Gå til innhold

Har alle digitalkamera?

Anbefalte innlegg

Gjest betasuppe
Skrevet

Har nesten inntrykk av det...

Jeg venter om kort tid mitt første barn og har tenkt å kjøpe et kamera i dag. Har lyst på et helt enkelt et med blitz-muligheter og kanskje litt zoom. That's it.

Samboer'n vil kjøpe digitalkamera og kan ikke tro at jeg er så gammeldags.

Hva er det som er så fantastisk med disse digitalkameraene da?

Jeg vil ha bilder som jeg kan fremkalle og lime inn i fotoalbumet jeg!!

Skrevet

Fordelen med digitalkamera er jo at du kan redigere bort bilder du ikke er fornøyd med, med en gang. Du trenger ikke få tilbake en film med flere bilder som bare kan kastes, og dermed betaler du heller ikke for dem.

Dessuten kan du se om/at du har fått det motivet du ønsket, slik at du ikke trenger å ta et bilde til, "for sikkerhets skyld".

Lagring på pc'en er veldig greit, og du får lett oversikt når du sorterer bildene med et program.

Hvis du vil ha noen i vanlig papir, kan du printe dem ut selv, evt. bestille direkte fra f eks Eurofoto.

Vi har hatt digitalkamera bare et års tid, og jeg fant fort ut at det var noe av det beste vi har skaffet. Nå kan jeg ikke skjønne hvordan vi var fornøyd med kamera med vanlig film... ;)

Bare det å måtte levere inn filmen, og vente på framkalling. Og så mye dyrere!

Med digitalkamera kan du ta mange, mange flere bilder uten å betale så mye heller.

skorpionfisken
Skrevet

Det kan du med digitalkamerabilder også.

Om du ikke har en god skriver selv, kan du levere brikken eller en diskett eller cd plate med de bildene du vil ha framkalt til dem, og vips.

Fordelen er at du kan ta så mange bilder du vil omtrent, og slette de som blir dårlig underveis før de "fremkalles". På PC kan du redigere bildene før "fremkalling" ved å klippe vekk det du ikke vil ha, endre lys/mørke, fjerne røde øyne og endre kontrasten m.m.

Du trenger ikke betale for bilder du ikke vil ha.

Jeg har stor brikke og kan ta opptil 1000 bilder (flott på ferie). Tar bilde av alt, og sletter 90% og sitter igjen med de goooode bildene som printes ut og settes i album, brukes til julekort som lages selv, lager hjemmelaget kalender med egne bilder til besteforeldre og sender bilder på mail til venner og familie.

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg har ikke digitalkamera, men ønsker meg det. Du kan fremkalle bilder fra digital også. Så slipper du å få alle de mislykkede bildene. Blant annet på http://www.fotoknudsen.no kan du sende inn bilder fra pc'en til fremkalling.

Skrevet

Jeg har to...

Med digitalkamera kan du velge hvilke bilder du vil ha på papir, sende de over internett, og få de i postkassa tre dager etterpå.

For en som meg blir det veldig mye billigere, fordi jeg er så elendig til å ta bilder, og sorterer mye ut. Dessuten kan man se med en gang om bildet ble bra eller dårlig på baksiden av kameraet, og få dermed muligheten til å slette det første, og ta et nytt. Eller så kan du ta tre bilder av samme situasjon, og så velge på pcen etterpå hvilket av de du vil ha på papir.

Skrevet

Jeg har to...

Med digitalkamera kan du velge hvilke bilder du vil ha på papir, sende de over internett, og få de i postkassa tre dager etterpå.

For en som meg blir det veldig mye billigere, fordi jeg er så elendig til å ta bilder, og sorterer mye ut. Dessuten kan man se med en gang om bildet ble bra eller dårlig på baksiden av kameraet, og få dermed muligheten til å slette det første, og ta et nytt. Eller så kan du ta tre bilder av samme situasjon, og så velge på pcen etterpå hvilket av de du vil ha på papir.

Og jeg ser jeg skrev akkurat det samme som de tre andre...

Hehe...

Overbevist nå da?

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Har ikke kamra i det hele jeg:)

Skrevet

Fordelen med digitalkamera er jo at du kan redigere bort bilder du ikke er fornøyd med, med en gang. Du trenger ikke få tilbake en film med flere bilder som bare kan kastes, og dermed betaler du heller ikke for dem.

Dessuten kan du se om/at du har fått det motivet du ønsket, slik at du ikke trenger å ta et bilde til, "for sikkerhets skyld".

Lagring på pc'en er veldig greit, og du får lett oversikt når du sorterer bildene med et program.

Hvis du vil ha noen i vanlig papir, kan du printe dem ut selv, evt. bestille direkte fra f eks Eurofoto.

Vi har hatt digitalkamera bare et års tid, og jeg fant fort ut at det var noe av det beste vi har skaffet. Nå kan jeg ikke skjønne hvordan vi var fornøyd med kamera med vanlig film... ;)

Bare det å måtte levere inn filmen, og vente på framkalling. Og så mye dyrere!

Med digitalkamera kan du ta mange, mange flere bilder uten å betale så mye heller.

Jeg planlegger kjøp. Hvilket har du, er du fornøyd, hvorfor/hvorfor ikke ?

Skrevet

Det kan du med digitalkamerabilder også.

Om du ikke har en god skriver selv, kan du levere brikken eller en diskett eller cd plate med de bildene du vil ha framkalt til dem, og vips.

Fordelen er at du kan ta så mange bilder du vil omtrent, og slette de som blir dårlig underveis før de "fremkalles". På PC kan du redigere bildene før "fremkalling" ved å klippe vekk det du ikke vil ha, endre lys/mørke, fjerne røde øyne og endre kontrasten m.m.

Du trenger ikke betale for bilder du ikke vil ha.

Jeg har stor brikke og kan ta opptil 1000 bilder (flott på ferie). Tar bilde av alt, og sletter 90% og sitter igjen med de goooode bildene som printes ut og settes i album, brukes til julekort som lages selv, lager hjemmelaget kalender med egne bilder til besteforeldre og sender bilder på mail til venner og familie.

Hei, gidder du å svare på det jeg spør amber sun om ?

Skrevet

Eg ville ha digitalkamera mellom anna fordi eg har brukt SÅ UTRULEG mykje pengar på vanleg film av ungane mine. Og det er så mange bildar med same motiv for du veit jo liksom ikkje heilt om det blir bra, og mange av dei ER jo ikkje bra, ungane spring ut av bildet, vrir og vender på seg... Ja det skjer jo så mangt. Så med eit digitalt kamera så kan eg fange alle desse kvardagsstundene, men ikkje site med alle desse halvbra og direkte dårlege bileta. Eg tar naturlegvis likevel bilder med det gamle kameraet, men ikkje i like stor grad som før.

Vi har eit veldig enkelt kamera, det var på Rimi-tilbud før jul, men det funkar som begynnerkamera for den som er mest interessert i å sikte og knipse for å fange ein augeblink og ikkje først og framst komponere kunstverk. (Til det kan vi bruke det gamle speilreflekskameraet.)

Skrevet

Jeg planlegger kjøp. Hvilket har du, er du fornøyd, hvorfor/hvorfor ikke ?

Her er en side som gir en grundig test og gjennomgang av veldig mange kameramodeller: http://www.dpreview.com/

Brukte selv denne siden sist jeg skaffet meg nytt digitalkamera, og kameraets styrker og svakheter stemte helt overens med det som var beskrevet i teksten.

Skrevet

Det som er supert med digitalkamera er du kan ta mange mange bilder uten å betale for det. Du fremkaller kun de bildene som virkelig ble fine og du er fornøyd med. Derfor har du sjanse til å få enda flere bilder av tulla hvis dere kjøper det. Dere kan også skrive ut hjem hvis dere får dere fotoprinter.

Vi kjøpte for 4 år siden et vanlig speilrefleks. Og vi har sikkert fremkalt bilder for flere tusen kroner. Og på en film er det vel ikke mer en halvparten du kan tenke deg å sette i album.

Skrevet

Her er en side som gir en grundig test og gjennomgang av veldig mange kameramodeller: http://www.dpreview.com/

Brukte selv denne siden sist jeg skaffet meg nytt digitalkamera, og kameraets styrker og svakheter stemte helt overens med det som var beskrevet i teksten.

Her var det mye interessant. Bl.a. fant jeg en link til et kamera jeg har sett på, til over 1000 kroner under norsk pris.

Dette er i USA. Er det noe problem å kjøpe kamera der ? Jeg har en adresse i USA jeg kan få det sendt til.

Skrevet

Jeg har ikke digitalkamera, men ønsker meg det. Du kan fremkalle bilder fra digital også. Så slipper du å få alle de mislykkede bildene. Blant annet på http://www.fotoknudsen.no kan du sende inn bilder fra pc'en til fremkalling.

Jeg kjøpte meg dig.cam i våres, og har kun fremkallt disse fra Foto Knudsen en gang.. Men kvaliteten på disse bildene viste seg å være skummelt dårlig! Skuffende..Både folk og dyr så skikkelig kunstige ut, og unaturlige farger..

Hvorfor ble det sånn tror dere?

Skrevet

Jeg kjøpte meg dig.cam i våres, og har kun fremkallt disse fra Foto Knudsen en gang.. Men kvaliteten på disse bildene viste seg å være skummelt dårlig! Skuffende..Både folk og dyr så skikkelig kunstige ut, og unaturlige farger..

Hvorfor ble det sånn tror dere?

Det kommer an på hvor stor oppløsning(megapiksel) du har på kameraet. På de kameraene som har liten opløsning, f.eks 2.0 megapiksel kan bildene ofte bli blå og kornete, og motivene på bildene kan se ganske kunstige ut. Så til større opløsning du har, jo bedre blir bildene.

Skrevet

Her var det mye interessant. Bl.a. fant jeg en link til et kamera jeg har sett på, til over 1000 kroner under norsk pris.

Dette er i USA. Er det noe problem å kjøpe kamera der ? Jeg har en adresse i USA jeg kan få det sendt til.

Burde ikke være noe problem. Bare husk at det kan bli vanskeligere med garanti og slikt hvis det skulle være noen problemer med kameraet, siden du da må hele veien om leverandør i USA.

Skrevet

Problemet er vel evt. at du kan risikere at tollvesenet åpner pakken og sender deg en stor regning når du skal sende det til norge. Hvis du må betale toll på det så blir det neppe billigere enn norsk pris.

"............................"

Gjest vanlig kamera
Skrevet

Enig! Og har du bilder på en cd er de ikke trygge.. cd'er har jo bare et visst antall år i levetid. Dumt å miste bildene om man glemmer å ta sikkerhetskopier (på cd'er som heller ikke varer evig....).

Gjest betasuppe
Skrevet

Hei, og takk for alle svar! Må innrømme at digitalkamerea tydeligvis har sine fordeler... Det høres riktignok litt avansert ut og jeg er så utrolig lite teknisk av meg!

Jeg vil likevel ikke gi helt slipp på det gammeldagse kameraet. Det kameraet kjøpte jeg i Honk Kong da jeg var 16 år og det er nå totalt ubrukelig.

Så nå skal sambo ut å kjøpe digitalkamera og jeg skal få et nytt, gunstig, gammeldags et:)

Gjest betasuppe
Skrevet

Hei, og takk for alle svar! Må innrømme at digitalkamerea tydeligvis har sine fordeler... Det høres riktignok litt avansert ut og jeg er så utrolig lite teknisk av meg!

Jeg vil likevel ikke gi helt slipp på det gammeldagse kameraet. Det kameraet kjøpte jeg i Honk Kong da jeg var 16 år og det er nå totalt ubrukelig.

Så nå skal sambo ut å kjøpe digitalkamera og jeg skal få et nytt, gunstig, gammeldags et:)

skriveleif

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...