Gå til innhold

Røykeslutt - hjelp!!

Gjest vil jo så gjerne klare det!!

Anbefalte innlegg

Gjest vil jo så gjerne klare det!!
Skrevet

Har prøvd å slutte mange, mange ganger, og fant ut at 1.juni måtte være Dagen Sin å slutte på.

Nå har jeg ikke røykt på straks ett døgn, jeg er irritabel, sur og jævlig, kjefter og smeller på ungene - og har det i det hele tatt helt for jævlig. Det er bare SÅÅÅÅÅ fristende å droppe alle forsetter og hive seg rundt igjen.

Problemet er bare at jeg VIL så gjerne slutte! Og det blir jo ikke enklere av at eldstejenta nærmest gråt av glede da jeg optimistisk annonserte begivenheten her i går.

Har dere noen gode forslag til hjelp, fortrinnsvis brukbare for en aleneforelder som ikke bare "kan ta en rask tur rundt kvartalet" og lignende kvikke tips?

(Og bare så det er sagt, dere som evt. nå tenker å komme med et "åååå, hurrahurrahurrahurra for røykeloven"-innlegg, eller fortelle meg for en idiot jeg er som ikke klarer å slutte - kan dra til helvete. Jeg er i og for seg innstilt på å drepe den første som gjør narr av meg nå!)

Gjest bordeaux
Skrevet

Hei,

Så flott at du vil slutte å røyke. Har du bestemt deg 100% at du vil slutte for DIN skyld? Det er veldig vanskelig å slutte, man skal igjennom mye vonde følelser, men om du holder fokus og tenker på hva du får igjen for det så kan du klare det. Jeg sier dette - ikke for å være negativ eller gjøre deg umotivert - men for at du skal ha litt klart for deg hva som skal til.

Hver gang du får lyst på en røyk - tenk på noe som alltid gjør deg glad eller noe du ser frem til. Trekk pusten dypt inn og pust rolig ut, drikk et glass vann, ta en gulerot eller en annen grønnsak/frukt du liker, avbryt det du evt driver med og gjør noe annet. Suget varer ikke mer enn et par minutter og det tar ikke lang tid før det fysiske behovet for nikotinen er ute av kroppen - derimot tar det lenger tid for å få vanen ut av systemet. Og hjernen husker det lenge.

Bestem deg for at dette SKAL du klare. Husk at for hver dag du holder deg røykfri er det kortere tid igjen til det vonde er over. Ring en venn eller ring til røyketelefonen. Er det altfor ille kan du bruke plaster eller tyggegummi i en periode for å gjøre det lettere å slutte.

Forsøk å komme deg ut, gå turer eller trim andre steder. Forsøk å endre matvaner så smått. Kroppen husker godt hvor deilig det var med en røyk etter et solid måltid, eller en sjokolade. Spis litt lettere ting, hvis du f.eks. synes at det å ta en røyk etter å ha spist noe med menthol er pyton - så tygger du masse mentholpastiller eller noe lignende.

For hver dag som går blir det lettere å slipp på røyken. Gled deg over at det du har på deg ikke stinker røyk lenger, ikke minst håret ditt! Alle sånne små ting vil du bli mer og mer oppmerksom på etterhvert. Livet som røykfri er deilig! Og mye lettere....synes jeg da. Ønsker deg masse lykke til!

Hilsen en som er røykfri på 4 året. :-)

Skrevet

Jeg drakk alltid et stort glass vann når røykesuget kom.

Ellers tror jeg det hjelper å ha noe å gjøre. Les en bok, strikk, broder, skriv brev, sitt på internett, ikke sitt stille og glo på tv.

Allan Carr har mye bra for seg i boka Endelig Ikke-røyker.

Tenk på alle de positive tingene ved å ikke røyke! Bedre luktesans, finere hår, finere hud, slipper å stå ute i kulda og hutre hele vinteren, penger spart, en mindre stressfaktor hvis du har dårlig råd eller mister butikken.

Leste i avisa her om dagen, de ti beste rådene til Allen Carr, de ti beste rådene til røyketelefonen og de ti beste rådene til et eller annet annet. Der var det litt å hente, men jeg finner det ikke igjen nå. (Det var vg eller dagbladet...)

Ellers - innse at du endelig er kvitt en fiende. Ikke tro at du har mistet en venn.

Skrevet

Jeg drakk alltid et stort glass vann når røykesuget kom.

Ellers tror jeg det hjelper å ha noe å gjøre. Les en bok, strikk, broder, skriv brev, sitt på internett, ikke sitt stille og glo på tv.

Allan Carr har mye bra for seg i boka Endelig Ikke-røyker.

Tenk på alle de positive tingene ved å ikke røyke! Bedre luktesans, finere hår, finere hud, slipper å stå ute i kulda og hutre hele vinteren, penger spart, en mindre stressfaktor hvis du har dårlig råd eller mister butikken.

Leste i avisa her om dagen, de ti beste rådene til Allen Carr, de ti beste rådene til røyketelefonen og de ti beste rådene til et eller annet annet. Der var det litt å hente, men jeg finner det ikke igjen nå. (Det var vg eller dagbladet...)

Ellers - innse at du endelig er kvitt en fiende. Ikke tro at du har mistet en venn.

Fant den!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/26/398939.html

Gjest Daisy
Skrevet

Leste i dagbladet i går at akutt røykesug varer i maks 5 minutter. Så da må man vel stålsette seg i disse fem minuttene, da.

Ellers sto det at trening hjelper.

Suge på isbiter

Tygge tyggis

Gjest Naturbarn
Skrevet

Beklager,ingen gode forslag...

Du har kanskje lest den populære røykeslutt-boka?

Vil bare ønske deg lykke til!

Du blir nok snart i bedre humør:-)

Skrevet

Hei. Kjempeflott at du velger å slutte å røyke. Har du prøvd akupunktur? Søstera mi fikk noen nåler i ørene da hun sluttet for tre år siden (og har holdt seg siden). I begynnelsen, da hun kjente sug, så sugde hun på en kulepenn, og gjorde "røykebevegelser" med den..

Slik forblir du en ikke-røyker: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=229109

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...