!".... Jeg velger å tro at den formuleringen kom av usikkerhet i en sårbar situasjon, men likevel...

Annonse

Morsomt! Greit å bli påminnet om at det å 'kjøpe' søsken er en helt vanlig uttrykksform for barn.

Oj da....

Det er jo lett og glemme at små gryter har store ører..

Godt hun har vett til og minne oss på det.

Ja, og jeg skal love deg at hun har både øyne og ører som får med seg det meste. Noen ganger vet jeg ikke helt om jeg skal være imponert eller forskrekket :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...