Gå til innhold

Klarer han dette da?

Anbefalte innlegg

Trollmannens dame
Skrevet

Vi har lyst å kjøpe hytte. Har funnet ut at kostnadene ved lånet blir på ca 2500 i måneden.

Min kjære røyker MYE. 4 pakker tobakk i uka. Det er ca 2500,- i utgifter i måneden. Han har røkt siden han var ung, og er nå 48 år, så det er nokså inngrodd.

Han sier at om vi kjøper hytta så slutter han å røyke, og dermed blir hytta gratis. Hans ide, ikke min.

Da vi ble sammen ville han slutte å røyke (jeg røyker ikke). Det gikk bra et par uker, men så ble han så grinete, hissig og vanskelig å ha med å gjøre (Ikke overfor meg, men overfor kollegene). Da han begynte å røyke igjen var kollegene glade.

Han er veldig bestemt på at han står ved at han klarer å slutte hvis vi kjøper hytta.

Det er ikke det, jeg har ikke noe imot røykingen hans. Jeg vil bare ikke ha utgifter til både røyk og hytte. Hva med å skrive avtale om at hvis han starter å røyke igjen så selger vi hytta?

Kanskje vi kjøper hytta med den klausul at den blir solgt om han begynner å røyke igjen?

Jeg vet jo at det er vanskelig å slutte å røyke. Men han tror selv han klarer det, og jeg synes det er vanskelig å vise ham at jeg er skeptisk til det. Jeg bør jo støtte ham, og en hytte er jo en grei gulrot for å bedre hans framtidige helse.

Det vil nok ta en tid å finne drømmehytta, vi er kresne på hvor den skal være og hva den maks må koste, så jeg foreslo at han kunne slutte å røyke med en gang, og spare pengene til egenkapital på hytta. Men det går ikke sier han....

Bente831365380491
Skrevet

Hvis han sier at han ikke kan slutte nå, før dere har funnet en hytte, så er vel sjansen liten for at han skal klare det når dere har funnet hytta da...Kan han ikke tygge røyketyggis istedet for å røyke da??

skorpionfisken
Skrevet

Hvis han sier at han ikke kan slutte nå, før dere har funnet en hytte, så er vel sjansen liten for at han skal klare det når dere har funnet hytta da...Kan han ikke tygge røyketyggis istedet for å røyke da??

Da er vel problemet hans det samme vel. Hva koster røyketyggis?

Vil tro at poenget var å spare røykepengene og bruke dem på hytta?

Bente831365380491
Skrevet

Da er vel problemet hans det samme vel. Hva koster røyketyggis?

Vil tro at poenget var å spare røykepengene og bruke dem på hytta?

Ja, men de hadde ikke funnet noen hytte enda, så hvis han nå istedet for å røyke, tygde røyketyggis, så hadde det kanskje blitt lettere å slutte når de fant hytta! Det sies jo også at røyksuget bare varer noen få sekunder, resten er vanen......

Skrevet

Jeg tviler på det. Det høres ikke ut som han er særlig motivert for å slutte, og da går det ikke. Du kan jo be ham om å lese boka "endelig ikke-røyker". Det er mange som har fått hjelp av den til å slutte, og det kan jo hende at det hjelper ham på vei.

Skrevet

Be han slutte i dag, så begynner dere å se på hytte om ei stund... Klarer/vil han ikke dette så må du regne med at røyken er der uansett i fremtiden.

Skrevet

Det er IKKE vanskelig å slutte å røyke. Akkurat det der er slu og subtil hjernevasking.

Gjest jeg vil gjerne slutte
Skrevet

Det er IKKE vanskelig å slutte å røyke. Akkurat det der er slu og subtil hjernevasking.

Hvordan skal jeg slutte da? Har du selv erfaring? I tilfelle vil jeg gjerne ta del i de!!! :)

Hilsen røyker som vil slutte!!!

Skrevet

Hvordan skal jeg slutte da? Har du selv erfaring? I tilfelle vil jeg gjerne ta del i de!!! :)

Som Allen Carr skriver:

Hvorfor anbefale 9 måter å slutte å røyke på, som gir 10% sannsynlighet for at røykeren klarer det, når man har den tiende måten å slutte på som har 95% slutt-rate?

Det er bare å gå og kjøpe boka. Allen Carr - Endelig ikke-røyker

Uansett om du slutter eller ikke ved hjelp av boka så er den ikke verdt mer enn 2 20-pakninger, så det bør du ta deg råd til. Den er ikke skummel å lese, og sier svært svært lite om de tingene du allerede vet om røyking. (Dvs helseskader)

Skrevet

Ja, jeg har erfaring etter mange år som røyker.

De to første gangene jeg 'sluttet' skiftet jeg merke, røkte med andre hånden, tygde tyggegummi, snakket og tenkte og snakket og tenkte på røyk og ikke-røyk. Resultat: Jeg sprakk selvsagt.

Tredje gangen gjorde jeg sånn: Jeg bestemte meg på dagen, sluttet på dagen og gadd ikke tenke mer på det. Resultat: Jeg ble en ikke-røyker på dagen og har aldri siden ofret lorten en tanke.

PS: Dette var mange år før boka til Carr, men jeg har skjønt at jeg i et nøtteskall brukte hans metode, og at _egentlig_ burde jeg skrevet boka og blitt søkkrik. Jaja.

Tips: Røyken sitter mellom ørene. Derfor må røyken mellom ørene bort. Enkelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...