Gå til innhold

Ammeslutt?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Nå synger det på siste verset her. Ikke før var vi ferdige med såre brystvorter og dårlige ammestillinger og hadde funnet fram til en kombinasjon av pupp og flaske som passet oss utmerket - så går hun hen og får tenner før hun er 4 mnd gammel! Nå har det gått en mnd og hun biter meg stadig oftere og samme om jeg tar tak i henne og "klyper" henne i kinnet og tar henne bort fra puppen så biter hun gjerne på nytt neste gang.

Jeg har vært litt plaget av tette melkeganger på det ene brystet så jeg er redd det blir helt håpløst om jeg slutter å amme nå - noen gode råd? Pumping gjør meg kjempesår så det vil jeg helst unngå.

Så var det nattepuppen da. Har vært så greit det i forhold til tennene, men hvordan blir det med erstatning og tenner? Ikke alltid like festlig å vekke tulla som har sovnet ved flaska midt på natten. Litt tidlig med tvangsavvenning eller bare vann om natten enda kanskje, hun er jo bare 5 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke blande meg opp i om du slutter å amme. Selv om du nok skjønner hva jeg mener om det....

Men det er tull at tenner er et hinder for amming.

Jeg ammer et barn med masse tenner (han er jevngammel med Lavrans...), og han har vel snart hatt tenner i to år, men han biter ikke.

Klart han prøvde seg i begynnelsen (som de andre to også gjorde), men han skjønte jo raskt at det ikke gikk. Da ble det ingen servering.

Jeg tar tak i nesa, holder den sånn at ungen ikke får puste gjennom nesa, da må de slippe puppen. Med en gang.

Noen advarer mot denne metoden og mener ungene får puppevegring av det. Men ungene er jo da noen måneder gamle, gamle nok til å lære. Dessuten synes jeg det er bedre å hindre dem i å bite enn å nekte dem pupp. Metoden har fungert helt fint på mine tre ihvertfall!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg opp i om du slutter å amme. Selv om du nok skjønner hva jeg mener om det....

Men det er tull at tenner er et hinder for amming.

Jeg ammer et barn med masse tenner (han er jevngammel med Lavrans...), og han har vel snart hatt tenner i to år, men han biter ikke.

Klart han prøvde seg i begynnelsen (som de andre to også gjorde), men han skjønte jo raskt at det ikke gikk. Da ble det ingen servering.

Jeg tar tak i nesa, holder den sånn at ungen ikke får puste gjennom nesa, da må de slippe puppen. Med en gang.

Noen advarer mot denne metoden og mener ungene får puppevegring av det. Men ungene er jo da noen måneder gamle, gamle nok til å lære. Dessuten synes jeg det er bedre å hindre dem i å bite enn å nekte dem pupp. Metoden har fungert helt fint på mine tre ihvertfall!

Lykke til!

Bare tull? Jaja, noen er jo sado-machocister sier jeg bare... ;o) Det er blitt sånn at jeg sitter og spenner meg og bare venter på det neste bittet jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull? Jaja, noen er jo sado-machocister sier jeg bare... ;o) Det er blitt sånn at jeg sitter og spenner meg og bare venter på det neste bittet jo.

Nei, det er slettes ikke bare tull. Jeg synes salome bør tenke på at alle barn (og foreldre) er forskjellige.

Tuppa mi også var fæl til å bite i puppen, og jeg sluttet pga det. Hun var eldre enn "løveungen" din Lillemus, men jeg holdt bare ikke ut lenger. Jeg grudde meg til ungen skulle ammes, og når jeg ammet satt jeg og bet tennene sammen....ventet på neste bit. Det er jo ikke mye koselig akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull? Jaja, noen er jo sado-machocister sier jeg bare... ;o) Det er blitt sånn at jeg sitter og spenner meg og bare venter på det neste bittet jo.

Poenget mitt er jo at du må stoppe bitinga!!!

Når du holder henne i nesa, vil hun slippe puppen!

Og du må ta henne vekk hvis hun fortsetter å bite!

Og etter gjentatte ganger vil hun slutte, hvis hun er interessert i puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7 måneder gamle sønn begynte også å bite en periode. Jeg tenkte det var lurt å skrike høyt. En venninne av meg sa at hun gjorde det et par ganger. Etter dette hadde visst hennes baby sluttet.

Sønnen min ville ikke ha pupp lenger etter en periode med biting og dertil påfølgende skriking. Jeg tror han ble usikker og redd av det. Dessuten gruet jeg meg så fælt til neste bitt at jeg ikke fikk slappet ordentlig av slik at utdrivingsrefleksen kom igang. Dette med biting er derfor et problem som ikke skal bagateliseres.

Jeg måtte sette i gang tiltak fro en periode, og pumpe meg for å få opp produksjonen, ga på flaske, og maset ikke noe mer med det. Vi tok rett og slett en pause fra den onde sirkelen.

Nå dier han uten problemer, og biter bare en sjelden gang. Da tolker jeg det som et tegn på at han ikke vil ha, og han får ikke mer. Dette fungerer fint.

Husk: alle babyer er forskjellige. Det som fungerer på eneklte behøver ikke nødvendigvis å gjelde for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt jeg. Marthe har hatt flere perioder der hun var fæl til å bite. Jeg gruet meg til hver gang hun skulle ha pupp, og jeg tenkte flere ganger at "dette vil jeg ikke mer, nå er det slutt".

Vet ikke helt hvordan det gikk til, men jeg ammer fortsatt. Marthe er nå 14 måneder og har 11 tenner. Det hender fortsatt hun biter, men ikke så hardt som før.

Etter min mening skal ammingen være en kosestund både for mor og barn. Når kosen mangler og en blir nervøs og engstelig, da er det ikke mye moro lenger.

Kan jo bare nevne at mitt første barn ble ammet i bare to uker og det neste i ca 1 måned. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd jeg skulle amme i over et år denne gangen.

Det er bare du som vet hva som er best hos dere.

Lykke til, uansett hva det blir til ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er jo at du må stoppe bitinga!!!

Når du holder henne i nesa, vil hun slippe puppen!

Og du må ta henne vekk hvis hun fortsetter å bite!

Og etter gjentatte ganger vil hun slutte, hvis hun er interessert i puppen.

Men det er jo det jeg gjør, din fjott! (unnskyld uttrykket) Jeg "klyper" henne i kinnet og tar henne unna, men neste gang hun får pupp kan hun godt bite igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott (5mnd) har også to skarpe tenner i underkjeven, men han har heldigvis ikke skjønt at han kan bite enda, men Malin (2 år og4mnd) prøvde seg et par ganger. Jeg skrek høyt( ikke med vilje) og det skjedde ikke igjen! Jeg ammet henne til hun var 14mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forsøke håndmelking. Det gir ikke såre brystvorter, og det er vel så effektivt som pumping.

Lillegullet mitt biter også, hun har gjort det hele tiden. Selv om hun ikke har noen tenner enda, gjør det ganske vondt. Jeg håper bare hun får tenner like sent som søsteren - hun var 11 måneder.

Hvis jenta di er 5 måneder, kan du trygt slutte med nattmat. Min eldste fikk bare i tre måneder selv om hun var undervektig. Da var jeg lei av å vekke henne to ganger om natta for å gi mat...

Lillegull er minst like tynn, men hun våkner av seg selv. Så hun får fortsatt nattpupp i en alder av nesten fire måneder. Men jeg gir meg nok før hun er et halvt år, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kengumamma

Men det er jo det jeg gjør, din fjott! (unnskyld uttrykket) Jeg "klyper" henne i kinnet og tar henne unna, men neste gang hun får pupp kan hun godt bite igjen.

Ikke for å gjøre deg enda sintere - jeg er enig i at det er kjempevondt - men det går altså over! Vi slet også med det der en stund - jeg fikk tilogmed blodige bitemerker en gang. Er det oftest på slutten av ammingen hun biter? Det var sånn her, når hun ble irritert over at det kom senere. Jeg lærte meg til å merke når hun hadde tenkt å bite, og tok henne vekk før.

Du må jo selvsagt velge selv hva du ønkser å gjøre, men siden du skriver her inne ber du jo om svar. Og amming er jo så sunt og koselig når det funker! Og praktisk osv. - alt det vet du jo. Tenkte bare jeg skulle støtte deg, som du har gjort så mye med meg. Håper du slipper å slutte helt, kanskje er det tidspunkt der hun ikke biter (natt?).

Rådene jeg fikk på ammeklinikken (eller hva det nå heter) er å holde øyekontakt med babyen hele tiden, gjerne tulle eller synge, så de blir distrahert. men ellers er de jo så vant til å tygge på alle andre ting, så det er naturlig at de må kjenne litt på mamma også. Vet ikke hvor lenge det har pågått for deg, det er en stund siden jeg husker du skrev at mini hadde fått den 1. tanna, så det har jo gått bra en stund... Mitt råd er altså (hvis du vil prøve litt til) å merke deg hvordan hun ser ut/oppfører seg rett før hun biter, og så ha en finger klar i munnviken og ploppe ut puppen før hun får sjans til å tygge til. Hvis du ikke får den ut på den måten skal du faktisk trekke henne mot deg sånn at nesen dekkes, da gaper hun for å få luft og slipper....

Lykke til da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det jeg gjør, din fjott! (unnskyld uttrykket) Jeg "klyper" henne i kinnet og tar henne unna, men neste gang hun får pupp kan hun godt bite igjen.

Du behøver da ikke svare så ekkelt - når jeg bare forsøkte å gi deg et godt råd!

Jeg synes det er ganske usaklig å kalle meg en fjott, når jeg bare gir deg et råd.

For når du skriver her, regner jeg med at du ønsker råd. Og etter 5 og et halvt års amming, synes jeg at jeg har gjort meg endel erfaringer....

Men du ønsker kanskje bare råd som støtter opp om ditt eget syn eller beslutninger du ser ut til å ha tatt allerede!

Og ettersom du ikke koser deg med ammingen, synes jeg faktisk du skal slutte!

Jeg svarer ut fra mine erfaringer. Og amming, som fungerer, tror jeg er det beste alternativet.

P.S. Klyping i kinnet gjør ikke at hun må slippe puppen for å få luft.

Det gjør bare klyping i nesa! (eller nesa klemt mot kroppen din)

Men nå trekker jeg meg tilbake og lover å ikke gi deg flere råd ang. amming....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Du behøver da ikke svare så ekkelt - når jeg bare forsøkte å gi deg et godt råd!

Jeg synes det er ganske usaklig å kalle meg en fjott, når jeg bare gir deg et råd.

For når du skriver her, regner jeg med at du ønsker råd. Og etter 5 og et halvt års amming, synes jeg at jeg har gjort meg endel erfaringer....

Men du ønsker kanskje bare råd som støtter opp om ditt eget syn eller beslutninger du ser ut til å ha tatt allerede!

Og ettersom du ikke koser deg med ammingen, synes jeg faktisk du skal slutte!

Jeg svarer ut fra mine erfaringer. Og amming, som fungerer, tror jeg er det beste alternativet.

P.S. Klyping i kinnet gjør ikke at hun må slippe puppen for å få luft.

Det gjør bare klyping i nesa! (eller nesa klemt mot kroppen din)

Men nå trekker jeg meg tilbake og lover å ikke gi deg flere råd ang. amming....

...råd til Lillemus ang. amming er ingen vits i. Hun er den på dette forum som igjennom all tid har reklamert aller mest for flaskeforing. Ville nok gjerne amme vesla, men diverse innlegg i høst tyder vel på at det er realtivt halvhjertet.

Vil du slutte å amme pga biting Lillemus så gjør det. Men ikke kall noen som forøker å hjelpe deg (når du i tillegg selv ber om det) for fjott. Det med å klipe litt i nesen for å få barnet til å slippe hjelper! Gjør man dette HVER gang de biter så slutter de med bitingen.

Har selv ammet 3 barn, alle har bitt rett før og under de første tannfrembrudd, sistemann var værst, men alle har gitt seg etter konsekvent handling HVER gang de biter. Ikke hyl opp og lag masse rabalder når de biter. Da blir det jo bare kjempemorsomt for barnet å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...råd til Lillemus ang. amming er ingen vits i. Hun er den på dette forum som igjennom all tid har reklamert aller mest for flaskeforing. Ville nok gjerne amme vesla, men diverse innlegg i høst tyder vel på at det er realtivt halvhjertet.

Vil du slutte å amme pga biting Lillemus så gjør det. Men ikke kall noen som forøker å hjelpe deg (når du i tillegg selv ber om det) for fjott. Det med å klipe litt i nesen for å få barnet til å slippe hjelper! Gjør man dette HVER gang de biter så slutter de med bitingen.

Har selv ammet 3 barn, alle har bitt rett før og under de første tannfrembrudd, sistemann var værst, men alle har gitt seg etter konsekvent handling HVER gang de biter. Ikke hyl opp og lag masse rabalder når de biter. Da blir det jo bare kjempemorsomt for barnet å bite.

Første del av innlegget syns jeg godt du kunne spart deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...råd til Lillemus ang. amming er ingen vits i. Hun er den på dette forum som igjennom all tid har reklamert aller mest for flaskeforing. Ville nok gjerne amme vesla, men diverse innlegg i høst tyder vel på at det er realtivt halvhjertet.

Vil du slutte å amme pga biting Lillemus så gjør det. Men ikke kall noen som forøker å hjelpe deg (når du i tillegg selv ber om det) for fjott. Det med å klipe litt i nesen for å få barnet til å slippe hjelper! Gjør man dette HVER gang de biter så slutter de med bitingen.

Har selv ammet 3 barn, alle har bitt rett før og under de første tannfrembrudd, sistemann var værst, men alle har gitt seg etter konsekvent handling HVER gang de biter. Ikke hyl opp og lag masse rabalder når de biter. Da blir det jo bare kjempemorsomt for barnet å bite.

Begynte å føle meg som en fjott som gadd å svare Lillemus på spørsmål om amming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Første del av innlegget syns jeg godt du kunne spart deg.

Mulig det, men det får være grenser også da. Spør man om hjelp og får et saklig svar så trenger man ikke kalle vedkommende for en fjott. Det hjelper liksom ikke å slenge på en unnskyldning for uttrykket. Hadde man ment den unnskyldningen så hadde man unnlatt å skrive Fjott.

Noen her inne blir kanskje litt lei av å svare på innlegg til folk som egentlig ikke er interessert i andres meninger allikevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men det får være grenser også da. Spør man om hjelp og får et saklig svar så trenger man ikke kalle vedkommende for en fjott. Det hjelper liksom ikke å slenge på en unnskyldning for uttrykket. Hadde man ment den unnskyldningen så hadde man unnlatt å skrive Fjott.

Noen her inne blir kanskje litt lei av å svare på innlegg til folk som egentlig ikke er interessert i andres meninger allikevell.

Første del av _dette_ innlegget er jeg enig i. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Lillemus,

Du har fått mye respons. Jeg vil tilegge å kjøle ned gommene før amming kan være en måte å unngå biting når det er tenner på gang. Bruk kaldt vann på en klut eller type kjøleringer som du får kjøpt. Det finnes også et middel på apoteket som lindrer for noen. Hvis du har hatt såre brystknopper (sår av biting?) finnes det en økt risiko for brystbetennelse. Hvis du velger å avslutte ammingen bør du trappe ned gradvis for å unngå problemer. Ta vekk et ammemåltid om gangen og la prossessen ta 3-4 uker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillemus! Min gutt er sånn ca like gammel som din lille jente, og jeg tror de fikk første tann på likt også-aaaaaltfor tidlig! Strever med det samme problemet som deg- bare venter på at bitingen skal ta til-ikke noe kjekt i det hele tatt!Og så tror jeg jeg tar puppen fra ham litt for tidlig også, slik at han ikke skal bite meg på slutten av måltidet... Er vanligvis da han biter. Jeg sitter med fingeren klar for å ta fra ham puppen. Nå har han begynt å niholde i fingeren min! Jeg har ingen råd,jeg, ville bare si at jeg føler med deg! Skal prøve noen av de rådene du har fått. Lykke til! Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...råd til Lillemus ang. amming er ingen vits i. Hun er den på dette forum som igjennom all tid har reklamert aller mest for flaskeforing. Ville nok gjerne amme vesla, men diverse innlegg i høst tyder vel på at det er realtivt halvhjertet.

Vil du slutte å amme pga biting Lillemus så gjør det. Men ikke kall noen som forøker å hjelpe deg (når du i tillegg selv ber om det) for fjott. Det med å klipe litt i nesen for å få barnet til å slippe hjelper! Gjør man dette HVER gang de biter så slutter de med bitingen.

Har selv ammet 3 barn, alle har bitt rett før og under de første tannfrembrudd, sistemann var værst, men alle har gitt seg etter konsekvent handling HVER gang de biter. Ikke hyl opp og lag masse rabalder når de biter. Da blir det jo bare kjempemorsomt for barnet å bite.

"Hun er den på dette forum som igjennom all tid har reklamert aller mest for flaskeforing. Ville nok gjerne amme vesla, men diverse innlegg i høst tyder vel på at det er realtivt halvhjertet."

Må bare presisere at jeg alltid har understreket at morsmelk selvfølgelig er det beste for barnet, men ikke dersom det går på bekostning av mors helse og velvære! Og dersom ammingen fungerer så har jeg aldri vært mot det! Det jeg er imot er den propaganda som har fått mødre til å føle seg mindreverdige og udugelige dersom de etter masse slit og strev ikke får det til! Og de "fanatikere" som oppfører seg som om tillegget er gift... (da snakker jeg ikke om de som har allergiske eller barn som er disponert for allergier)

Om min amming har vært halvhjertet eller ikke er du ikke den rette til å bedømme. Løveungen var utilfreds og skrek opptil 80 - 90% av sin våkne tid de første 3 mnd og da er det for meg i alle fall naturlig å tenke at barnet ikke får nok mat i puppen. Men jeg har da sannelig kost meg skikkelig de periodene det har fungert godt med ammingen, men som jeg sa så har vi funnet en kombinasjon av pupp og flaske som passer oss ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...