Gjest Peter W. Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Håper noen kan svare meg på dette. Jeg har søkt årsstudium i psykologi ved univ. i bergen(har gen.stud.kompetanse fra før, men IKKE x-phil x- fac!!!) hvor stor sannsynlighet er det at en middelmådig kar kommer inn? :-) som sagt har jeg hverken xphil el. x-fac, men av hva jeg forstod inneholdt dette årsstudiumet begge disse fagene(?). etter endt år (om man er så heldig) kan man så gå videre å bli psykolog? 0 Siter
Gjest epletre Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 For to aar siden kom vertfall alle inn paa grunnfag i Bergen. Det er de videre studiene det er vanskelig aa komme inn paa. ex.phil og ex.fac trenger du ikke for grunnfaget. 0 Siter
Gjest epletre Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Saa naa at det er 800 studieplasser, og ingen poenggrense. http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=psykologi&laerestedkode=UIB&utdomrkode= 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Vet ikke noe om inntakskravene til årsstudium, antagelig er det ikke vanskelig. For å komme inn på profesjonsstudiet må du ha A i alle fag. I Oslo er det ca 1000 som tar grunnfaget, 88 av disse kommer inn hvert år (opptak to ganger i året). Det med ex. fac er jeg usikker på, jeg trodde man måtte ha det. Ring universitetet og spør. 0 Siter
Gjest Mariaaah Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Jeg tok det samme i fjor. Ex.phil. og ex.fac. er inni studiet. Det er nesten en fordel å ta det, fordi hvis man ikke har det må du styre med å finne andre fag slik at du får fullt lån og stipend. 1. semester: ex.phil., ex.fac., innføring i psykologi 2. semester: generel psyk.1 og generell psyk. 2 That`s it. Dette må du ta hvis du vil videre. 0 Siter
Gjest Peter W. Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Jeg tok det samme i fjor. Ex.phil. og ex.fac. er inni studiet. Det er nesten en fordel å ta det, fordi hvis man ikke har det må du styre med å finne andre fag slik at du får fullt lån og stipend. 1. semester: ex.phil., ex.fac., innføring i psykologi 2. semester: generel psyk.1 og generell psyk. 2 That`s it. Dette må du ta hvis du vil videre. Takker så mye for svar! Du tok det i fjor sa du, - hvordan var studiet? Hardt? Overlevelsesbart?? (men..hva faen gjør man dersom jeg ikke klarer å få A i alle fag -slik papirtiger skriver? *venter på klokt svar*) ;-) 0 Siter
Gjest Peter W. Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Vet ikke noe om inntakskravene til årsstudium, antagelig er det ikke vanskelig. For å komme inn på profesjonsstudiet må du ha A i alle fag. I Oslo er det ca 1000 som tar grunnfaget, 88 av disse kommer inn hvert år (opptak to ganger i året). Det med ex. fac er jeg usikker på, jeg trodde man måtte ha det. Ring universitetet og spør. Takk for svar papirtiger! Hvordan i helvete får man A i alle fag?? *oppgitt* 0 Siter
Gjest Mariaaah Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Takker så mye for svar! Du tok det i fjor sa du, - hvordan var studiet? Hardt? Overlevelsesbart?? (men..hva faen gjør man dersom jeg ikke klarer å få A i alle fag -slik papirtiger skriver? *venter på klokt svar*) ;-) Du må få A på alle eksamenene. Gjør du ikke det forbedrer du det som mangler, og søker neste gang. Hvis du vil ha A må du lese mye. Jeg tok det fordi det var greit å ha, leste passe mye (stresset ikke) og fikk brukbare karakterer. Første semesteret var litt mye biologi for min del, neste semester var kjekkere. Da hadde vi personlighets-, biologisk-, utviklings-, kognitivt, sosial-psykologi og metode. Kjekke fag. Det er utrolig greit å ha dette uansett om man klarer å få A eller ikke. Du kan kjøpe mine bøker hvis du vil!? 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Takk for svar papirtiger! Hvordan i helvete får man A i alle fag?? *oppgitt* Man leser og jobber med faget, HELE semesteret. 0 Siter
Gjest Peter W. Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Du må få A på alle eksamenene. Gjør du ikke det forbedrer du det som mangler, og søker neste gang. Hvis du vil ha A må du lese mye. Jeg tok det fordi det var greit å ha, leste passe mye (stresset ikke) og fikk brukbare karakterer. Første semesteret var litt mye biologi for min del, neste semester var kjekkere. Da hadde vi personlighets-, biologisk-, utviklings-, kognitivt, sosial-psykologi og metode. Kjekke fag. Det er utrolig greit å ha dette uansett om man klarer å få A eller ikke. Du kan kjøpe mine bøker hvis du vil!? Hei igjen :-) Men en -A- avhenger altså KUN av hvordan man gjør det på eksamen(?), og hvor mange eksamener er det egentlig?! Er alle lagt til jul/sommer? Jeg kunne virkelig godt tenke meg å bli psykolog, men den drømmen virker rimelig fjern når det er så hardt å i det hele tatt komme frem til `begynnelsen` av `hoved utdanningen`. Herregud A i alle fag, -*stønn* *begynner å få kalde føtter* Men hjertelig takk for tilbudet om kjøp av bøker, -jeg må bare se om jeg kommer inn først ..og våger å satse på dette :-) 0 Siter
Gjest Peter W. Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Man leser og jobber med faget, HELE semesteret. Å faen... ;-) 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Å faen... ;-) Like greit å vite om hva som kreves før eksamensresultatene foreligger. Jeg blir ofte litt oppgitt over folk som klager over dårlige karakterer når de bare har lest 3 uker før eksamen. Men det er slettes ikke umulig å få A. Les hver dag, og bli med i en effektiv kollokvie. Det er bare snakk om _hvor_ lyst du har å bli psykolog. 0 Siter
Peter W Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Like greit å vite om hva som kreves før eksamensresultatene foreligger. Jeg blir ofte litt oppgitt over folk som klager over dårlige karakterer når de bare har lest 3 uker før eksamen. Men det er slettes ikke umulig å få A. Les hver dag, og bli med i en effektiv kollokvie. Det er bare snakk om _hvor_ lyst du har å bli psykolog. Det er sant det der ja. Jeg har virkelig lyst til å bli psykolog, og er villig til å ofre ganske så mye. Problemet er at jeg er midt oppi (bokstavelig talt) andre studier (høgskole), -men har nå altså funnet ut at jeg har valgt helt feil. Jeg begynte studiene rimelig sent (er nå 29) grunnet en trang til å reise og oppdage `resten av verden`. De to siste årene har jeg studert, men som sagt -jeg tror jeg har valgt feil. Men jeg vegrer meg for å avslutte nåværende studier, -jeg mener kommer jeg ikke videre etter årsstudiumet så står man jo bare der, uten å være noe som helst. å hælvete heller, kanskje jeg bare skal hive meg på detta. 0 Siter
Gjest Mariaaah Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Hei igjen :-) Men en -A- avhenger altså KUN av hvordan man gjør det på eksamen(?), og hvor mange eksamener er det egentlig?! Er alle lagt til jul/sommer? Jeg kunne virkelig godt tenke meg å bli psykolog, men den drømmen virker rimelig fjern når det er så hardt å i det hele tatt komme frem til `begynnelsen` av `hoved utdanningen`. Herregud A i alle fag, -*stønn* *begynner å få kalde føtter* Men hjertelig takk for tilbudet om kjøp av bøker, -jeg må bare se om jeg kommer inn først ..og våger å satse på dette :-) Hei! Det avhenger desverre kun av at du får A på eksamen. MEN: det er kommet noe nytt i noen fag som kalles seminarmodellen. Det er strykprosenten bare 1% (!!) - der skriver du oppgaver og holder foredrag istedenfor skoleeksamen. Der er 3 eksamener til jul og 2 til sommeren. De fleste kommer ikke videre på første forsøk, men noen. "Noen" kan jo være deg:o) Det er det å komme videre etter første året som kan være vanskelig. Har du først kommet videre er det jo "ingen sak". Men har du tenkt på hovedfag i psykologi istedenfor? Det er jo et alternativ. Undersøk hva du eventuelt på ta i tillegg for å kunne praktisere som psykolog. Tar du hpvedfag heller, må du likevel ta grunnfaget, så ikke fortvil hvis du bare har søkt på det:o) Det trenger du strengt tatt ikke bestemme deg for før neste år:o) Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.