Gå til innhold

Tidsperspektiv ?

Anbefalte innlegg

Perle & Bruse
Skrevet

Hei

holder på med innsamlingen av våre dokumenter som skal oversettes og sendes til Brasil.

Er det noen som vet hva tidsperspektiv man kan forvente på de forskjellige "steppene"?

Hvor lang tid på oversettelse til brasiliansk portugisisk i Norge før papirene sendes til Brasil? Hvor lang til på godkjenningen i Brasil?

Dere som har, eller skal adoptere fra Brasil, har dere lært dere portugisisk?

Mange spm som dukker opp nå.

Ha en fin kveld vidre :-)

Skrevet

Hei

Koselig å se at det også er flere som søker Brasil, for det er ikke så mange av oss, iallefall ikke "her" inne!!

Hvis jeg ikke husker helt feil i farta, så tok det ca 2 mnd med oversettelsen. Første hjemmebesøk ble foretatt i midten av mai, og i slutten av august var sosialrap. ferdig. 20 desember 2002 var alt ferdig å ble sendt til Brasil. Men etter som jeg har forstått fra IA ble den liggende i Brasil i 2 mnd før de så på den. Det var fordi at i januar er det ferie og februar samba og da skjer det ingenting ang. adopsjon til utlandet. Når vi begynte å søke, fikk vi greie på at det ville ta ca 1 - 1/2 år å vente, og nå har det gått 11/2 år, så vi venter i spenning.

Vi var veldig heldige med sosialraporten, for vi meldte fra til barnevernet at vi ønsket hjemmebesøk, og til de kunne komme tok det 1 mnd. Har hørt at noen plasser kan det ta opp til et år å vente. Men her nede på det blide sørlandet var det heldigvis ikke lenge!!

Så det er bare å smøre seg med tålmodighet...... :) :)

Brasilmamma..
Skrevet

Hei på deg!

Vi har nå hatt papirene våre i Brasil i ca.9 mnd.(tiden går nå litt fort også da...) Begynte med bv i jan.03 første møte var i mars, sos.rapp. ferdig i juni, godkjente Bufa i sept. papirene ble sendt til Brasil i okt. Etter som IA fortalte oss ble papirene oversatt i Brasil, ikke her i Norge. Fikk etter en stund beskjed om at vi måtte ha psykologuttalelse, så denne ble ettersendt.(Vi var kjempeheldige med psykologen, fikk time omtrent på dagen, han hadde selv adoptert og rapporten lå i postkassen dagen etter)

Fikk ved påsketider spørsmål om vi ville bli skrevet inn i delstaten Bahia, byen Salvador. IA har ikke tidligere foretatt adopsjoner derfra, så dette er i tillegg til de andre byene de foretar adopsjon fra. Håper at dette kan korte ventetiden litt.

Fikk for noen dager siden flere skjemaer som vi måtte ha notarius-bekreftelse på, vet ikke hvor mange erklæringer og bekreftelser vi har skrevet under på (o: , det begynner å bli en tykk mappe med kopier vi sitter med (o:

Vi er ikke blitt forespeiliet noe tidsperspektiv ang. tildeling. 0-3 år er visst en "vanskelig" alder, og de vet faktisk ikke noen ting om ventetiden )o:

Men dere er jo godkjent for søsken, og da er vel ventetiden 6-12 mnd. etter hva jeg kan se på IA sine sider.

Jeg håper at vi i ihvertfall kan forvente å kanskje få reise i løpet av neste år {o: Da har det gått rundt to år siden papirene ble sendt.

Lykke til videre!!!

Brasilmamma..
Skrevet

Hei

Koselig å se at det også er flere som søker Brasil, for det er ikke så mange av oss, iallefall ikke "her" inne!!

Hvis jeg ikke husker helt feil i farta, så tok det ca 2 mnd med oversettelsen. Første hjemmebesøk ble foretatt i midten av mai, og i slutten av august var sosialrap. ferdig. 20 desember 2002 var alt ferdig å ble sendt til Brasil. Men etter som jeg har forstått fra IA ble den liggende i Brasil i 2 mnd før de så på den. Det var fordi at i januar er det ferie og februar samba og da skjer det ingenting ang. adopsjon til utlandet. Når vi begynte å søke, fikk vi greie på at det ville ta ca 1 - 1/2 år å vente, og nå har det gått 11/2 år, så vi venter i spenning.

Vi var veldig heldige med sosialraporten, for vi meldte fra til barnevernet at vi ønsket hjemmebesøk, og til de kunne komme tok det 1 mnd. Har hørt at noen plasser kan det ta opp til et år å vente. Men her nede på det blide sørlandet var det heldigvis ikke lenge!!

Så det er bare å smøre seg med tålmodighet...... :) :)

Hei brasilia.

Er dere godkjente for 0-3 år?

Håper dere snart hører noe ! !

Perle & Bruse
Skrevet

Hei brasilia.

Godkjent for søsken 0 til 5 år!

Skrevet

Hei brasilia.

Hei

Ja vi er godkjente for 0-3 år. Var litt merkelig for jeg var i kontakt med IA her om dagen å da spurte de om vi kunne tenke oss å adoptere eldre barn! Og det kunne vi så absolutt ikke. Jeg mener at vi har gått i et og et halvt år å ventet på et lite barn, da vil vi jo ikke plutselig bare ombestemme oss får å få et eldre!!! Bare for at ventetiden kanskje ble litt mindre.

Skrevet

Godkjent for søsken 0 til 5 år!

Ok, da forstår jeglitt mere!!Ja det er den værste alderen vi søker om, eller det vil si stor pågang. Vi har aldri vurdert å adoptere søsken, men om det kommer noe mer senere, ja det får tiden vise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...