Gå til innhold

Sykehjem

Gjest litt ekle spørsmål, men...

Anbefalte innlegg

Gjest litt ekle spørsmål, men...
Skrevet

Hei.

Jeg har begynt å jobbe på et sykehjem, og jeg har to spørsmål:

1. det er en sånn spesialsåpe der vi vasker oss med - er vi helt rene etter vi har vasket oss med den?

2. når jeg skal følge pasienter på do kan det til tider lukte noe helt forferdelig. Jeg puster da med munnen for å unngå lukten. Er det veldig dumt, av èn eller anen grunn (mht. smitte hvis de f.eks. er syke)?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei, og gratulerer med ny jobb!

Har jobbet på sykehjem jeg også, og vi hadde en type sprit som vi gnidde inn i hendene. DA ble vi helt rene :-)

Angående lukt, så vil jeg anbefale å puste med munnen. Det gjorde jeg...

Lykke til i den nye jobben! Å jobbe på sykehjem kan være både slitsomt, koselig og givende.

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hei, og gratulerer med ny jobb!

Har jobbet på sykehjem jeg også, og vi hadde en type sprit som vi gnidde inn i hendene. DA ble vi helt rene :-)

Angående lukt, så vil jeg anbefale å puste med munnen. Det gjorde jeg...

Lykke til i den nye jobben! Å jobbe på sykehjem kan være både slitsomt, koselig og givende.

Hvorfor anbefaler du å puste gjennom munnen?

Skrevet

Da kjenner man kanskje ikke lukten så godt?

Skrevet

Du sier ikke hva slags spesialsåpe du bruker. Uansett er det ikke så mye såpen, men hvordan du vasker deg som teller. Du må vaske alle fingrene, rundt neglene og helt opp til håndleddet godt ved hver vask. Da fungerer de fleste såper. Med mindre du har med spesielle smittestoffer å gjøre. Da får du finne fram litt Steriskum eller gelè med alkohol i.

Det er veldig dumt å puste med munnen hvis du tenker på å unngå smitte etc. Nesa har flimmerhår som beskytter mot ting som kommer med lufta vi puster inn. Nesa varmer opp luften vi puster inn sånn at lungene liker den bedre. Det er mange fordeler med å puste med nesa.

Det er antakeligvis ikke noe særlig for en sykehjemspasient å oppdage at de som skal hjelpe nesten holder pusten av vemmelse når de må ha hjelp på do. Get used to it, du jobber med alt det som hører mennesket til. Du må faktisk tåle det som ligger i jobben.

Du venner deg sikkkert til det meste i løpet av kort tid og da er det på tide å begynne å tenke på pasientene og ikke lukta...

Skrevet

Da kjenner man kanskje ikke lukten så godt?

Jeg foretrekker nesen, vil ikke ha dette på smaksorganene:-)

Gjest Det mener nå jeg.
Skrevet

Du sier ikke hva slags spesialsåpe du bruker. Uansett er det ikke så mye såpen, men hvordan du vasker deg som teller. Du må vaske alle fingrene, rundt neglene og helt opp til håndleddet godt ved hver vask. Da fungerer de fleste såper. Med mindre du har med spesielle smittestoffer å gjøre. Da får du finne fram litt Steriskum eller gelè med alkohol i.

Det er veldig dumt å puste med munnen hvis du tenker på å unngå smitte etc. Nesa har flimmerhår som beskytter mot ting som kommer med lufta vi puster inn. Nesa varmer opp luften vi puster inn sånn at lungene liker den bedre. Det er mange fordeler med å puste med nesa.

Det er antakeligvis ikke noe særlig for en sykehjemspasient å oppdage at de som skal hjelpe nesten holder pusten av vemmelse når de må ha hjelp på do. Get used to it, du jobber med alt det som hører mennesket til. Du må faktisk tåle det som ligger i jobben.

Du venner deg sikkkert til det meste i løpet av kort tid og da er det på tide å begynne å tenke på pasientene og ikke lukta...

En pasient kan ikke legge merke til når jeg puster med munnen. Det kan umulig være bedre at pasienten oppdager at jeg brekker meg! Det er mennesker jeg jobber med, og da må jeg gjøre alt for at de skal føle seg vel!

Skrevet

En pasient kan ikke legge merke til når jeg puster med munnen. Det kan umulig være bedre at pasienten oppdager at jeg brekker meg! Det er mennesker jeg jobber med, og da må jeg gjøre alt for at de skal føle seg vel!

Er du _så_ naturveik at du ikke tåler litt skitlukt?:-/

Gjest thetraveller
Skrevet

På jobben min har vi også Spesialsåpe, Natusan sin, men denne er det meninga at pasientene skal bruke. Vi bruker den av og til likevel til avveksling fra den som henger på veggen, men siden man vasker seg mellom hvert rom, og hver gang man har hjulpet en pasient, så blir huden tørr etter hvert.

Har dere ikke sprit (såpelignende konsistens) hengende på veggen da? Vi har både sprit og såpe, og selv bruker jeg av og til sprit først for å desinfisere i et minutt, deretter såpe for å vaske av. Og håndkrem til slutt (ellers får jeg eksem i det lange løp).

Ellers regner jeg med at du bruker hansker når du hjelper pasientene på do?

Angående hvordan du skal puste, så er det en fordel å puste med munnen om det lukter fælt, for da slipper du å bli kvalm... er det smitte (særlig stafylokokker), bruker du munnbind

Gjest thetraveller
Skrevet

Jeg foretrekker nesen, vil ikke ha dette på smaksorganene:-)

Da har du et problem om det er sterk lukt, og du blir kvalm :)

Skrevet

Da har du et problem om det er sterk lukt, og du blir kvalm :)

Ikke jeg - skitlukt greier jeg fint:-)

Gjest lille rosinen
Skrevet

Ganske enkelt fordi det funket best for meg.

Skrevet

Ganske enkelt fordi det funket best for meg.

Ok:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...