Gå til innhold

"Ikke sensitiv"?

Anbefalte innlegg

Gjest tjohooo
Skrevet

I det siste har jeg lagt merke til at svært mange begynner sine mails med "ikke sensitiv", og eventuelt også like etterpå.

Hva betyr dette?

Gjest tjohooo
Skrevet

..og eventuelt også DATO etterpå, skulle det være...

skorpionfisken
Skrevet

Enkelte arbeidsgivere scanner mailer som går ut og inn (eks offentlige arbeidsgivere som opererer med sensitive opplysninger, som for eksempel et sykehus). Det er slitsomt hvis alle mailer blir stoppet i denne kontrollen. Noen mailer er rett og slett uinteressante for denne kontrollen, så som mailer til venner og bekjente med totalt usensitivt innhold.

De ansatte kan derfor starte mailen med *ikke sensitiv* og mailen blir ikke ekstra kontrollert for å hindre at sensitive opplysninger sendes via mailsystemet. Da glir mailen uhindret gjennom kontrollscanningen.

Jeg synes selv dette er litt merkelig. Da stoler man på de ansattes vurdering av hva som er sensitivt og hva som ikke er det. Om man da vil sende ut noe sensitivt (noe som man ikke vil fortelle om at man sender) så er det jo bare å skrive ikke sensitiv og så er problemet borte.

Mulig de tar stikkprøver for å se at de ansatte oppfører seg i henhold til reglementet?

Skrevet

Det betyr at avsender er fullstendig ufølsom og gir katta i hva du måtte finne på å svare på mailen.

Gjest tjohooo
Skrevet

Enkelte arbeidsgivere scanner mailer som går ut og inn (eks offentlige arbeidsgivere som opererer med sensitive opplysninger, som for eksempel et sykehus). Det er slitsomt hvis alle mailer blir stoppet i denne kontrollen. Noen mailer er rett og slett uinteressante for denne kontrollen, så som mailer til venner og bekjente med totalt usensitivt innhold.

De ansatte kan derfor starte mailen med *ikke sensitiv* og mailen blir ikke ekstra kontrollert for å hindre at sensitive opplysninger sendes via mailsystemet. Da glir mailen uhindret gjennom kontrollscanningen.

Jeg synes selv dette er litt merkelig. Da stoler man på de ansattes vurdering av hva som er sensitivt og hva som ikke er det. Om man da vil sende ut noe sensitivt (noe som man ikke vil fortelle om at man sender) så er det jo bare å skrive ikke sensitiv og så er problemet borte.

Mulig de tar stikkprøver for å se at de ansatte oppfører seg i henhold til reglementet?

ahaaa! at jeg ikke tenkte på det ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...