Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen NIKE-joggesko. De er sånn type joggesko som man egentlig ikke bør jogge for mye i tror jeg, jeg bruker de iallefall som vanlige sko. De ser ut som de er laget av skinn, men jeg tror kanskje det er fake.

Går det an å vaske de i vaskemaskinen? Hadde jeg hatt flere par sko ville jeg tatt en sjangs, så kunne de heller dødd om det ikke gikk... Det står ingen vaskelapp, og heller ikke hva de er laget av. Det eneste som står er at de er laget i vietnam og er et svooosj-produkt.

Gjest papirtiger
Skrevet

De er sikkert laget av nubuck.

Jeg har vasket sko av nubuck, og det gikk fint. Men hvis du er redd for skoene, så kan du jo vaske de for hånd? Hårshampo fungerer sikkert.

Skrevet

De er sikkert laget av nubuck.

Jeg har vasket sko av nubuck, og det gikk fint. Men hvis du er redd for skoene, så kan du jo vaske de for hånd? Hårshampo fungerer sikkert.

Nei, jeg er så lat at det gidder jeg ikke.

Ikke bare er de skitne, de stinker som et lite helvete i tillegg.

Gjest papirtiger
Skrevet

Nei, jeg er så lat at det gidder jeg ikke.

Ikke bare er de skitne, de stinker som et lite helvete i tillegg.

Hvis de er skitne OG lukter, så hadde jeg vasket de i maskinen!

Gjest kåmm ån
Skrevet

Hvis de er skitne OG lukter, så hadde jeg vasket de i maskinen!

"Hvis de er skitne OG lukter, så hadde jeg vasket de i maskinen!"

Hva hadde jeg vasket i maskinen? Skoene er objektet i setningen; "...så hadde jeg vasket DEM i maskinen"

Skrevet

De blei ikke spesielt rene, men de er fortsatt hele, og forhåpentligvis lukter de ikke verre enn døden.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Hva hadde jeg vasket i maskinen? Skoene er objektet i setningen; "...så hadde jeg vasket DEM i maskinen"

'vaske grammatikk'/ kåmm ån:

Jeg er forsåvidt helt enig med deg, men vi skal vel ikke flikke på sproget/språket her, hvis ikke det er tema i selve tråden.

MEN jeg lurer på hva du synes om dette: Blanding av subjektsform og objektsform synes å være et dialektsfenomen. (Ombytting av de/dem f.eks.) Og i våre dager godtar vi jo dialekter. Selv om det skurrer i ørene når folk sier 'Dem har...' eller 'Henne hadde...'. Kanskje det er et poeng med toleranse her, i muntlig sammenheng. Og heller være opptatt av personen, og innholdet som blir formidlet, istedenfor å henge oss opp i språket og språklige detaljer, som en urgammel barneskolelærer ville gjort?

Jeg prøver iallfall å snu litt på min egen holdning. Jeg liker ikke at språk sklir ut, og at vi mister nyanser i norsk, som er fattig nok fra før. Men hvis folk kan uttrykke seg korrekt skriftlig, og slik at meningsinnholdet er utvetydig, er jeg fornøyd. Og da er det bare å hakke løs på journalistene, for dagens aviser er full av brølere.... Og kanskje la DOLere være i fred?

Gjest papirtiger
Skrevet

Du bruker semikolon feil.

Vi bruker semikolon til å lage

1) et lite opphold mellom setninger

2) et skille mellom ledd i sammensatte oppregninger

Hvis man er usikker på bruk av semikolon, så bør man unngå å bruke det :)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Du bruker semikolon feil.

Vi bruker semikolon til å lage

1) et lite opphold mellom setninger

2) et skille mellom ledd i sammensatte oppregninger

Hvis man er usikker på bruk av semikolon, så bør man unngå å bruke det :)

hehe......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...