Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har i dag vært i møte med Verdens Barn, og fikk der bekreftet at Thailand kan være et godt valg av land for oss. Jeg har imidlertid også lest en del om Colombia, og synes nå det også høres ut som en interessant mulighet. Eneste jeg er usikker på er hvor godt barna blir tatt vare på før de blir hentet. Thailand ser ut til å ha svært gode fosterhjem, mens i Colombia er det mange barnehjemsbarn. Noen som kjenner til dette?

Er det noen som kjenner gjennomsnittsalder på barna i Colombia?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149349-colombia-versus-thailand/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Selly

Hei!

Det er nesten ikke mulig å få adoptere gjennom private barnehjem i Colombia nå, med de er veldig fine. Vi har adoptert via det offentlige, dvs ICBF. Mitt inntrykk er at de benytter seg av meget gode fosterhjem og ICBF imponerte oss på alle måter. Det var advokat, psykolog og ernæringsekspert til stede da vi fikk overlevert gutten vår. Lykke til med valget.

Vi har ikke adoptert fra noen av disse landene, men en ting jeg ville vurdert er ventetiden fra dere får tildeling til dere kan hente barnet. Den er laaaaaaaang i Thailand mener jeg......

Hei,

Ja, ventetiden fra tildeling til henting kan ofte bli lang. Men, den varierer mye. Vi ventet 8,5 mnd forrige gang. Det var pyton. Men, tro det eller ei; det er så og si glemt nå! Det som vi synes er godt å tenke på nå i etterkant (og underveis), er at minimannen har hatt det godt også i tiden før vi fikk hente han. Det så vi med egne øyne, da vi besøkte fosterfamilien i Thailand. Fosterfamilieordningen i Thailand er unik, og mange mener Thailand er et foregangsland i så måte. Man får utfyllende helse- og utviklingsrapporter underveis i ventetiden. På den måten blir man "kjent" med barnet før henting. Det er ganske utrolig hvordan rapportene stemmer overens med den gutten vi har lært så godt å kjenne nå :o) Gøy å lese i etterkant.

En annen ting med Thailandadopsjon er at man kan føle seg ganse trygg på den helsemessige tilstanden til barnet - både pga. at barnet ofte er mellom 1-2 år ved henting (ev. sykdommer er ofte kjent på den alderen) og fordi barna blir så nøye fulgt opp på alle områder. Har barnet vært forkjølet den siste perioden, så står det i neste rapport :o) Også hvis barnet har vært på legebesøk og fått sjekket opp noe osv. får dere vite det.

Jeg kan faktisk anbefale Thailand på det varmeste! Likevel bør dere selvsagt vurdere hva som er viktigst for dere. Er forutsigbare ventetider det viktigste, bør dere ikke velge smilets land. Men, på den andre siden er Thailand veldig "forutsigbart" når det gjelder barnets helsetilstand, hvordan barnet har det før det blir hentet, hvordan barnet blir fulgt opp underveis - og forberedt på det som skal skje osv. Som et eksempel på det sistnevnte, får barnet et velkomstalbum fra adoptivforeldrene (sendes ned sammen med sosialrapporten og de andre dok.). Fostermor/fosterfamilien/sosialarbeiderne bruker albumet hyppig for å forberede barnet på det som skal skje. De peker på bildet av adoptivforeldrene og sier "mamma"/"pappa", viser rommet som barnet vil få i Norge, kosebamsen (som også tas med på hentereisen) osv. osv.

Det var dagens "reklame" :o) Når det er sagt, tror jeg også Colombia er et flott land adoptere fra.

Lykke til med de viktige valgene!

Hilsen thailandmamma,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...