Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om to personer med blå øyne kan få et barn med brune øyne? Brunt er jo det dominante, men om en av besteforeldrene til barnet har brune, er det da mulig?

Skrevet

Jeg tror de har funnet ut at arv av øyefarge er litt mer komplisert enn vi lærte på skolen. Tror det kan være noe i det, ellers så har familien en del svin på skogen: Farmor og farfar har blå øyne, pappa har grønn/brun/blå, (men likner på sin far). Mormor og morfar har blå, mamma har lyst grønne (hun likner også sin far).

Skrevet

Det er i teorien mulig. Men svært, svært uvanlig. Normalt for å få blå øyne, må man få annlegg for blå fra begge foreldre. Og dermed får også barnet til to foreldre med blå øyne, blå øyne. Men får man anlegg for brune øyne av en av foreldrene (og blå av den andre), vil man normalt få brune øyne. Men i noen sjeldne tilfeller kan det brune ..på en måte "sove"... sånn at det blå blir det dominerende. Uff, jeg forklarer dårlig, hadde om det i biologien for flere år siden, og husker ikke helt hvilke ord de brukte for det... Men jeg vet at i svært sjeldne tilfeller er det mulig å få brune øyne selv om begge foreldre har blå :P

Skrevet

Jeg har i alle fall et brunøyd vennepar - og de har tvillinger med knall blå øyne. Min mann og jeg har blå øyne, og vi har fått to barn med brun/grønne og to barn med blå øyne. Vet at i alle fall at én av oldeforeldrene til barna mine hadde mørke brune øyne.

Det fins jo et skjema for dette, har en vag erindring fra hine hårde gymnasdager, bananflua og erteblomsten, dominante og recessive gener osv...

skorpionfisken
Skrevet

Fullt mulig.

De som har blå øyne trenger ikke ha helt blå øyne. De kan ha bittelitt brunt i, så lite at det ikke syns engang. Da har de gjerne mørkere blå øyne enn de som har helt blå øyne som er litt lysere.

Disse blåøyde som har bittelitt brunt i seg har etter teorien brune øyne. De vet det bare ikke selv c",)

Disse blåøyde kan fint avle en brunøyd baby.

Og omvendt. Brunøyde, har ofte et recissivt blåøyd gen i seg. To slike brunøyde personer kan få en blåøyd unge, dersom ungen arver det recicive blå genet fra begge foreldrene...

Min mor, jeg og min sønn har grønne øyne. Min fars blå øyne, og min sønns fars knall brune øyne klarte ikke ta knekken på den grønnfargen.

Skrevet

Sånn er det:

Dersom begge foreldre har brune øyne, må begge foreldre ha fått et recessivt "blått" gen fra sine foreldre. Dersom disse recessive genene "treffer" hverandre, vil barnet få blå øyne.

Med andre ord kan f. eks din mann ha brune øyne, og hans foreldre ha brune øyne, og han kan likevel produsere et blåøyd barn, ettersom et recessivt gen for blå øyne kan ha vært gitt først hans mor, og så videre til han, og han gir det igjen til sitt barn.

Dette ble litt klumsete, men det er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt:-) Kikk i en gammel naturfagsbok fra ungomsskolen, så får du "easy"-varianten.

Gjest ok god sommer
Skrevet

Kan fint gå an, genene ligger latent(skjult). Har selv foreldre med blå øyne og bror med brune.

Skrevet

Vi har begge to blå øyner, våre tre barn har alle forskjellige farger på øynene. en har brune, nestemann har knall blå og minsten har blå/grå øyner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...