Gå til innhold

Arv

Gjest Hva tror du?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva tror du?
Skrevet

Jeg og min mors ektemann (han er ikke min far) er de eneste arvingene i boet etter min mor.

I boet er det:

ca kr 350.000,- etter et hussalg. Huset hadde mor som sitt særeie.

ca kr 350.000,- arv i fra min avdøde bror (ektefellen til mor var ikke hans far)

ca kr 20.000,- i oppsparte midler.

Spørsmålet mitt er: Hvordan tror dere at fordelingen blir? Vi har bestemt oss for offentlig skifte for å unngå rift og ubehageligheter ang arven. Ellers er vi gode venner, men jeg tror nok at konfliktene ligger i bakgrunnen og lurer.

Gjest sjekk det ut, så er du sikker
Skrevet

Ble huset solgt før eller etter hennes død? Ble det solgt før, vil jeg tro at det blir delt, ble det solgt etterpå, så tror jeg du får hele beløpet derfra.

Jeg vil tro at du arver fra din bror, det har ikke hennes ektemann krav på, men det kommer nok an på hvem som døde først. Hvis din mor arvet din bror før hun døde, så må dere nok dele de pengene også. Hvis de døde samtidig, så vil du arve din bror såfremst ikke han har noen andre arvinger.

De 20 000 kr som også var der, blir nok delt.

Men dette vet jeg ikke helt sikkert. Men du kan lese arveloven på lovdata og finne ut hva reglene sier. De er ganske klare på det punktet.

Og når dere har valgt offentlig skifte, så tar skifteretten en god del av arveoppgjøret også.....

Gjest Hva tror du?
Skrevet

Ble huset solgt før eller etter hennes død? Ble det solgt før, vil jeg tro at det blir delt, ble det solgt etterpå, så tror jeg du får hele beløpet derfra.

Jeg vil tro at du arver fra din bror, det har ikke hennes ektemann krav på, men det kommer nok an på hvem som døde først. Hvis din mor arvet din bror før hun døde, så må dere nok dele de pengene også. Hvis de døde samtidig, så vil du arve din bror såfremst ikke han har noen andre arvinger.

De 20 000 kr som også var der, blir nok delt.

Men dette vet jeg ikke helt sikkert. Men du kan lese arveloven på lovdata og finne ut hva reglene sier. De er ganske klare på det punktet.

Og når dere har valgt offentlig skifte, så tar skifteretten en god del av arveoppgjøret også.....

De giftet seg i 2000. Min bror døde i 2002, og min mor døde i 2004.

Huset ble solgt før mor døde.

Uff, dette er så vanskelig...

Gjest sjekk det ut, så er du sikker
Skrevet

De giftet seg i 2000. Min bror døde i 2002, og min mor døde i 2004.

Huset ble solgt før mor døde.

Uff, dette er så vanskelig...

Uten at jeg skal si det sikkert, så tror jeg at ektemannen hennes kan være med på å arve alt. Han skal hvertfall arve 1/4 av det totale, og minst 4G (1G er vel ca 58000 tror jeg). Men det kan hende at det blir noe annet når moren din har arvet broren din (arvet du noe etter ha?) Det er litt vanskelig å si noe konkret. Fant ikke noe sånn i full fart i arveloven om det har noe å si at det var særeie og at hun har arvet disse pengene. Men jeg vil uansett tro at du vil få mest!

Skrevet

Her må jeg selvfølgelig ta alle mulige forbehold - i og med at jeg ikke har alle opplysninger.

Vi kan ta det bit for bit:

Huset - kommer ann på hva særeietavtalen sier. Skal den også gjelde ved død? Hvis den skal det, så arver du alt.Dersom den ikke gjør det, arver han 1/4 og du 2/3. Har hun ikke testamentert bort noe til andre, får du også den siste 1/12.

Arv etter din bror - med forbehold: han får 1/4, du får 2/3 + 1/12

Oppsparte midler - han får 1/4, du får 2/3 +1/12.

Skrevet

Uten at jeg skal si det sikkert, så tror jeg at ektemannen hennes kan være med på å arve alt. Han skal hvertfall arve 1/4 av det totale, og minst 4G (1G er vel ca 58000 tror jeg). Men det kan hende at det blir noe annet når moren din har arvet broren din (arvet du noe etter ha?) Det er litt vanskelig å si noe konkret. Fant ikke noe sånn i full fart i arveloven om det har noe å si at det var særeie og at hun har arvet disse pengene. Men jeg vil uansett tro at du vil få mest!

At særeie kan ha betydning, finner du ikke i arveloven, men i ekteskapslovens §42.

Skrevet

At særeie kan ha betydning, finner du ikke i arveloven, men i ekteskapslovens §42.

Også betydningen av arv finner du i ekteskapsloven. Broren kan i testament ha bestmet at det moren arvet av ham skulle være hennes særeie. Dersom det er gjort, arver barnet alt av mor. Dersom det ikke er gjort,går arven inn som en del av felleseiet i og med at han døde etter at de ble gift.

Det skal ikke ha noen betydning når huset ble solgt. Verdien av det vil fortsatt være hennes særeie, og skal ikke deles.

Gjest Hva tror du?
Skrevet

Hmmm.

Takker for mange og raske svar.

Jeg arvet min bror med ca kr 350.000,-.

Summa summarum tror jeg at det eneste fornuftige å gjøre, er å begjære offentlig skifte... Så får eksperter på området ta seg av dette. For jeg innrømmer det gjerne - jeg skjønner meg ikke på det.

Skrevet

Hmmm.

Takker for mange og raske svar.

Jeg arvet min bror med ca kr 350.000,-.

Summa summarum tror jeg at det eneste fornuftige å gjøre, er å begjære offentlig skifte... Så får eksperter på området ta seg av dette. For jeg innrømmer det gjerne - jeg skjønner meg ikke på det.

Slik du setter det opp, har du et forholdsvis enkelt arveoppgjør. Men det kommer ofte en del kompliserende faktorer "seilende". Og ingenting får fram griskheten i folk som et arveoppgjør. Offentlig skifte kan være en god ide, så er dere sikre på at det blir rett.

Gjest ukjent med arveloven
Skrevet

Her må jeg selvfølgelig ta alle mulige forbehold - i og med at jeg ikke har alle opplysninger.

Vi kan ta det bit for bit:

Huset - kommer ann på hva særeietavtalen sier. Skal den også gjelde ved død? Hvis den skal det, så arver du alt.Dersom den ikke gjør det, arver han 1/4 og du 2/3. Har hun ikke testamentert bort noe til andre, får du også den siste 1/12.

Arv etter din bror - med forbehold: han får 1/4, du får 2/3 + 1/12

Oppsparte midler - han får 1/4, du får 2/3 +1/12.

Det virker som du kan om arv? Håper det er greit at jeg spør inne i denne tråden.

En far har et barn som han aldri har hatt kontakt med, kun noen korte møter og litt brevveksling. Faren er ugift og har kun dette ene og myndige barnet.

Hva skjer når faren dør? Går hele arven automatisk til barnet selv om barnet eller andre ikke får kjennskap til dødsfallet? Blir barnet kontaktet av det offenlige?

Faren har annen slekt, hvordan stiller det seg med arv til disse. Det kan være søsken, nevøer, nieser osv.

Tusen hjertelig takk for at du leste dette og hvis du orker å svare?

Skrevet

Det virker som du kan om arv? Håper det er greit at jeg spør inne i denne tråden.

En far har et barn som han aldri har hatt kontakt med, kun noen korte møter og litt brevveksling. Faren er ugift og har kun dette ene og myndige barnet.

Hva skjer når faren dør? Går hele arven automatisk til barnet selv om barnet eller andre ikke får kjennskap til dødsfallet? Blir barnet kontaktet av det offenlige?

Faren har annen slekt, hvordan stiller det seg med arv til disse. Det kan være søsken, nevøer, nieser osv.

Tusen hjertelig takk for at du leste dette og hvis du orker å svare?

Hovedregelen er at krav på arv foreldes 10 år etter dødsfallet til arvelater, dvs. far i dette tilfellet. Dersom far er gift og kona sitter med uskiftet bo, går fristen fra kona dør.

Fristen avbrytes ved at det rettes krav mot de som har fått arv dersom boet er gjort opp.

Dersom far ikke har andre barn og ikke er gift, arver barnet alt - så fremt far ikke har skrevet testament til fordel for noen andre. Da kan han begrense barnets arv til 2/3 (pliktdelsarv). Dersom far er gift går minst 1/4 til ektefellen uavhengig av testament.

Gjest ukjent med arveloven
Skrevet

Hovedregelen er at krav på arv foreldes 10 år etter dødsfallet til arvelater, dvs. far i dette tilfellet. Dersom far er gift og kona sitter med uskiftet bo, går fristen fra kona dør.

Fristen avbrytes ved at det rettes krav mot de som har fått arv dersom boet er gjort opp.

Dersom far ikke har andre barn og ikke er gift, arver barnet alt - så fremt far ikke har skrevet testament til fordel for noen andre. Da kan han begrense barnets arv til 2/3 (pliktdelsarv). Dersom far er gift går minst 1/4 til ektefellen uavhengig av testament.

Tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...