Gå til innhold

j**** NRK

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mine øyne er NRK SØPPELKANAL....

Og jeg kan ikke forstå at du prioriterer den høyere enn tv3..

Det store flertallet i Norge finner faktisk NRK mest interessant.

De har størst seer- og lytteroppslutning i Norge i så godt som alle alderskategorier, og den har også økt de siste årene - til tross for konkurransen fra TV2, TV3, TV-Norge, P4 og Kanal 24.

Så du er nok i mindretall her.....

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

18

• laguna1365380434

6

• Sør

5

• tiliti

5

Skrevet

Jeg ser gladlig litt reklame for 2000 kroner

Hvor tror du pengene som går til reklame kommer fra?

Det er du, jeg og alle andre som betaler for det hver gang vi kjøper et produkt fra et firma som reklamerer i media......

Så selv om du kanskje ikke er klar over det, så betaler du også for de reklamefinansierte TV kanalene.

Gjest Daisy
Skrevet

Hvor tror du pengene som går til reklame kommer fra?

Det er du, jeg og alle andre som betaler for det hver gang vi kjøper et produkt fra et firma som reklamerer i media......

Så selv om du kanskje ikke er klar over det, så betaler du også for de reklamefinansierte TV kanalene.

Det er jo et teit argument. Selvsagt vet jeg at noe av pengene jeg betaler når jeg kjøper varer går til reklame, men det blir noe helt annet enn å måtte betale for reklamefri TV. Ser jo ikke på den kanalen mer enn en gang i blant. Et produkt kan jeg velge selv om jeg må kjøpe, NRK er tvang (med mindre du vil kvitte deg med tv'en).

Gjest Sniff
Skrevet

I mine øyne er NRK SØPPELKANAL....

Og jeg kan ikke forstå at du prioriterer den høyere enn tv3..

Wow! Du kan jo kalle den kjedelig - hvis du er mest opptatt av amerikansk såpe f.eks., men å kalle den en søppelkanal - det blir litt rart ;-)

Skrevet

Det er jo et teit argument. Selvsagt vet jeg at noe av pengene jeg betaler når jeg kjøper varer går til reklame, men det blir noe helt annet enn å måtte betale for reklamefri TV. Ser jo ikke på den kanalen mer enn en gang i blant. Et produkt kan jeg velge selv om jeg må kjøpe, NRK er tvang (med mindre du vil kvitte deg med tv'en).

At du synes reelle argumenter er teite får være din sak.

Men dette dere diskuterer her har svært mange sider som det virker som om mange ikke er klar over.

Visst kan du velge hvilke produkter du vil kjøpe, men du aner intet om hvor mye du da subsidierer reklame i ulike medier. Så du har ingen reell kunnskap du kan vurdere dine valg ut i fra. Og du vet ingen ting om hvor mye du indirekte betaler for reklamekanalene.

I tillegg til dette så er lisensen ikke noe du betaler for å se på NRK. Lisensen er noe Stortinget har bestemt skal betales av alle som eier en TV mottaker. Dette for at Norge skal ha uavhengige TV og radio kanaler der journalistikken og innhold ikke skal kunne kjøpes av de som har mest penger.

Så å "skyte på" NRK for at de utfører de oppgaver Stortinget og regjeringen har besluttet at de skal utføre, blir særdeles "teit" - om jeg skal bruke dine ord.....

Det er mye du betaler for fordi Stortinget og regjeringen har bestemt det - og som du kanskje ikke benytter deg av.

Det er en av de ting du må "betale for", hvis du ønsker å bo i et demokratisk land med sosiale goder for alle.

Lisensen er en av mange skatter og avgifter vi alle (eller de fleste av oss....)betaler, og selv om den av historsike årsaker ikke er bakt inn i skatten - så er det nettopp det den i prinsippet er.

Er du uenig i denne "skatten eller avgiften", så er det politikerne du bør "skyte på" - og ikke NRK.....

Gjest den dama
Skrevet

Jeg betaler skatter/avgifter som går til barnehager, sykkelstier, osv. selv om jeg ikke bruker disse.

NRK har en særdeles viktig funksjon i samfunnet (som en demokratisk nyhetskanal), og er selvsagt mer enn verd pengene.

*applaus*

Godt at noen tar til motmæle mot sånne dustete populistiske ytringer!

Annonse

Gjest Daisy
Skrevet

At du synes reelle argumenter er teite får være din sak.

Men dette dere diskuterer her har svært mange sider som det virker som om mange ikke er klar over.

Visst kan du velge hvilke produkter du vil kjøpe, men du aner intet om hvor mye du da subsidierer reklame i ulike medier. Så du har ingen reell kunnskap du kan vurdere dine valg ut i fra. Og du vet ingen ting om hvor mye du indirekte betaler for reklamekanalene.

I tillegg til dette så er lisensen ikke noe du betaler for å se på NRK. Lisensen er noe Stortinget har bestemt skal betales av alle som eier en TV mottaker. Dette for at Norge skal ha uavhengige TV og radio kanaler der journalistikken og innhold ikke skal kunne kjøpes av de som har mest penger.

Så å "skyte på" NRK for at de utfører de oppgaver Stortinget og regjeringen har besluttet at de skal utføre, blir særdeles "teit" - om jeg skal bruke dine ord.....

Det er mye du betaler for fordi Stortinget og regjeringen har bestemt det - og som du kanskje ikke benytter deg av.

Det er en av de ting du må "betale for", hvis du ønsker å bo i et demokratisk land med sosiale goder for alle.

Lisensen er en av mange skatter og avgifter vi alle (eller de fleste av oss....)betaler, og selv om den av historsike årsaker ikke er bakt inn i skatten - så er det nettopp det den i prinsippet er.

Er du uenig i denne "skatten eller avgiften", så er det politikerne du bør "skyte på" - og ikke NRK.....

Greit, da skyter jeg på Stortinget og politikerene. Det var ikke jeg som stårtet tråden og kalte NRK j****, jeg kritiserer bare lisensen.

Skrevet

Jeg er alenemor og lever på studielån, barnebidrag og barnetrygd. 2 000,- er utrolig mye penger. Jeg valgte å være uten tv et par år, men barnet følte seg utenfor i diskusjoner med andre, så jeg kjøpte en 14 tommers.

2 000 føles nok mye mer for meg enn for enkelte andre.

Jeg synes lisnsen kunne vært tatt over vanlige skattepenger. Det ville også vært en billigere form for innkrevning, måten de gjør det på nå må da være utrolig ineffektiv?!

laguna1365380434
Skrevet

Må si jeg sperrer øynene opp, når folk er villig til å betale for f eks TV3, men ikke for NRK...

Det har jo noe med salgsmetoden å gjøre vil jeg tro.

Jeg settter også dårlig pris på å være nødt til å betale for NRK, selvomk jeg synes NRK er bedre enn f.eks TV3.

Uansett hvor godt et produkt er vil jeg gjerne ha muligheten til å bestemme om jeg ønsker å kjøpe det allikevel.

Det er sikkert mange som burde lese flere gode bøker også, men jeg hadde funnet det svært urimelig om alle måtte kjøpe dyre gode bøker fordi de var interssert i å kjøpe NOE bok.

NRKs salgsmetoder er usmakelige og ideen om offentlig folkeopplysning er utdatert.

Mener jeg.

Skrevet

Greit, da skyter jeg på Stortinget og politikerene. Det var ikke jeg som stårtet tråden og kalte NRK j****, jeg kritiserer bare lisensen.

Og da blir det en annen debatt:-)

Om lisensen kan det sies og menes mye.

Først og fremst - bør vi ha en statlig finansiert kringkaster?

Hvis ja - hvordan bør den være finansiert? (lisens, skatt, delvis reklame etc....).

Hvis nei - hvordan vil den økte konkurransen om reklamemidlene påvirke de som allerede er i det private markedet og hva vil konsekvensene være totalt sett? (for det finnes ikke reklamemidler i Norge til å betale for det tilbudet vi har pr i dag).

Skrevet

Det har jo noe med salgsmetoden å gjøre vil jeg tro.

Jeg settter også dårlig pris på å være nødt til å betale for NRK, selvomk jeg synes NRK er bedre enn f.eks TV3.

Uansett hvor godt et produkt er vil jeg gjerne ha muligheten til å bestemme om jeg ønsker å kjøpe det allikevel.

Det er sikkert mange som burde lese flere gode bøker også, men jeg hadde funnet det svært urimelig om alle måtte kjøpe dyre gode bøker fordi de var interssert i å kjøpe NOE bok.

NRKs salgsmetoder er usmakelige og ideen om offentlig folkeopplysning er utdatert.

Mener jeg.

Hva er NRKs salgsmetoder?

Gjest Daisy
Skrevet

Hvis ja - hvordan bør den være finansiert? (lisens, skatt, delvis reklame etc....).

Hvis nei - hvordan vil den økte konkurransen om reklamemidlene påvirke de som allerede er i det private markedet og hva vil konsekvensene være totalt sett? (for det finnes ikke reklamemidler i Norge til å betale for det tilbudet vi har pr i dag).

Du har mange interessante spørsmål der, og jeg skjønner jo at det er mer komplekst enn å si at "lisensen er teit". Det er bare utrolig sure og tilsynelatende unødvendige penger for mange.

Men jeg synes det skulle være "bakt inn" i skatten på et vis.

Gjest Daisy
Skrevet

Trykket litt fort på send der.

Jo, den skulle vært bakt inn i skatten fordi så og si alle hustander har tv i dag. Det er mange som likevel ikke betaler lisens, men ved å ha den inn i den vanlige skatten trenger man kanskje ikke ta så mye av hver...

Annonse

Skrevet

Trykket litt fort på send der.

Jo, den skulle vært bakt inn i skatten fordi så og si alle hustander har tv i dag. Det er mange som likevel ikke betaler lisens, men ved å ha den inn i den vanlige skatten trenger man kanskje ikke ta så mye av hver...

"Jo, den skulle vært bakt inn i skatten fordi så og si alle hustander har tv i dag. Det er mange som likevel ikke betaler lisens, men ved å ha den inn i den vanlige skatten trenger man kanskje ikke ta så mye av hver..."

Jahaja.

Dermed må alle betale omlag 2000 kr/år mer i skatt over skatteseddelen - og ikke over giro som idag.

Hva er forskjellen?

Skrevet

Du har mange interessante spørsmål der, og jeg skjønner jo at det er mer komplekst enn å si at "lisensen er teit". Det er bare utrolig sure og tilsynelatende unødvendige penger for mange.

Men jeg synes det skulle være "bakt inn" i skatten på et vis.

Hadde det vært bakt inn i skatten så ville det nok vært svært mange færre som ville klaget over finansieringen av NRK.

Selv forstår jeg godt at mange blir irritert over å få innbetalingsblanketten for lisensen i postkassen to ganger i året - for da blir det automatisk fokus på det.

Og akkurat det samme ville hendt om man hadde fjernet noe av det som nå finansieres over skatten, og i stedet sendt en form for "lisensregning" til alle i stedet.

Se for deg at alle fikk en regning på den nye vegforbindelsen mellom X og Y et eller annet sted i utkant-Norge - eller for å finansiere barnehager, skoler, sykehus eller noe annet.

Da ville det vært disse sakene som mange ville kritisere - nettopp fordi de mener at de ikke bruker de tilbudene man får en regning for.

Så lisensen har sine uheldige sider - helt klart.

laguna1365380434
Skrevet

Hva er NRKs salgsmetoder?

Tvang og omskrivninger..

Enten fikk det inngå i vanlig skatt(selvom jeg fortsatt synes folkopplysningsideen i form av ting som påtvungen kvalitets-tv er utdatert og unødvendig og integritetsberøvende.. )

Eller så fikk de reklamefinansiere seg de og. NRK er populært, mange er interessert i programmene og de ville helt sikkert selge godt.

Jeg synes metodene er uærlige og omskrivende og fornærmende. En vet liksom ikke i det hele tatt hva en trenger, men det vet staten..TVeier avgift..BLÆH..Kan de ikke heller si det rett ut da, at de er noen arrogante jævler som føler trang til å vite, og vet,bedre en deg hva du trenger å se på tv..

ekkel holdning og ekkel pengeinnkrevingsmetode!

Skrevet

Tvang og omskrivninger..

Enten fikk det inngå i vanlig skatt(selvom jeg fortsatt synes folkopplysningsideen i form av ting som påtvungen kvalitets-tv er utdatert og unødvendig og integritetsberøvende.. )

Eller så fikk de reklamefinansiere seg de og. NRK er populært, mange er interessert i programmene og de ville helt sikkert selge godt.

Jeg synes metodene er uærlige og omskrivende og fornærmende. En vet liksom ikke i det hele tatt hva en trenger, men det vet staten..TVeier avgift..BLÆH..Kan de ikke heller si det rett ut da, at de er noen arrogante jævler som føler trang til å vite, og vet,bedre en deg hva du trenger å se på tv..

ekkel holdning og ekkel pengeinnkrevingsmetode!

Jeg kan forstå at flere har de synspunktene du fremmer der, selv om jeg ikke er enige i dem samt at jeg mener den saken har vesentlig flere sider (og konsekvenser) enn de du viser til.

Men - hvorfor kritiserer du NRK for dette? De gjør jo den jobben og de oppgaver de er satt til av Stortinget og regjeringen.

Så det jeg synes savnes i din argumentasjon er en bedre synliggjøring av hvem eller hva du egentlig kritiserer hvem eller hva for? :-)

NRK er et AS som gjør den jobben de er satt til å gjøre av eier og styret.

Er det eieren (ved Stortinget eller kulturdepartementet) du kritiserer, eller er det NRKs styre eller er det NRK ved dens ledelse og de ansatte?

For meg er det viktig i denne type debatter å vite hva og hvem det egentlig

er som kritiseres......

Gjest Hva gjør jeg da?
Skrevet

De biter jo ikke da, de spør hvor lenge du har hatt tv, du svarer at du shoppet den brukt for 2 uker siden, så får du lisens-regning og så går de.

Kan de ikke finne ut hvor lenge jeg har hatt tv'n?

Borettslaget har innlagt kabelTV med masse kanaler. Trodde man da ble registrert et sted, kan ikke lisenskontoret finne ut hvor lenge man har benyttet kabelen?

Skrevet

Kan de ikke finne ut hvor lenge jeg har hatt tv'n?

Borettslaget har innlagt kabelTV med masse kanaler. Trodde man da ble registrert et sted, kan ikke lisenskontoret finne ut hvor lenge man har benyttet kabelen?

Svaret på dine to spørsmål er: nei.

Du plikter å melde fra selv.

http://www.nrk.no/lisens

laguna1365380434
Skrevet

Jeg kan forstå at flere har de synspunktene du fremmer der, selv om jeg ikke er enige i dem samt at jeg mener den saken har vesentlig flere sider (og konsekvenser) enn de du viser til.

Men - hvorfor kritiserer du NRK for dette? De gjør jo den jobben og de oppgaver de er satt til av Stortinget og regjeringen.

Så det jeg synes savnes i din argumentasjon er en bedre synliggjøring av hvem eller hva du egentlig kritiserer hvem eller hva for? :-)

NRK er et AS som gjør den jobben de er satt til å gjøre av eier og styret.

Er det eieren (ved Stortinget eller kulturdepartementet) du kritiserer, eller er det NRKs styre eller er det NRK ved dens ledelse og de ansatte?

For meg er det viktig i denne type debatter å vite hva og hvem det egentlig

er som kritiseres......

NRK er barn av kulturdepartementet som er barn av storting og regjering, dette er jeg selvsagt klar over.

Jeg er meget klar over at det finnes systemer bak symptomet.

Hvor har jeg gitt uttrykk for noe annet?

Jeg liker rett og slett ikke måten NRK som produkt markedsføres på. Jeg liker å kunne bestemme hva jeg vil kjøpe. og om jeg altså ikke får det synes jeg at en i det minste kan kalle en spade en spade og si det rett ut.

I dette tilfellet altså at vi er for dumme til selv å vurdere hvilke kanaler vi vil ha hjemme, fordi myndighetene frykter at vi vil velge "feil"..Og myndigheten vet at NRK altså er bra for oss. Bedre enn vi vet det selv.

Jeg mislikler holdningen kraftig.

Hvilke konsekvenser er det du ser som du mener jeg ikke øyner?

Jeg mener vi rett og slett har kommet dit hen at en må stole på at folk tar riktige beslutninger, og ikke tvinge de "riktige" beslutningene på folk.

P.S Forøvrig synes jeg det er interessant at mange ser ut til å mene at NRK er synonymt med nøytralitet. Selvsagt har også NRK lassevis av (mange ganger ikke så) implisitte holdninger, uansett om jeg personlig finner disse langt mer sympatiske enn holdninger som kommer til utrykk i andre (reklamefinansierte) kanaler..

:-)

Og : NUH må jeg på jobb, hvis ikke blir sjefen galen, så om du svarer meg på dette får jeg ikke gitt respons på noen timer..Tilbake i sju-åtte tiden! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...