Gjest lurer jeg på Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Når kronekursen faller, stiger lånerenta da? http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article237680.ece 0 Siter
Gjest Finn P. Enga Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Sitat fra artikkelen. "«Bak denne svekkelsen ligger naturlig nok økt sannsynlighet for at Norges Bank opprettholder en lav rente lenger enn markedet generelt har forventet», skriver DnB NOR Markets i sin morgenrapport fredag." Der er en viss sammenheng mellom rente og valuta. Men Norges Bank bruker ikke valuta som styringsparameter for rente. De bruker inflasjonsmål. Valutaendringer kan gi indikasjoner på endringer i økonomien og forventninger om inflasjon. 0 Siter
Gjest lurer jeg på Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Sitat fra artikkelen. "«Bak denne svekkelsen ligger naturlig nok økt sannsynlighet for at Norges Bank opprettholder en lav rente lenger enn markedet generelt har forventet», skriver DnB NOR Markets i sin morgenrapport fredag." Der er en viss sammenheng mellom rente og valuta. Men Norges Bank bruker ikke valuta som styringsparameter for rente. De bruker inflasjonsmål. Valutaendringer kan gi indikasjoner på endringer i økonomien og forventninger om inflasjon. Det var bra det da, jeg tenkte bare det var slik, siden sterk kronekurs har vært gitt som grunn for rentenedgang. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.