Gå til innhold

Strømsparing-tørketrommel

Anbefalte innlegg

Gjest Selle
Skrevet

I alle år har tørketrommelen tørket alt tøy.(annenhver dag).Nå har jeg sluttet å bruke den og tørker klærne på tørkestativ ute. For å spare strøm, men gjør jeg det av betydning`Noen med peiling?

Skrevet

Tror at tørketrommel trekker mye strøm. Det har jeg hørt mange ganger, og tror med nesten 100% sikkerhet at stemmer. (Rett meg noen hvis det er helt feil, eller bare gjelder tørketromler som er laget før år ...)

Det jeg bruker den til, er sengetøy og håndklær. For de blir ikke myke nok uten, selv med tøymykner i. Så de kjøres alltid i trommel.

Men alle andre klær henges opp på klessnor.

Skrevet

http://www.enok.no/hjul.html

Alle monner drar, selvsagt.

Det du virkelig sparer strøm på, er hvis du har elektrisk oppvarming og gjør noen sparetiltak der, f.eks. nattsenking av temperaturen. Men det gjelder jo først og fremst i vinterhalvåret.

Skrevet

Regner med det koster 2-3 kroner i strøm hver gang du bruker den.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tror at tørketrommel trekker mye strøm. Det har jeg hørt mange ganger, og tror med nesten 100% sikkerhet at stemmer. (Rett meg noen hvis det er helt feil, eller bare gjelder tørketromler som er laget før år ...)

Det jeg bruker den til, er sengetøy og håndklær. For de blir ikke myke nok uten, selv med tøymykner i. Så de kjøres alltid i trommel.

Men alle andre klær henges opp på klessnor.

Samme her. Bruker bare tørketrommel til sengetøy og håndklær.

mil1365380270
Skrevet

For noen år siden leste jeg at det kostet ca. 1,50 per tørking.

Avhenger selvfølgelig av strømpris, nye maskiner har mindre energiforbruk, og hvor langt programmet er...

Gjest mallet
Skrevet

Tørking på snor sliter mye mindre på tøyet også.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Regner med det koster 2-3 kroner i strøm hver gang du bruker den.

Med vennlig hilsen

vet du også hvor mye det ca. koster å dusje så lenge at varmtvannstanken i en firemannsbolig går tom? Eller ta et helt fullt karbad?

Skrevet

vet du også hvor mye det ca. koster å dusje så lenge at varmtvannstanken i en firemannsbolig går tom? Eller ta et helt fullt karbad?

Ikke på stående fot.

Hvis du har støpsel på VVB din, kan du få en strømmåler på Clas Ohlson for under 200 kr.

Om det er verdt 200 kr for å finne ut, er selvsagt en annen sak.

Pass på at vannet i VVB er varmt nok. Det er falsk økonomi å justere termostaten langt ned.

Skrevet

Ikke på stående fot.

Hvis du har støpsel på VVB din, kan du få en strømmåler på Clas Ohlson for under 200 kr.

Om det er verdt 200 kr for å finne ut, er selvsagt en annen sak.

Pass på at vannet i VVB er varmt nok. Det er falsk økonomi å justere termostaten langt ned.

Det var nytt at "..falsk økonomi å justere termostaten langt ned."

Hva bør den stå på da? Jeg skrudde den opp 5 grader da ungen min ikke var så liten at forbrenning var noen særlig fare. Men jeg turte ikke skru opp mer,

det hevdes jo at man skal ha elektriker for det. (600 kr.???) Men nå har jeg alltid fusket litt med slike ting, og etterhvert er jo reglene lempet på vs. forsikringsselskapene.

Skulle gjerne både spart strøm og hatt mere varmt vann jeg.

Skrevet

Det var nytt at "..falsk økonomi å justere termostaten langt ned."

Hva bør den stå på da? Jeg skrudde den opp 5 grader da ungen min ikke var så liten at forbrenning var noen særlig fare. Men jeg turte ikke skru opp mer,

det hevdes jo at man skal ha elektriker for det. (600 kr.???) Men nå har jeg alltid fusket litt med slike ting, og etterhvert er jo reglene lempet på vs. forsikringsselskapene.

Skulle gjerne både spart strøm og hatt mere varmt vann jeg.

Hei,

Begrunnelsen til at de sier at man skal skru ned for termostaten, er at VVB taper mindre varme til omgivelsene når vannet i den ikke er så varmt.

Men denne varmen går jo likevel til huset, og man sparer jo tilsvarende på oppvarmings-regningen (ihvertfall i vinterhalvåret).

===

Hvis du vil ha mest mulig varmt vann ut av VVB må du skru termostaten helt opp (95 grader), fordi man da bruker færrest liter varmtvann per minutt når man dusjer (man trenger mindre varmtvann for å få en behagelig temperatur).

Det er enkelt å justere termostaten - skru av strømmen til VVB, ta av lokket foran, og drei termostaten *nesten* helt til "den varme enden". (Det står tall på.)

Hvis du har en blandeventil på toppen av VVB, så kan du justere denne slik at du ikke får ut for varmt vann.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Begrunnelsen til at de sier at man skal skru ned for termostaten, er at VVB taper mindre varme til omgivelsene når vannet i den ikke er så varmt.

Men denne varmen går jo likevel til huset, og man sparer jo tilsvarende på oppvarmings-regningen (ihvertfall i vinterhalvåret).

===

Hvis du vil ha mest mulig varmt vann ut av VVB må du skru termostaten helt opp (95 grader), fordi man da bruker færrest liter varmtvann per minutt når man dusjer (man trenger mindre varmtvann for å få en behagelig temperatur).

Det er enkelt å justere termostaten - skru av strømmen til VVB, ta av lokket foran, og drei termostaten *nesten* helt til "den varme enden". (Det står tall på.)

Hvis du har en blandeventil på toppen av VVB, så kan du justere denne slik at du ikke får ut for varmt vann.

Med vennlig hilsen

takk for svar *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...