Gå til innhold

eksamen og høye krav

Anbefalte innlegg

Gjest hva sier man til
Skrevet

Hva skal man si til ungen som har hatt eksamen(vgs-elev) og er misfornøyd med karakteren sin? Hun stiller høye krav til seg selv og er ikke glad for 4 som hun fikk. Prøver si det er kjempbra, men hun hører ikke på oss.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

13

• MsSophie

2

• Matthea

2

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

1

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Det er ikke noe å gjøre med det. Synes dere skal være glad for at hun stiller høye krav til seg selv.

skorpionfisken
Skrevet

Si til henne at du er kjempefornøyd med at hun ytet sitt beste, og at det er veldig vanlig at man kan få en eksamensoppgave som man der og da bommer litt på selv om man ellers er mye bedre i faget.

En firer er uansett en veldig god karakter som hun burde være fornøyd med. Likevel er det sånn at om hun har spesielle ønsker for videre utdanning, vil en firer være et drawback for enkelte studier. Noen studier er det så mange søkere på (eks medisin, men også andre) at en firer er ødeleggende for opptaket. Dersom hun sikter seg inn på et slikt studie, så si til henne at hun kan starte på universitetet med for eksempel Ex.phil og så ta opp igjen denne eksamenen som privatist, og at du vil støtte og hjelpe henne med det.

De fleste studier på høgskoler og universitet er likevel åpne og lette å komme inn på uansett karakter, så det er neppe et stort problem. Selv har jeg nettopp fullført en vanskelig mastergrad, men haugevis av firere på vitnemålet fra videregående. Ingen seksere hadde jeg, noen få femmere, et par treere og lurer på om ikke det var en liten toer der også....

Gjest hva sier man til
Skrevet

Si til henne at du er kjempefornøyd med at hun ytet sitt beste, og at det er veldig vanlig at man kan få en eksamensoppgave som man der og da bommer litt på selv om man ellers er mye bedre i faget.

En firer er uansett en veldig god karakter som hun burde være fornøyd med. Likevel er det sånn at om hun har spesielle ønsker for videre utdanning, vil en firer være et drawback for enkelte studier. Noen studier er det så mange søkere på (eks medisin, men også andre) at en firer er ødeleggende for opptaket. Dersom hun sikter seg inn på et slikt studie, så si til henne at hun kan starte på universitetet med for eksempel Ex.phil og så ta opp igjen denne eksamenen som privatist, og at du vil støtte og hjelpe henne med det.

De fleste studier på høgskoler og universitet er likevel åpne og lette å komme inn på uansett karakter, så det er neppe et stort problem. Selv har jeg nettopp fullført en vanskelig mastergrad, men haugevis av firere på vitnemålet fra videregående. Ingen seksere hadde jeg, noen få femmere, et par treere og lurer på om ikke det var en liten toer der også....

Takk for fint svar. Må prøve snakke med henne igjen for det virket som det gikk _for_ mye innpå henne det med karakteren.

Skrevet

Er selv kravstor og det er ikke alltid så lett. Hvis hun er veldig missfornøyd kan hun jo alltid gå opp som privatist i dette faget senere og forbedre sin karakter

Gjest til kravstor
Skrevet

Er selv kravstor og det er ikke alltid så lett. Hvis hun er veldig missfornøyd kan hun jo alltid gå opp som privatist i dette faget senere og forbedre sin karakter

Koster ikke det en del?

Gjest epletre
Skrevet

Koster ikke det en del?

Jeg tror det koster rundt 200 kroner. Det var vertfall det min venninne batalte i fjor.

Gjest hvilke fag da?
Skrevet

Jeg tror det koster rundt 200 kroner. Det var vertfall det min venninne batalte i fjor.

Bare 200 kr?

Gjest epletre
Skrevet

Bare 200 kr?

Hun tok opp norsk, matte og naturfag tror jeg..

Jeg mener at det ikke var mer enn 200 kroner. Hun tok da opp bare eksamen og ikke hele faget. Tror at det er faget som koster aa ta opp!

Skrevet

Hun tok opp norsk, matte og naturfag tror jeg..

Jeg mener at det ikke var mer enn 200 kroner. Hun tok da opp bare eksamen og ikke hele faget. Tror at det er faget som koster aa ta opp!

Det er mer enn det. Tror det er rundt 650 kr. Men det er forskjellig fra fag til fag.

Men man må ikke betale om man har strøket mens man gikk på skolen, og tar eksamen om igjen et halvt år senere. (tror jeg.)

Skrevet

La henne sutre litt, det går over. Men fortsett å si at det er bra gjort.

Gjest epletre
Skrevet

Det er mer enn det. Tror det er rundt 650 kr. Men det er forskjellig fra fag til fag.

Men man må ikke betale om man har strøket mens man gikk på skolen, og tar eksamen om igjen et halvt år senere. (tror jeg.)

Det kan faktisk tenkes at hun stoyk i de fagene hun tok opp, naar jeg tenker meg om.

Folger ikke helt med her borte i Statene jeg! Husker bare at det var rundt 200 kroner.

Gjest Daisy
Skrevet

Nei, hva skal man si da? Jeg var heller ikke fornøyd med 4 på vgs. Syntes det var så gjennomsnittlig!

Kan vel si at dere er stolte av henne uannsett?

Pappa pleide å si til meg at det var bra, men både han og jeg visste at jeg kunne få bedre. Var litt irriterende til tider, men egentlig bra. Da visste jeg at også han visste at jeg kunne!

Gjest hva sier man til
Skrevet

La henne sutre litt, det går over. Men fortsett å si at det er bra gjort.

Får håpe det går over, for hun sliter med depresjoner utenom. Derfor blir jeg ekstra påpasselig. Vet hvor nøye hun er med skolearbeidet sitt.

Gjest Daisy
Skrevet

Si til henne at de er stolte av at hun gjorde sitt beste? Hun gjorde jo ikke det (føler hun tydeligvis selv)...

Gjest himmel og hav
Skrevet

Hvordan finner jeg ut om min unge med 49 poeng fra ungdomsskolen kommer seg inn på det h*n ønsker seg på videregående. Himmel og hav og dette er for vanskelig for mennesker uten utdannelse. Jeg prøver å se på de skolene hun har søkt seg inn på, men finenr ingen ting om opptakskrav.

Gjest himmel og hav
Skrevet

Får håpe det går over, for hun sliter med depresjoner utenom. Derfor blir jeg ekstra påpasselig. Vet hvor nøye hun er med skolearbeidet sitt.

Depresjon er noe annet,og bør behandles.

Skrevet

Hvordan finner jeg ut om min unge med 49 poeng fra ungdomsskolen kommer seg inn på det h*n ønsker seg på videregående. Himmel og hav og dette er for vanskelig for mennesker uten utdannelse. Jeg prøver å se på de skolene hun har søkt seg inn på, men finenr ingen ting om opptakskrav.

Det er umulig å finne ut foreløpig, fordi det eneste det kommer an på er hvor mange andre som har søkt samme linje/skole, og karakterene deres.

Gjest himmel og hav
Skrevet

Det er umulig å finne ut foreløpig, fordi det eneste det kommer an på er hvor mange andre som har søkt samme linje/skole, og karakterene deres.

Når kan jeg finne det ut?????????

Skrevet

Kontakt skolen eller utdanningsetaten i fylket. De bør kunne si hva snittet ligger på til vanlig og kanskje om det er noe som skulle tilsi at det avviker mye i år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...