Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har i dag besluttet at vi ønsker å søke om adopsjon. Tanken er ikke ny for oss, vi har lenge samlet informasjon og lest hva vi har kommet over på internett. Noe som synes å være vanskelig er valg av land. Vi er mest interessert i Thailand. Det er rett og slett fordi Thailand er så lett å reise til. Nå tenker jeg ikke på oss, men på barnet. Jeg mener - jeg antar at barnet etterhvert ønsker å bli kjent med sitt opprinnelsesland. At det til og med tilbys charterturer dit må jo gjøre det enklere å kunne reise tilbake for å oppleve sine røtter og sitt fødested.

Som sagt, det er først i dag at vi har bestemt oss. Tenker vi for snevert nå? Er det andre ting vi bør vektlegge når vi velger land?

En annen ting jeg ønsker å spørre om er dette med kjønn. Jeg ser at det er overvekt av gutter som tildeles fra Thailand. Vi ønsker å adoptere jente. Det er basert på alt vi leser om sexmisbruket av unge jenter i Thailand. En jente som kommer fra dårlige kår er svært utsatt. Vi ønsker derfor å "hente en jente bort" fra dette. Er det umulig å ønske kjønn?

Jeg setter utrolig stor pris på andre råd dere mer erfarne måtte ha å gi.

Vibeke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148988-%C3%B8nsker-%C3%A5-adoptere-mange-valg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst: Thailand er et vidunderlig land, og adopsjon derfra anbefales på det varmeste. Hva angår å adoptere en jente fordi de har det verst, så blir dette en feil tankegang. Hvis alle ønsket dette, så ville det være mange foreldreløse gutter som led fordi adoptivforeldrene ville berge jenter. De barna som frigis for adopsjon trenger foreldre alle sammen! Og det er ikke bare jenter som blir seksuelt misbrukt.

I Thailand er det slik at jentene blir boende hos sin familie etter at de gifter seg (på bygda i alle fall), så i innenlandsadopsjon ønskes det flest jenter.

Representanter fra adopsjonsforeningen i Bangkok, som jeg har snakket med, syns det var noe underlig at folk ønsket seg et spesielt kjønn. Et barn er et barn..

Lykke til med adopsjonen!!

Gjest mor til 2 barn

Jeg synes ikke det er nødvendig å velge land i forhold til hvor lett det er å komme dit...I våre dager er det egentlig ikke vanskelig å reise hvor man enn vil i verden.Og det blir sikkert bare mer og mer direktefly til de forskjellige landene også etterhvert som tiden går.

Dessuten kjenner jeg adopterte som ikke bryr seg om fødelandet sitt og disse er voksne personer....De er norske og ferdig med det.Så alle er vi forskjellig.

Hvis dere ønsker dere et spesielt kjønn så er det nesten bedre å adoptere fra land hvor det ifølge statistikken kommer mest gutter eller mest jenter ifra.Jeg føler at mange land ikke forstår hvorfor man setter ønske om kjønn på barnet når man kanskje ikke har barn fra før. Det blir litt anderledes hvis man har 2 jenter fra før og skriver at en gutt hadde vært ok....el.lign.

Lykke til videre med adopsjonen deres!

Gjest en kinadatters mamma

Hvis det er viktig for dere å få ei jente, vil jeg heller anbefale dere Kina. (Dere er selvsagt ikke garantert jente da heller). Jeg syns det er helt i orden at folk ønsker seg et kjønn (det gjør jo de som går gravide ofte også), men det er ikke alltid at ens ønsker blir fulgt, bare så dere er klar over det.

Fra Kina kommer ca. 95 % jenter, så der er jo sjansen rimelig stor. Dessuten er det et spennende land, og ikke vanskelig å reise til.

Det viktigste argumentet for Kina er nok at det er en svært velorganisert og forutsigbar prosess, og for tiden relativt kort ventetid før tildeling.

Lykke til med valget!

Vil du lese litt om våre thailandadopsjoner, er du velkommen til det http://home.no/thaiadopt/adopsjon.html

Holder på med storopprydding, men tror adopsjonssidene fungerer enn så lenge :)

...og ja, jeg anbefaler thailand på det varmeste, og det som mor til to _gutter_ t.o.m. ;)

Hvis det er viktig for dere å få ei jente, vil jeg heller anbefale dere Kina. (Dere er selvsagt ikke garantert jente da heller). Jeg syns det er helt i orden at folk ønsker seg et kjønn (det gjør jo de som går gravide ofte også), men det er ikke alltid at ens ønsker blir fulgt, bare så dere er klar over det.

Fra Kina kommer ca. 95 % jenter, så der er jo sjansen rimelig stor. Dessuten er det et spennende land, og ikke vanskelig å reise til.

Det viktigste argumentet for Kina er nok at det er en svært velorganisert og forutsigbar prosess, og for tiden relativt kort ventetid før tildeling.

Lykke til med valget!

En kinadatters mamma; jeg skulle gjerne adoptert fra Kina. Dessverre er jeg ikke gammel nok. Jeg er kun 26 år, og de har en nedre grense på 30. Jeg ønsker ikke å vente i 4 år, da det har blitt nok venting de siste årene.

Thaimor - siden din er flittig besøkt :-) Jeg har grått meg gjennom hele fortellingen din om dine to adopsjoner. Det er en nydelig historie du deler med oss.

Takk til alle som har svart meg. Jeg er jo enig i at et barn er et barn. Vi har nok en ganske rotfestet forestilling om at jenter med dårlige oppvekstvilkår sliter hardere enn gutter. Jeg skjønner at det nok ikke trenger å være slik. Men det er vanskelig å gi slipp på den følelsen etter å ha lest så mange grufulle skildringer av uønskede jenter i Kina, sexturismen i Thailand og undertrykking av kvinner i muslimske deler av verden. Men som sagt, et barn er et barn. Elsket vil det være, uansett kjønn.

Annonse

skorpionfisken

En kinadatters mamma; jeg skulle gjerne adoptert fra Kina. Dessverre er jeg ikke gammel nok. Jeg er kun 26 år, og de har en nedre grense på 30. Jeg ønsker ikke å vente i 4 år, da det har blitt nok venting de siste årene.

Thaimor - siden din er flittig besøkt :-) Jeg har grått meg gjennom hele fortellingen din om dine to adopsjoner. Det er en nydelig historie du deler med oss.

Takk til alle som har svart meg. Jeg er jo enig i at et barn er et barn. Vi har nok en ganske rotfestet forestilling om at jenter med dårlige oppvekstvilkår sliter hardere enn gutter. Jeg skjønner at det nok ikke trenger å være slik. Men det er vanskelig å gi slipp på den følelsen etter å ha lest så mange grufulle skildringer av uønskede jenter i Kina, sexturismen i Thailand og undertrykking av kvinner i muslimske deler av verden. Men som sagt, et barn er et barn. Elsket vil det være, uansett kjønn.

Ja nå er den 30 årsgrensa på Kina kanskje litt flytende? Jeg vet ikke helt hvordan de praktiserer det nå, men tidligere var grensene ikke så nøye. Da het det at de som var utafor grensene kunne få et barn med et mindre helseproblem, noe vi gjorde, et mindre helseproblem som ikke var der da vi kom hjem og våre leger fikk undersøke.

Da jeg adopterte var grensen 35 år, og vi var 30, det var også en annen i gruppa vår.

Min venninne og hennes mann var etter det jeg kan huske 27 år da de fikk sin datter fra Kina, da var grensen også 35 år.

Hyggelig med nye søkere som er interessert i Thailand !!

Thailand er et flott land å adoptere fra og jeg kan anbefale det på det varmeste.

Når det gjelder dette med kjønn,så har dere ikke mulighet til å velge.

Det er ikke

til å komme bort i fra at det er flest gutter som kommer fra Thailand.

Det kommer med jevne mellomrom jenter også, mye oftere enn det foreksempel kommer gutter fra Kina,

men som nurel skriver så blir mange av jentene adoptert innenlands.

Men gutter trenger da også foreldre, og prosenten for gutteprostituerte Thailand, er omtrent like høy som for jentene. Så det er like stor sjangs for at de havner i slike miljøer, om de ikke har noen som kan ta seg av dem.

Når vi valgte Thailand som land, var det fordi vi hadde en god følelse for landet, det er lett å reise dit, et flott ferieland med spennende kultur, også virket porsessen der veldig ordentlig. Vi likte også tanken at barna bor i gode fosterhjem, de blir godt forberedt på adopsjonen, og mødrene blir godt tatt vare på i Holt Sahathai sitt mødreprogram både i forkant og i etterkant av adopsjonen.

Har dere absolutt behov for

å ha noen idealistiske tanker rundt det å skulle adoptere fra Thailand. Så går det kanskje an å tenke at siden så mange nordmenn reiser til landet for å utnytte unge jenter og gutter, kan dere være en "motvekt" og vise at ikke "alle" nordmenn som

reiser til Thailand

gjør det for å utnytte

de som er vanskeligere stilt enn oss, og vise at det er noen som er villig til å ta ansvar der andre ikke ser ut til å bry seg.

HUff kjenner at jeg sitter her og hisser meg opp over "sexturisme" og i det hele tatt all form for utnyttelse av barn, og voksne for den saksskyld, uansett hvilke land det skjer i. Vi har alle et ansvar for å være med på å bekjempe den slags !

Vel, nok om det. Thailand er et kjempeflott land, og guttene der er utrolig søte da:-)

Jeg har selv to gutter der fra og hadde ikke sagt nei takk til en til jeg :-)

Er enig med fler av de andre her jeg, er det først og fremst en jente dere ønsker, så velg Kina. Tror Kina er et kjempeflott land å adoptere fra !

Ønsker dere masse lykke til uansett hva dere velger til slutt ! Det viktigste er å kjenne etter hva som kjennes riktig for dere.

Gjest en kinadatters mamma

Ville bare tilføye at det går jo an å adoptere et barn fra Thailand først, og deretter et barn fra Kina. Men de aller, aller fleste velger å adoptere barna sine fra samme land, fordi det kan være fint for de små å ha samme fødeland, og det er lettere i forhold til besøksreiser osv. Men noen gjør det altså annerledes, det er også fint!

Hvis dere helst ønsker ei jente, ville jeg nå undersøkt først med de tre adopsjonsforeningene, hva de tror i forhold til kinesiske myndigheter ang. alderen deres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...